Служба освітнього омбудсмена оприлюднила результати опитування, яке засвідчило: педагоги шкіл щоденно виконують значний обсяг додаткової роботи, що не передбачена посадовими інструкціями. Це, зокрема, чергування в укриттях під час повітряної тривоги, супровід дітей у позаурочний час, участь у заходах, комунікація з батьками, документаційна робота тощо.
За словами освітньої омбудсменки Надії Лещик, у багатьох педагогів спостерігається перевантаження, що негативно впливає на професійне самопочуття та сприяє емоційному вигоранню. Робота в умовах воєнного стану додатково ускладнена – вчителям доводиться чергувати в пунктах незламності або залишатися в укриттях з дітьми після завершення робочого часу.
Читайте також: Як подбати про фізичне та ментальне здоров’я, щоб уникнути вигорянь
Опитування показало: понад 90% учителів зазначили, що щотижня витрачають час на підвищення кваліфікації, участь у нарадах, методоб’єднаннях, заповнення журналів і підготовку до уроків. Близько половини опитаних вказали на участь в індивідуальному навчанні, оформленні документації, підготовці до дистанційки, прибиранні та навіть ремонті класів.
Важливо: значна частина з цих завдань не входить до трудового договору, але виконується вчителями систематично – іноді за рахунок особистого часу.
Служба освітнього омбудсмена спільно з ГО «Про.Світ» ініціювала низку опитувань для фіксації цієї проблеми й планує оприлюднювати результати поетапно. Мета – напрацювання рішень для зменшення навантаження та збереження педагогічного потенціалу.
Читайте також: Психосоціальна підтримка на робочому місці: як запобігти вигоранню на роботі
Висновок: системне перевантаження вчителів – один із чинників відтоку кадрів зі шкіл. Тому питання розмежування посадових обов’язків, захисту особистого часу та забезпечення належних умов праці вимагає нагального вирішення на рівні державної політики.