Будь-яке підприємство має можливість запровадити програму психосоціальної підтримки працівників на робочому місці.
Алгоритм у 4 кроки
Із практики
Інструменти протестовані під час їхнього пілотування на 12 підприємствах/закладах України, де працюють майже 10 000 працівників.
Лише через 3 місяці після запровадження програми психосоціальної підтримки в одному пілотному медичному закладі:
Втричі менше працівників відчували стрес, а його рівень суттєво знизився.
Втричі більше працівників були задоволені умовами праці та відчували підтримку з боку керівництва.
Читайте також: Про психосоціальні ризики та їх фактори
Чому психологічний стан працівників важливий?
Кожна інвестиція в 1 долар у зміцнення психічного здоров’я приносить від 3 до 5 доларів прибутку. Організації, які піклуються про добробут працівників, мають більше клієнтів, вищу продуктивність, нижчу плинність кадрів та менше нещасних випадків.
Підготовчий етап
Поспілкуйтеся з керівником на тему важливості й користі психосоціальної підтримки працівників у воєнний і післявоєнний час — як для працівників, так і для бізнесу.
Для цього корисно прочитати «Коротко про важливе для лідерів підприємств, профспілок». Це також варто прочитати й керівникові. ВАЖЛИВО! Підтримка керівника — ключ до успіху у втіленні цієї ініціативи.
Крок 1: Створення ініціативної групи й аналіз ситуації
1.1. Створіть ініціативну групу на рівні підприємства за участі:
- представника роботодавця;
- спеціаліста із БЗР/людських ресурсів;
- представника працівників;
- психолога (штатного або позаштатного). Якщо психолога немає, варто подумати про це на перспективу, а тим часом налагодити співпрацю зі спеціалізованими центрами, які працюють у вашій області.
1.2. Визначте чітко ролі кожного члена ініціативної групи, хто відповідатиме за:
- розроблення письмової політики й плану заходів;
- організацію впровадження політики й систему комунікацій;
- організацію і проведення заходів;
- моніторинг і оцінювання політики й програми.
Пам’ятайте, що командна робота набагато ефективніша й цікавіша, ніж індивідуальна.
1.3. Оцініть поточну ситуацію щодо ПСП та наявних ресурсів: що вже є і працює добре, а що треба додати чи покращити. Для цього можете скористатися анкетою для оцінювання ресурсів та аналізу ситуації.
1.4. Оцініть психосоціальні потреби працівників підприємства. Вони найкраще знають, що б їм було корисно. Для цього можна зробити анонімне опитування на основі анкети. Ви можете видалити непотрібні або додати важливі для вас питання.
Читайте також: Як працює Електронний кабінет постраждалого та для кого доступні послуги
Крок 2: Розроблення письмової політики
2.1. Розробіть проєкт письмової політики щодо психосоціальної підтримки на робочому місці у воєнний і післявоєнний час. Для цього можете взяти за основу шаблон.
Ключові компоненти:
- Коротка заява про наміри.
- Цілі впровадження ПСП.
- Визначення ключових понять.
- Зобов’язання та відповідальність керівників і працівників.
- Комунікація з персоналом, профілактика, підтримка.
- Моніторинг і перегляд політики.
2.2. Узгодьте проєкт із керівництвом, представниками працівників та іншими зацікавленими особами. Затвердьте політику.
2.3. Ознайомте всіх працівників підприємства зі змістом політики й отримайте зворотний зв’язок.
Крок 3: Розроблення програми (плану заходів)
3.1. За результатами аналізу психосоціальних потреб працівників (див. Крок 1, п. 1.4.) складіть перелік заходів, яких потребує персонал.
3.2. Оберіть і складіть перелік пріоритетних заходів, які бажано впровадити першочергово.
3.3. Для кожного заходу визначте необхідні ресурси та інструменти для їх реалізації, ключові показники результативності, які потім ляжуть в основу моніторингу і оцінювання.
3.4. Розробіть план реалізації цих заходів (дій) в межах програми ПСП. Для цього можете взяти за основу зразок. Рекомендовано зробити план на рік, хоча можна і на коротший термін.
3.5. Узгодьте план з усіма зацікавленими сторонами й розпочинайте реалізовувати кожен захід відповідно до нього.
Для розроблення політики й плану заходів корисно почитати: Інформаційний матеріал для лідерів підприємств, профспілок
Читайте також: Хто може надавати першу психологічну допомогу на робочому місці?
Одним із заходів у межах програми ПСП може стати створення команди першої психологічної допомоги (ППД) з-поміж працівників.
Помічники із ППД мають вміти розпізнати ранні ознаки психічних проблем, вміти надати першу психологічну допомогу й перенаправити для отримання професійної допомоги, якщо це необхідно.
Розробіть положення про ППД у межах програми, де зазначте:
- що означає ППД, яка її мета й переваги;
- на кого поширюється дія цього положення;
- обов’язки й принципи особи/команди, яка надає ППД;
- зобов’язання роботодавця в межах цього положення;
- що очікується від працівників у межах цього положення;
- контакти для скарг, відгуків і пропозицій.
Погодьте кандидатів у команду. Організуйте для них навчання з надання першої психологічної допомоги на робочому місці. Надавайте команді ППД підтримку, включно з фінансовими або іншими стимулами.
Крок 4: Розроблення системи моніторингу й оцінювання (МіО) програми ПСП
Розробляється на підготовчому етапі — до реалізації заходів — для подальшого визначення результативності, ефективності програми і визначення необхідності її вдосконалення.
4.1. Контрольні запитання, що допоможуть визначити цілі та методи МіО в межах програми ПСП:
Як ми дізнаємося, що:
- план заходів програми реалізується?
- працівники відчувають підтримку на робочому місці?
- психологічний клімат у колективі задовільний?
- програма ПСП ефективна?
Усі заходи повинні мати кількісні і/або якісні показники досягнення результатів.
Читати також: Перша психологічна допомога співробітникам у воєнний і післявоєнний час
Аналіз показників покаже, що було виконано, і що було виконано успішно/неуспішно, чи змінилася в кращу сторону ситуація на підприємстві, наприклад:
чи задоволені працівники заходами, ресурсами в межах програми ПСП? (кількісні та якісні показники)
чи знизився загальний рівень стресу та кількість відгулів/лікарняних/травмувань? (порівняльні показники на вході та виході)
чи підвищився рівень підтримки з боку керівництва й колег? (порівняльні показники на вході та виході)
4.2. Визначте ключові джерела даних. Це можуть бути:
- відгуки працівників;
- звіти та відгуки зацікавлених осіб;
- кадрові дані (відгули, плинність кадрів) та інші дані (помилки в роботі, аварії тощо) та інше. Збір даних не повинен бути складним, і це можна зробити за допомогою таких інструментів:
- спостереження і структурований звіт після нього;
- анкетування для отримання зворотного зв’язку;
- пульс-опитування щодо сприйняття;
- фокус-група конкретної цільової групи щодо конкретного питання;
- інтерв’ю (індивідуальне або групове).
4.3. Проаналізуйте результати
Підійдіть критично, проаналізуйте як успіхи, так і проблеми (невдачі) слабкі сторони програми. Підготуйте цікавий звіт і ознайомте з ним кожного працівника на підприємстві.
На цьому підготовчий етап завершується і починається активна фаза — реалізація програми ПСП!
Джерело: Управління Держпраці