Практичний кейс. Створюємо інститут уповноважених з ОП на підприємстві


Практичний кейс. Створюємо інститут уповноважених з ОП на підприємстві

Призначення уповноважених з охорони праці

Уповноважені найманими працівниками особи з питань охорони праці на підприємстві (далі — уповноважений з ОП) призначаються з метою створення системи громадського контролю за додержанням законодавства про охорону праці в разі відсутності на підприємстві професійної спілки. Це визначено ст. 41 Закону України «Про охорону праці» від 14 жовтня 1992 р. № 2694-XII.

Наявність громадського контролю сприяє більш ефективному функціонуванню системи управління охороною праці (СУОП), яку роботодавець повинен створити.

Роботодавець зобов’язаний надавати всіляку підтримку трудовому колективу у формуванні системи громадського контролю за дотриманням законодавства про охорону праці.

Типове положення про діяльність уповноважених найманими працівниками осіб з питань охорони праці, затверджене наказом Державного комітету України з промислової безпеки, охорони праці та гірничого нагляду від 21 березня 2007 р. № 56 (далі — Типове положення про уповноваженого з ОП) встановлює такі вимоги:

  • обираються уповноважені з ОП:

– простою більшістю голосів;
– відкритим голосуванням;
– на строк визначений загальними зборами (конференцією) трудового колективу підприємства або цеху, зміни, дільниці, бригади, ланки тощо;

  • чисельність уповноважених з ОП визначається загальними зборами (конференцією) трудового колективу, залежно від конкретних умов виробництва та необхідності забезпечення безперервного громадського контролю за станом безпеки та умов праці в кожному виробничому підрозділі.

Законодавче підґрунтя для створення інституту уповноважених з охорони праці

Умовою для створення інституту уповноважених з ОП є:

а) скликання загальних зборів трудового колективу, на яких повинні бути прийняті відповідні рішення;

б) внесення змін у колективний договір щодо:

  • звільнення від роботи уповноважених з ОП на строк необхідний для виконання ними громадської роботи, зі збереженням за ними середнього заробітку;
  • заборону їхнього звільнення або притягнення до дисциплінарної чи матеріальної відповідальності без згоди найманих працівників.

Ініціатором створення інституту уповноважених з ОП на підприємстві є представники трудового колективу, які для скликання загальних зборів трудового колективу повинні створити ініціативну групу.

 

Питання проведення колективних переговорів, взаємовідносини між сторонами соціального партнерства регулюються такими законодавчими актами:

  • Закон України «Про колективні договори і угоди» від 1 липня 1993 р. № 3356-XII (далі — Закон № 3356);
  • Закон України «Про соціальний діалог в Україні» від 23 грудня 2010 р. № 2862-VI (далі — Закон № 2862).

Відповідно до статей 4, 10 Закону 3356, право на ведення переговорів і укладення колективних договорів, угод надається сторонам соціального діалогу, склад яких визначається відповідно до законодавства про соціальний діалог. Укладенню колективного договору, угоди передують колективні переговори. Для ведення переговорів і підготовки проєктів колективного договору, угоди утворюється робоча комісія з представників сторін. Склад цієї комісії визначається сторонами.

Відповідно до ст. 8 Закону № 2862, консультації проводяться за пропозицією сторони соціального діалогу з метою визначення та зближення позицій сторін при прийнятті ними рішень, що належать до їх компетенції.

Сторона-ініціатор направляє іншим сторонам письмову пропозицію із зазначенням предмета консультації та терміну її проведення. Сторони, які одержали таку пропозицію, зобов’язані взяти участь у консультації, спільно погодити порядок і строки її проведення та визначити склад учасників.

Робоча комісія готує проєкти необхідних документів з урахуванням пропозицій, що надійшли від працівників, і приймає рішення, яке оформляється відповідним протоколом.

Узгоджувальні процедури здійснюються з метою врахування позицій сторін, вироблення компромісних узгоджених рішень під час розроблення проєктів нормативно-правових актів. Порядок проведення узгоджувальних процедур визначається органами соціального діалогу.

Зверніть увагу!

Недосягнення компромісу між сторонами за результатами узгоджувальних процедур не може бути підставою для перешкоджання роботі органів соціального діалогу.

 

Читати статтю повністю

Георгій Лесенко, експерт з охорони праці

Вас може зацікавити:

Джерело: журнал «Охорона праці і пожежна безпека»

Передплата

Матеріали до теми


Видача наряд-допуску для виконання робіт на висоті: дбаємо про безпеку
Порядок безпечного виконання робіт на висоті регламентовано Правилами охорони праці під час виконання робіт на висоті (далі – Правила). На ...
Про реалізацію прав працівників на безпечні умови праці
Систематичний і достовірний збір даних про стан охорони праці і травматизм на виробництві є об’єктивним підґрунтям для здійснення аналізу всіх ...