Громадян, яким встановили інвалідність II та III груп після 24 лютого 2022 року, змусять пройти повторний медогляд


Громадян, яким встановили інвалідність II та III груп після 24 лютого 2022 року, змусять пройти повторний медогляд

Осіб, що після 24 лютого 2022 року мають інвалідність ІІ та ІІІ груп, змусять пройти повторний медичний огляд. Таке рішення було підтримане Комітетом Верховної Ради з питань національної безпеки.

Як відомо, у редакції законопроєкту Кабміну про посилення мобілізації № 10449, що проголосована в першому читанні, встановлюються норми щодо переогляду обмежено придатних громадян, а також нова перевірка осіб з інвалідністю, яким після 24 лютого 2022 року встановлена інвалідність II та III, крім тих, хто отримав їх у результаті участі у бойових діях.

«Ми сьогодні ухвалили рішення, що усі громадяни, які вперше отримали інвалідність (попередньо) II та III групи з початку широкомасштабної війни, або визнані обмежено придатними (у віці від 18 до 60 років) до військової служби, мають пройти переогляд відповідно у МСЕК чи ВЛК. Вони мають підтвердити свою придатність або непридатність до військової служби.

Але також звучали зауваження, що можуть бути випадки, коли особа з дитинства має інвалідність. І її точно не треба перевіряти знову, якщо вона, наприклад, глуха від народження. Але всі ці деталі ми вже будемо прописувати на етапі погодження поправок.

 

Читайте також: Робота у нічний час: чи може бути залучена особа з інвалідністю?

 

Після 24 лютого 2022 року кількість людей з інвалідністю II та III групи дуже зросла

Отже, є сумніви, чи всі з тих, хто отримав встановлення інвалідності, отримали цю інвалідність у результаті реальних травм чи захворювань», — зазначив член Комітету Федір Веніславський. Утім, Комітет поки узгоджує не конкретні правки, а напрями роботи.

Варто зазначити, що ІІ група інвалідності встановлюється зокрема при відсутності однієї легені і хронічній дихальній недостатності II ступеня внаслідок патологічних змін другої легені; стійкому повному птозі на обох очах після усіх видів відновного лікування; паралічі верхньої кінцівки, паралічі нижньої кінцівки тощо. Таким чином Кабмін фактично ставить під сумнів попередні результати таких оглядів стосовно широкого кола осіб.

У такий спосіб Уряд фактично спрощує життя правоохоронцям та собі. Адже замість того, аби проводити відповідні розслідування, встановлювати факти зловживань, якщо такі мали місце при встановленні тій чи іншій особі інвалідності, пропонується поставити всіх осіб з інвалідністю, крім тих, кому інвалідність ІІ та ІІІ груп встановлено за наслідками захворювань, поранень (травм, контузій, каліцтв), одержаних під час захисту Вітчизни, а також відсутності кінцівки внаслідок її ампутації, перед необхідністю в умовах війни самостійно шукати час і ресурси на проходження повторного переогляду – без встановлення факту порушення з боку відповідальних осіб.

Читайте також: В якому розмірі треба сплатити штраф за невиконання нормативу робочих місць для осіб з інвалідністю і хто здійснює розрахунок

При цьому на розгляді парламенту одночасно з законопроєктом № 10449 перебуває законопроєкт № 10379, розроблений Міністерством оборони, яким вносяться зміни до Кримінального кодексу, та відмова від проходження медичного огляду буде каратися позбавленням волі на строк від 3 до 5 років.

Отже, особа з інвалідністю ІІ та ІІІ групи буде вимушена у разі прийняття закону їхати на повторний переогляд, а якщо вона на такий переогляд не з’явиться – їй у перспективі буде загрожувати позбавлення волі.

 

Подібна практика в європейському законодавстві в частині регуляції прав осіб з інвалідністю відсутня. У країнах ЄС взагалі відсутній механізм перегляду статусу інвалідності за ініціативою держави, а відповідно і не існує інституту переоглядів стану здоров’я людей з інвалідністю.

Так, кроки ЄС в частині захисту людей з інвалідністю узгоджені в загальному документі Union of Equality: Strategy for the Rights of Persons with Disabilities 2021 — 2030.

Читайте також: Нові правила працевлаштування осіб з інвалідністю: законопроєкт № 5344-д

 

Міжнародні гарантії особам з інвалідністю

Особи з інвалідністю мають право на доступ і користування всім спектром прав людини, гарантованих Європейською конвенцією про захист прав людини, Європейською соціальною хартією та Конвенцією ООН про права осіб з інвалідністю, а також всіма іншими міжнародними документами на рівні з іншими.

Зважаючи на те, що чимало осіб є внутрішньо переміщеними, ускладнене транспортне сполучення у певних регіонах України та неможливість забезпечення необхідного для особи з інвалідністю супроводу – запровадження жорстких умов проходження повторного переогляду для осіб з інвалідністю порушують права людей з інвалідністю і суперечать стратегії розбудови в Україні безбар’єрного середовища.

 

Вочевидь, у разі прийняття такої версії законопроєкту про мобілізацію, і подальшої її реалізації, Україна отримає чергові рішення Європейського суду з прав людини на користь осіб, чиї права будуть порушені таким законом.

Читайте також: Компенсація за облаштування робочих місць осіб з інвалідністю: інфографіка

Джерело: СУДОВО-ЮРИДИЧНА ГАЗЕТА

Передплата 2024

Матеріали до теми


Німеччина запропонувала поділитись устаткуванням із закритих енергетичних обʼєктів
Міністр економіки та захисту клімату Німеччини Роберт Габек запропонував поділитись необхідним для України устаткування із закритих енергетичних обʼєктів Німеччини. Про ...