Запровадження програми психосоціальної підтримки на робочому місці у воєнний і післявоєнний час


Запровадження програми психосоціальної підтримки на робочому місці у воєнний і післявоєнний час

Будь-яке підприємство має можливість запровадити програму психосоціальної підтримки працівників на робочому місці.

 

Алгоритм у 4 кроки

Із практики

Інструменти протестовані під час їхнього пілотування на 12 підприємствах/закладах України, де працюють майже 10 000 працівників.

Лише через 3 місяці після запровадження програми психосоціальної підтримки в одному пілотному медичному закладі:
Втричі менше працівників відчували стрес, а його рівень суттєво знизився.
Втричі більше працівників були задоволені умовами праці та відчували підтримку з боку керівництва.

 

Читайте також: Про психосоціальні ризики та їх фактори

Чому психологічний стан працівників важливий?

Кожна інвестиція в 1 долар у зміцнення психічного здоров’я приносить від 3 до 5 доларів прибутку. Організації, які піклуються про добробут працівників, мають більше клієнтів, вищу продуктивність, нижчу плинність кадрів та менше нещасних випадків.

Підготовчий етап

Поспілкуйтеся з керівником на тему важливості й користі психосоціальної підтримки працівників у воєнний і післявоєнний час — як для працівників, так і для бізнесу.
Для цього корисно прочитати «Коротко про важливе для лідерів підприємств, профспілок». Це також варто прочитати й керівникові. ВАЖЛИВО! Підтримка керівника — ключ до успіху у втіленні цієї ініціативи.

 

Крок 1: Створення ініціативної групи й аналіз ситуації

1.1. Створіть ініціативну групу на рівні підприємства за участі:

  • представника роботодавця;
  • спеціаліста із БЗР/людських ресурсів;
  • представника працівників;
  • психолога (штатного або позаштатного). Якщо психолога немає, варто подумати про це на перспективу, а тим часом налагодити співпрацю зі спеціалізованими центрами, які працюють у вашій області.

1.2. Визначте чітко ролі кожного члена ініціативної групи, хто відповідатиме за:

  • розроблення письмової політики й плану заходів;
  • організацію впровадження політики й систему комунікацій;
  • організацію і проведення заходів;
  • моніторинг і оцінювання політики й програми.

Пам’ятайте, що командна робота набагато ефективніша й цікавіша, ніж індивідуальна.

1.3. Оцініть поточну ситуацію щодо ПСП та наявних ресурсів: що вже є і працює добре, а що треба додати чи покращити. Для цього можете скористатися анкетою для оцінювання ресурсів та аналізу ситуації.

1.4. Оцініть психосоціальні потреби працівників підприємства. Вони найкраще знають, що б їм було корисно. Для цього можна зробити анонімне опитування на основі анкети. Ви можете видалити непотрібні або додати важливі для вас питання.

Читайте також: Як працює Електронний кабінет постраждалого та для кого доступні послуги

Крок 2: Розроблення письмової політики

2.1. Розробіть проєкт письмової політики щодо психосоціальної підтримки на робочому місці у воєнний і післявоєнний час. Для цього можете взяти за основу шаблон.

Ключові компоненти:

  • Коротка заява про наміри.
  • Цілі впровадження ПСП.
  • Визначення ключових понять.
  • Зобов’язання та відповідальність керівників і працівників.
  • Комунікація з персоналом, профілактика, підтримка.
  • Моніторинг і перегляд політики.

2.2. Узгодьте проєкт із керівництвом, представниками працівників та іншими зацікавленими особами. Затвердьте політику.

2.3. Ознайомте всіх працівників підприємства зі змістом політики й отримайте зворотний зв’язок.

Крок 3: Розроблення програми (плану заходів)

3.1. За результатами аналізу психосоціальних потреб працівників (див. Крок 1, п. 1.4.) складіть перелік заходів, яких потребує персонал.

3.2. Оберіть і складіть перелік пріоритетних заходів, які бажано впровадити першочергово.

3.3. Для кожного заходу визначте необхідні ресурси та інструменти для їх реалізації, ключові показники результативності, які потім ляжуть в основу моніторингу і оцінювання.

3.4. Розробіть план реалізації цих заходів (дій) в межах програми ПСП. Для цього можете взяти за основу зразок. Рекомендовано зробити план на рік, хоча можна і на коротший термін.

3.5. Узгодьте план з усіма зацікавленими сторонами й розпочинайте реалізовувати кожен захід відповідно до нього.

Для розроблення політики й плану заходів корисно почитати: Інформаційний матеріал для лідерів підприємств, профспілок

Читайте також: Хто може надавати першу психологічну допомогу на робочому місці?

Одним із заходів у межах програми ПСП може стати створення команди першої психологічної допомоги (ППД) з-поміж працівників.

Помічники із ППД мають вміти розпізнати ранні ознаки психічних проблем, вміти надати першу психологічну допомогу й перенаправити для отримання професійної допомоги, якщо це необхідно.

Розробіть положення про ППД у межах програми, де зазначте:

  • що означає ППД, яка її мета й переваги;
  • на кого поширюється дія цього положення;
  • обов’язки й принципи особи/команди, яка надає ППД;
  • зобов’язання роботодавця в межах цього положення;
  • що очікується від працівників у межах цього положення;
  • контакти для скарг, відгуків і пропозицій.

Погодьте кандидатів у команду. Організуйте для них навчання з надання першої психологічної допомоги на робочому місці. Надавайте команді ППД підтримку, включно з фінансовими або іншими стимулами.

Крок 4: Розроблення системи моніторингу й оцінювання (МіО) програми ПСП

Розробляється на підготовчому етапі — до реалізації заходів — для подальшого визначення результативності, ефективності програми і визначення необхідності її вдосконалення.

4.1. Контрольні запитання, що допоможуть визначити цілі та методи МіО в межах програми ПСП:
Як ми дізнаємося, що:

  • план заходів програми реалізується?
  • працівники відчувають підтримку на робочому місці?
  • психологічний клімат у колективі задовільний?
  • програма ПСП ефективна?

Усі заходи повинні мати кількісні і/або якісні показники досягнення результатів.

Читати також: Перша психологічна допомога співробітникам у воєнний і післявоєнний час

Аналіз показників покаже, що було виконано, і що було виконано успішно/неуспішно, чи змінилася в кращу сторону ситуація на підприємстві, наприклад:
чи задоволені працівники заходами, ресурсами в межах програми ПСП? (кількісні та якісні показники)
чи знизився загальний рівень стресу та кількість відгулів/лікарняних/травмувань? (порівняльні показники на вході та виході)
чи підвищився рівень підтримки з боку керівництва й колег? (порівняльні показники на вході та виході)

4.2. Визначте ключові джерела даних. Це можуть бути:

  • відгуки працівників;
  • звіти та відгуки зацікавлених осіб;
  • кадрові дані (відгули, плинність кадрів) та інші дані (помилки в роботі, аварії тощо) та інше. Збір даних не повинен бути складним, і це можна зробити за допомогою таких інструментів:
  1. спостереження і структурований звіт після нього;
  2. анкетування для отримання зворотного зв’язку;
  3. пульс-опитування щодо сприйняття;
  4. фокус-група конкретної цільової групи щодо конкретного питання;
  5. інтерв’ю (індивідуальне або групове).

4.3. Проаналізуйте результати

Підійдіть критично, проаналізуйте як успіхи, так і проблеми (невдачі) слабкі сторони програми. Підготуйте цікавий звіт і ознайомте з ним кожного працівника на підприємстві.

На цьому підготовчий етап завершується і починається активна фаза — реалізація програми ПСП!

Джерело: Управління Держпраці

Відеокурс з безпеки праці «Організація охорона праці від А до Я»

Матеріали до теми


Як діяти під час виявлення кібератаки або кіберінциденту: пам’ятка від журналу «Охорона праці і пожежна безпека»
У разі виявлення кібератаки або кіберінциденту дуже важливо діяти оперативно та злагоджено, щоб зменшити шкоду, не допустити поширення загрози та ...
Про зміни до Положення про порядок проходження служби цивільного захисту особами рядового і начальницького складу
Внесено зміни до Положення про порядок проходження служби цивільного захисту особами рядового і начальницького складу з метою погодження його з ...