Запровадження програми психосоціальної підтримки на робочому місці у воєнний і післявоєнний час


Запровадження програми психосоціальної підтримки на робочому місці у воєнний і післявоєнний час

Будь-яке підприємство має можливість запровадити програму психосоціальної підтримки працівників на робочому місці.

 

Алгоритм у 4 кроки

Із практики

Інструменти протестовані під час їхнього пілотування на 12 підприємствах/закладах України, де працюють майже 10 000 працівників.

Лише через 3 місяці після запровадження програми психосоціальної підтримки в одному пілотному медичному закладі:
Втричі менше працівників відчували стрес, а його рівень суттєво знизився.
Втричі більше працівників були задоволені умовами праці та відчували підтримку з боку керівництва.

 

Читайте також: Про психосоціальні ризики та їх фактори

Чому психологічний стан працівників важливий?

Кожна інвестиція в 1 долар у зміцнення психічного здоров’я приносить від 3 до 5 доларів прибутку. Організації, які піклуються про добробут працівників, мають більше клієнтів, вищу продуктивність, нижчу плинність кадрів та менше нещасних випадків.

Підготовчий етап

Поспілкуйтеся з керівником на тему важливості й користі психосоціальної підтримки працівників у воєнний і післявоєнний час — як для працівників, так і для бізнесу.
Для цього корисно прочитати «Коротко про важливе для лідерів підприємств, профспілок». Це також варто прочитати й керівникові. ВАЖЛИВО! Підтримка керівника — ключ до успіху у втіленні цієї ініціативи.

 

Крок 1: Створення ініціативної групи й аналіз ситуації

1.1. Створіть ініціативну групу на рівні підприємства за участі:

  • представника роботодавця;
  • спеціаліста із БЗР/людських ресурсів;
  • представника працівників;
  • психолога (штатного або позаштатного). Якщо психолога немає, варто подумати про це на перспективу, а тим часом налагодити співпрацю зі спеціалізованими центрами, які працюють у вашій області.

1.2. Визначте чітко ролі кожного члена ініціативної групи, хто відповідатиме за:

  • розроблення письмової політики й плану заходів;
  • організацію впровадження політики й систему комунікацій;
  • організацію і проведення заходів;
  • моніторинг і оцінювання політики й програми.

Пам’ятайте, що командна робота набагато ефективніша й цікавіша, ніж індивідуальна.

1.3. Оцініть поточну ситуацію щодо ПСП та наявних ресурсів: що вже є і працює добре, а що треба додати чи покращити. Для цього можете скористатися анкетою для оцінювання ресурсів та аналізу ситуації.

1.4. Оцініть психосоціальні потреби працівників підприємства. Вони найкраще знають, що б їм було корисно. Для цього можна зробити анонімне опитування на основі анкети. Ви можете видалити непотрібні або додати важливі для вас питання.

Читайте також: Як працює Електронний кабінет постраждалого та для кого доступні послуги

Крок 2: Розроблення письмової політики

2.1. Розробіть проєкт письмової політики щодо психосоціальної підтримки на робочому місці у воєнний і післявоєнний час. Для цього можете взяти за основу шаблон.

Ключові компоненти:

  • Коротка заява про наміри.
  • Цілі впровадження ПСП.
  • Визначення ключових понять.
  • Зобов’язання та відповідальність керівників і працівників.
  • Комунікація з персоналом, профілактика, підтримка.
  • Моніторинг і перегляд політики.

2.2. Узгодьте проєкт із керівництвом, представниками працівників та іншими зацікавленими особами. Затвердьте політику.

2.3. Ознайомте всіх працівників підприємства зі змістом політики й отримайте зворотний зв’язок.

Крок 3: Розроблення програми (плану заходів)

3.1. За результатами аналізу психосоціальних потреб працівників (див. Крок 1, п. 1.4.) складіть перелік заходів, яких потребує персонал.

3.2. Оберіть і складіть перелік пріоритетних заходів, які бажано впровадити першочергово.

3.3. Для кожного заходу визначте необхідні ресурси та інструменти для їх реалізації, ключові показники результативності, які потім ляжуть в основу моніторингу і оцінювання.

3.4. Розробіть план реалізації цих заходів (дій) в межах програми ПСП. Для цього можете взяти за основу зразок. Рекомендовано зробити план на рік, хоча можна і на коротший термін.

3.5. Узгодьте план з усіма зацікавленими сторонами й розпочинайте реалізовувати кожен захід відповідно до нього.

Для розроблення політики й плану заходів корисно почитати: Інформаційний матеріал для лідерів підприємств, профспілок

Читайте також: Хто може надавати першу психологічну допомогу на робочому місці?

Одним із заходів у межах програми ПСП може стати створення команди першої психологічної допомоги (ППД) з-поміж працівників.

Помічники із ППД мають вміти розпізнати ранні ознаки психічних проблем, вміти надати першу психологічну допомогу й перенаправити для отримання професійної допомоги, якщо це необхідно.

Розробіть положення про ППД у межах програми, де зазначте:

  • що означає ППД, яка її мета й переваги;
  • на кого поширюється дія цього положення;
  • обов’язки й принципи особи/команди, яка надає ППД;
  • зобов’язання роботодавця в межах цього положення;
  • що очікується від працівників у межах цього положення;
  • контакти для скарг, відгуків і пропозицій.

Погодьте кандидатів у команду. Організуйте для них навчання з надання першої психологічної допомоги на робочому місці. Надавайте команді ППД підтримку, включно з фінансовими або іншими стимулами.

Крок 4: Розроблення системи моніторингу й оцінювання (МіО) програми ПСП

Розробляється на підготовчому етапі — до реалізації заходів — для подальшого визначення результативності, ефективності програми і визначення необхідності її вдосконалення.

4.1. Контрольні запитання, що допоможуть визначити цілі та методи МіО в межах програми ПСП:
Як ми дізнаємося, що:

  • план заходів програми реалізується?
  • працівники відчувають підтримку на робочому місці?
  • психологічний клімат у колективі задовільний?
  • програма ПСП ефективна?

Усі заходи повинні мати кількісні і/або якісні показники досягнення результатів.

Читати також: Перша психологічна допомога співробітникам у воєнний і післявоєнний час

Аналіз показників покаже, що було виконано, і що було виконано успішно/неуспішно, чи змінилася в кращу сторону ситуація на підприємстві, наприклад:
чи задоволені працівники заходами, ресурсами в межах програми ПСП? (кількісні та якісні показники)
чи знизився загальний рівень стресу та кількість відгулів/лікарняних/травмувань? (порівняльні показники на вході та виході)
чи підвищився рівень підтримки з боку керівництва й колег? (порівняльні показники на вході та виході)

4.2. Визначте ключові джерела даних. Це можуть бути:

  • відгуки працівників;
  • звіти та відгуки зацікавлених осіб;
  • кадрові дані (відгули, плинність кадрів) та інші дані (помилки в роботі, аварії тощо) та інше. Збір даних не повинен бути складним, і це можна зробити за допомогою таких інструментів:
  1. спостереження і структурований звіт після нього;
  2. анкетування для отримання зворотного зв’язку;
  3. пульс-опитування щодо сприйняття;
  4. фокус-група конкретної цільової групи щодо конкретного питання;
  5. інтерв’ю (індивідуальне або групове).

4.3. Проаналізуйте результати

Підійдіть критично, проаналізуйте як успіхи, так і проблеми (невдачі) слабкі сторони програми. Підготуйте цікавий звіт і ознайомте з ним кожного працівника на підприємстві.

На цьому підготовчий етап завершується і починається активна фаза — реалізація програми ПСП!

Джерело: Управління Держпраці

Відеокурс з безпеки праці «Організація охорона праці від А до Я»

Матеріали до теми


Статзвітність 2025 року
Держстат оприлюднив проєкти: Альбому форм державних статистичних спостережень (завантажити). У ньому представлено бланки форм державних статистичних спостережень на 2025 рік ...
На Одещині є ризик забруднення водойм через повені у сусідніх країнах
Через несприятливі погодні умови, що спостерігаються у Молдові, Румунії, Польщі та Чехії, існує загроза забруднення поверхневих водойм. Це стосується річок ...
Право працівника не працювати під час повітряної тривоги
Ракетні обстріли та пов’язані з ними повітряні тривоги стали невід’ємною частиною життя українців уже понад два з половиною роки. Люди ...
З 18 вересня запрацює єДозвіл для підприємств
Починає роботу Єдина державна електронна система дозвільних документів (єДозвіл). Вже 18 вересня підприємцям стане доступна перша електронна послуга. Проєкт єДозвіл ...