...

Як мотивувати працівника дотримуватися правил безпеки на підприємстві?


Як мотивувати працівника дотримуватися правил безпеки на підприємстві?

Правила безпеки на підприємстві створені щоб вберегти життя та здоров’я працівників. Пандемія показала, що підприємці, які з відповідальністю ставилися до організації процесу праці виявилися більш конкурентоспроможними та змогли організувати робочі місця таким чином, щоб зберегти життя та здоров’я своїх працівників.

Але як бути, коли роботодавець відповідально ставиться до організації процесу праці, а працівники свідомо нехтують правилами безпеки? Недбале ставлення до правил охорони праці може привести до нещасних випадків, зокрема зі смертельними наслідками. З’ясуємо для початку основні причини порушення правил безпеки. Умовно їх можна розділити на внутрішні та зовнішні.

Внутрішні • бажання працівника швидше виконати роботу
• втома працівника
• самовпевненість
• ризикова поведінка
• некомпетентність
Зовнішні • установлені пріоритети в роботі в організації
• експлуатація несправного обладнання
• зміни в організаційних структурах

Основні способи мотивації персоналу в умовах праці

Мотивація персоналу до дотримання правил охорони праці (далі — ОП) це процес впливу на мотиви людей, а саме ті індивідуальні причини, які важливі для працівників виробництва і допомагають керівництву та фахівцям служб ОП переконати їх працювати безпечно:

  • покарання (санкції);
  • заохочення (винагороди).

Напевне більшість підприємств більш дієвими вважають покарання як засіб впливу на працівника, проте все більшої актуальності набирає саме процес заохочення.

Заохочення працівників виробництва можуть бути:

  • матеріальними;
  • нематеріальними.

В такому випадку необхідно знайти золоту середину: занадто великі матеріальні винагороди за досягнення співробітників у поліпшенні культури безпечної провокують ефект «зсуву мотиву на мету», а занадто малі можуть сприйматися працівниками як знущання.

Поради для роботодавців, як підвищити мотивацію працівників

  1. Обговорюйте проблеми з охорони праці у колективі. Відкрита комунікація перший крок до безпечної праці.
  2. Формуйте поведінку колективу на власному прикладі. Підкресліть цінність безпеки на робочих місцях та зробіть її пріоритетною. Якщо порушення правил не просто допускають, а навіть заохочують керівні ланки, нещасні випадки траплятимуться частіше.
  3. Проводьте інструктажі з персоналом. Запроваджуйте оцінку небезпек на робочому місці, щоб працівники усвідомлювали ризики. Поясніть сутність понять «небезпека» та «ризик». Не забувайте, лідери створюють культуру безпеки, побудовану на внутрішніх мотивах. Коли люди знають, що їхня робота має значення, — це їхня мотивація.
  4. Виробляйте чіткий алгоритм дій працівника під час робочого процесу. Це допомагає виділити мінімальну кількість необхідних дій, роблять виконання роботи наглядним, спрощують перевірку, дисциплінують, підвищують продуктивність праці й безпеку.
  5. Не забувайте про способи мотивації працівників. У практиці бажано використовувати як заохочення для недопущення порушень, так і санкції за порушення вимог з охорони праці.
  6. Сприяйте розширенню можливостей працівників бути відповідальними за власну безпеку та безпеку колег. Дайте можливість працівникам брати участь у розробці правил безпеки на виробництві. Колективна свідомість є рушійним чинником в створенні безпечних та здорових умов праці.

Нагадуємо, що обов’язок забезпечити на підприємстві належні умови праці покладається на роботодавця. Будьте уважні та відповідальні до свого трудового колективу.

Джерело: Управління Держпраці

Матеріали до теми


Дотриманні вимог безпечної експлуатації вантажопідіймальних кранів
З метою зменшення виробничого травматизму під час експлуатації вантажопідіймальних кранів, підіймальних пристроїв і відповідного обладнання, слід дотримуватися правил охорони праці. ...
Безпека праці під час аварійного відключення світла
Головним державним інспектором відділу нагляду з питань безпеки праці північного напрямку управління інспекційної діяльності у Донецькій області Східного міжрегіонального управління ...