Управління ризиками на виробництві: стратегії зниження, усунення та контролю, розгляд конкретних прикладів


Управління ризиками на виробництві: стратегії зниження, усунення та контролю, розгляд конкретних прикладів

У СТАТТІ:

  • Як визначати та оцінювати ризики на виробництві.
  • Способи запобігання різним видам ризиків.
  • Як керувати ризиками?

 

Ризики на виробництві — наявність потенційної небезпеки, яку необхідно знизити, а ще краще — перманентно контролювати чи повністю усунути. З цією метою на законодавчому рівні розроблено низку ефективних інструментів, про які піде мова у цьому матеріалі.

Стаття 13 Закону України від 14 жовтня 1992 року № 2694-XII «Про охорону праці» вимагає від суб’єктів господарювання незалежно від кількості найманих працівників обов’язкового впровадження системи управління охороною праці. Рекомендації щодо побудови ефективної системи управління охороною праці викладені у «Керівних принципах з систем управління безпекою та гігієною праці», розроблених Міжнародною організацією праці відповідно до загальновизнаних міжнародних принципів, визначених представниками трьох сторін соціально-трудових відносин, що входять до неї — МОП-БГП 2001 (ILO-OSH 2001) та ISO 45001:2018, IDT, яке знайшло відображення у ДСТУ ISO 45001:2019 (ISO 45001:2018, IDT) «Система управління охороною здоров’я та безпека праці. Вимоги та настанови щодо застосування».

Ці рекомендації побудовані на застосуванні ризикорієнтованих підходів не тільки для ризиків (МОП-БГП 2001 (ILO-OSH 2001)) щодо охорони здоров’я та безпеки праці, а і до самої системи управління з метою забезпечення ефективності та постійного її удосконалення згідно з «контекстом» організації.

 

Управління ризиками на виробництві: стратегії зниження, усунення та контролю, розгляд конкретних прикладів - Фото 1

Оцінка ризику: процес оцінювання ризиків для безпеки й здоров’я, пов’язаних з впливом небезпек на роботі.

Відповідно до п. 4. ДСТУ ISO 45001:2019 «контекст організації» полягає у визначенні зовнішніх та внутрішніх факторів, які суттєві для цілей її діяльності та впливають на спроможність її системи менеджменту охорони здоров’я та безпеки праці (далі — ОЗБП) забезпечувати позитивні результати.

ДСТУ ISO 45001:2019 встановлює вимоги щодо необхідності вивчення не тільки критеріїв якості продукції, оцінки ризиків виникнення нещасних випадків та професійних захворювань на виробництві, але і визначення можливих ризиків для системи менеджменту ОЗБП від «зацікавлених сторін»1 (особа або організація).

1 Відповідно до ДСТУ ISO 45001:2019:
– «зацікавлена сторона» — це особа або організація, які можуть впливати на рішення або дію, а також на яких можуть впливати (або вони так вважають) рішення та дії.
– «організація» — особа або група осіб зі своїми функціями та обов’язками, повноваженнями та відносинами для досягнення своїх цілей.

Управління ризиками на виробництві: стратегії зниження, усунення та контролю, розгляд конкретних прикладів - Фото 2

Це означає, що кожна організація, яка у своїй роботі співпрацює з постачальниками (компанії, фізичні особи), клієнтами (фірми, організації, фізичні особи), постачальниками, що фінансують діяльність організації (банки, орендодавці), підрядними організаціями, що здійснюють відповідну роботу за договором, власниками організації або акціонерами компанії, управлінським персоналом і співробітниками повинна прораховувати ризик можливого їх впливу і на чинну систему менеджменту ОЗБП. Необхідно визначити межі застосування системи менеджменту ОЗБП, щоб встановити види діяльності, продукти та послуги в рамках контролю або впливу організації, що можуть зачіпати показники ОЗБП.

Плакати / стенди / наліпки / знаки — у магазині від журналу «Охорона праці і пожежна безпека»

Крім того, треба враховувати ризики можливого впливу на чинну систему менеджменту ОЗБП організації органів контролю державних установ (податкової, центральних та місцевих органів виконавчої влади, органів державного нагляду за охороною праці тощо).

Для повного визначення конкретного «контексту організації» треба встановити перелік таких «зацікавлених сторін», визначити їхні вимоги (або якість послуг, що вони надають, або які роботи вони виконують для організації) і встановити загрози їх можливих дій для суб’єкта господарювання.

Управління ризиками на виробництві: стратегії зниження, усунення та контролю, розгляд конкретних прикладів - Фото 3

Щоб організація змогла забезпечити управління ризиками, їй необхідно:

  • Вибрати методику оцінки ризиків, постійного їх прогнозування, ідентифікації.
  • Інформувати працівників про ризики на місцях їх виникнення з урахуванням загроз і небезпек.
  • При ідентифікації наявних ризиків або небезпек, а також при виникненні нових, здійснювати заходи, відповідно до можливостей, що існують, в такій послідовності:
    — повністю усувати ризик або небезпеку, якщо це можливо;
    — зменшити потенційний вплив ризику або небезпеки до прийнятного рівня;
    — ізолювати ризик/небезпеку від працівників;
    — встановити контроль за дотриманням вимог безпеки, застосуванням засобів індивідуального захисту, проведення тренінгів тощо.

 

Читати статтю повністю

 

Далі у статті:

  • Визначення та оцінка ризику впливу зовнішніх факторів (розглядаються ризики, пов’язані з ОЗБП)
  • Процес управління ризиками
  • Три основні групи методів оцінки ризиків
  • Формула для розрахунку напівкількісного методу оцінки ризиків
  • Додатки для завантаження

АУДИТ ОХОРОНИ ПРАЦІ — незалежна комплексна перевірка підприємства на відповідність законодавству України
0 (800) 219-977 • E-mail: info@mediapro.com.ua

Джерело: журнал «Охорона праці і пожежна безпека»

Передплата. Акція 12 за ціною 9

Матеріали до теми


Безпечна експлуатація рейкових передатних візків: ключові вимоги
Рейкові передатні візки використовуються в комплексах складського й логістичного призначення для переміщення вантажів: усередині приміщень; між прольотами цехів; за межами ...
Попередження виробничого травматизму: поради ПФУ
Попередження виробничого травматизму значною мірою залежить від свідомості кожного працівника. Роботодавець повинен дбати про тих людей, які працюють на нього. ...
Навчання електротехнічних працівників: які документи потрібно мати?
У СТАТТІ: Законодавчі суперечності щодо навчання електротехнічних працівників та способи їх вирішення. Коментарі щодо деяких пунктів НПА на основі роз’яснень ...