12 кроків до безпеки. ISO 45001 — як підготуватися та впроваджувати


12 кроків до безпеки. ISO 45001 — як підготуватися та впроваджувати

Олександр Костін, інженер з охорони праці компанії Racio.1

Тези:

  1. Сертифікація ISO 45001: як успішно підготуватися
  2. Цикл Plan-Do-Check-Act — повторюваний процес, що постійно удосконалює результат
  3. Як впровадити ISO 45001: 12 кроків

Економіка глобалізується, підприємства та організації різних країн взаємодіють все тісніше, тож і популярнішими стають міжнародні стандарти. Серед них — ISO 45001 «Системи управління охороною здоров’я та безпекою праці». Він потрібен, щоб уніфікувати підхід до безпеки праці, попри різницю у вимогах національного законодавства. Саме з огляду на сертифікат ISO 45001 європейська або американська компанія одразу розпізнає «своїх» серед українського бізнесу. Система менеджменту ISO 45001 не прив’язується до законів, організаційно-правової форми або масштабу підприємства, тож ISO 45001 підходить усім! Цілі застосування ISO 45001 див. на рисунку 1.

Рис. 1. Цілі застосування ISO 45001

Сертифікація ISO 45001: як успішно підготуватися

Ключові чинники успіху такі:

  • лідерство, відповідальність і підзвітність керівників вищої ланки;
  • обмін інформацією;
  • участь працівників, консультації з ними;
  • надання керівникам та працівникам необхідних ресурсів для забезпечення системи.
Зверніть увагу!
Залучення працівників — одна з найважливіших складових, від якої залежить розв’язання найактуальніших питань, плинність кадрів, формування культури організації.

Решта чинників залежать від контексту підприємства: місця розташування, кількості персоналу, змінності роботи, площі підприємства, системи адміністративного та операційного управління, наявності устаткування, транспорту та інше.

Цикл Plan-Do-Check-Act

Щоб система ISO 45001 працювала, треба діяти відповідно до циклу Plan-Do-Check-Act (Плануй-Роби-Перевіряй-Дій). Ідея полягає в повторюваному процесі, що постійно удосконалює результат.

Що треба виконати на практиці:

  1. Плануйте — виявіть та оцініть ризики й можливості, як у сфері охорони здоров’я і безпеки праці (далі — ОЗіБП), так і дотичні, сформулюйте цілі, продумайте процеси, необхідні для досягнення цілей.
  2. Робіть — втілюйте заплановане.
  3. Перевіряйте — відстежуйте та вимірюйте результати заходів і процесів, що стосуються сфери ОЗіБП, та інформуйте про них зацікавлених.
  4. Дійте проактивно — постійно вдосконалюйте вже досягнуті показники.
Важливо!
Всі процедури мають бути задокументовані та доведені до всіх зацікавлених сторін: отримання інформації від працівників, надання їм інформації, процедури виділення ресурсів (гроші, час, персонал, знання), пошуку небезпек та ідентифікацій ризиків, розробки заходів та інші.

Документуйте процеси, як вам та іншим учасникам зручно, вимог та рекомендацій щодо цього немає.

Структура ISO 45001 дозволяє вам впровадити цей стандарт як в організації в цілому, так і в окремих підрозділах. Отже, у вас є можливість впровадити ISO 45001 спочатку в якомусь одному підрозділі та подивитися на результат.

Як впровадити ISO 45001: 12 кроків

Крок 1. Обираємо серед працівників активну та цілеспрямовану людину, яка буде відповідати за впровадження міжнародного стандарту ISO 45001.

Крок 2. Організуємо навчання цієї людини на тренінгах з ISO 45001. Це зменшить час вивчення положень стандарту та дозволить якісно проводити внутрішні аудити. Організацій, що проводять таке навчання, наразі вистачає, проте проміжки між наборами груп дуже суттєві.

Крок 3. Наказом розпочинаємо роботу з впровадження ISO 45001. В наказі призначаємо відповідальну особу, та зазначаємо, що всі керівники організації мають цілковито їй сприяти (додаток 1).

Крок 4. Розробляємо Настанову з охорони здоров’я та безпеки праці, що опише основні положення впровадження ISO 45001 (додаток 2).

Крок 5. Розробляємо основний документ — Політику у сфері охорони здоров’я і безпеки праці (додаток 3).

Крок 6. Розробляємо Порядок керування документованою інформацією (додаток 4).

Крок 7. Розробляємо Порядок керування ризиками (додаток 5).

Крок 8. Розробляємо Порядок проведення внутрішніх аудитів (додаток 6).

Крок 9. Розробляємо Порядок керування невідповідностями (додаток 7).

Крок 10. Знайомимо всіх працівників компанії з вищенаведеною документацією.

Зверніть увагу!
Документ «Політика у сфері охорони здоров’я і безпеки праці» рекомендую розмістити на всіх видних місцях.

Крок 11. Проводимо внутрішній аудит за визначеною процедурою (додаток 8). Проводити аудити можна підрозділ за підрозділом, або в цілому по компанії.

Крок 12. Через певний час (проміжок встановлюєте самостійно, я рекомендую спочатку хоча б раз на квартал, надалі 1 раз на 6 міс/рік) повторюємо проведення аудиту, перевіряючи виконання коригувальних заходів, та шукаємо нові небезпеки.

ЗАВАНТАЖУЙТЕ

Додатки 1–8
на e.oppb.com.ua або замовляйте за телефоном: 0 800 219 977

Після того, як ви адаптували усю документацію та процеси під особливості своєї організації, можете викликати сертифікованого зовнішнього аудитора для проведення аудиту та сертифікації вашої організації за міжнародним стандартом ISO 45001.

1 https://ohrana-truda.kiev.ua/ua/

Джерело: журнал «Охорона праці і пожежна безпека»

Матеріали до теми


Пожежна безпека під час використання нагрівальних елементів
Промислові електронагрівачі застосовуються для теплового впливу на вузли агломераторів, ТПА та інших установок, спрямованих на переробку заготовок і випуск готової ...
Безпека на виробництві — це спільна відповідальність роботодавців і працівників
Кожен із роботодавців зобов’язаний створити на підприємстві, в установі, організації, на кожному робочому місці у кожному структурному підрозділі умови праці ...