Мабуть, кожен фахівець з охорони праці хоч раз у житті стикався з необхідністю звернутися до керівництва з пропозицією внести зміни до установленого порядку. Причини були різні: від зміни законодавства до перегляду стратегії. І відповіді варіювалися від зацікавленості до категоричної відмови.
Розглянемо три варіанти поведінки фахівців з охорони праці, які добре зарекомендували себе і дозволять здвинути діло.
Підхід перший «Один у полі воїн»
Найважливішим у просуванні ініціативи є підготовка. Те, наскільки ви готові захистити свою пропозицію, дуже відчутно вплине на подальше ухвалення рішення.
Необхідність запровадження змін: використовуйте показники — статистику, оцінку ризиків, показники виробничого травматизму, кількість постраждалих тощо. Додайте до цього причини та наслідки. Одним словом, покажіть, що усталена модель поведінки віджила своє.
Витрати використання:
- прямі витрати на впровадження змін,
- можливі штрафи,
- тимчасові витрати,
- інші витрати, що супроводжують запропоновану зміну.
Вигоди від запровадження змін:
- Економія коштів. Порахуйте в яку суму вам обійдуться штрафи, витрати, виплати та інші витрати при збереженні рівня травматизму (і не забувайте, що ці витрати будуть рік у рік повторюватися, а то й збільшуватися за рахунок зростання цін та інфляції). Порівняйте отриману суму із сумою витрат за використання. Можливо, ви навіть побачите, що ідея окупається значно швидше, ніж на перший погляд.
- Покажіть, що відбудеться покращення й інших показників. До них можуть належати: скорочення та спрощення процедури передачі інформації від зміни до зміни (більше часу на роботу, менше помилок), упорядкування діяльності (економія часу), покращення якості контролю (наприклад, виключення можливості вийти в рейс без проходження медогляду і як наслідок менше ДТП та штрафів), попередження нещасних випадків та багато іншого. Знайти позитивні моменти можна у всьому. Головне — поставити таку мету.
- Згадайте, яке заперечення з боку керівництва ви отримували найчастіше? Мабуть, рейтинг завжди очолює «немає грошей», на другому місці «немає часу». Зверніть на них особливу увагу. Ви маєте справу з людиною бізнесу. Усе, що стосується справи, він вимірює поняттям ефективності. Це стосується і підприємства, і до нього особисто. Він не вкладає ресурси туди, де не отримає доходу, а поняття «час — гроші» взагалі не потребує коментарів. Виділіть вигоди, резюмуйте, щоб зацікавити з перших рядків. Продайте свою ідею.
Підхід другий «Право вибору»
Фактично, цей спосіб повторює думку першого підходу, але з одним доповненням. Потрібно надати керівництву можливість альтернатив. Запропонуйте не один варіант вирішення питання, а три. Це ваша ж ідея, але з деякими змінами. Будь-яку проблему можна вирішити декількома способами. Ваше завдання — показати їх, та дати кількісну та якісну характеристику.
Підхід третій «Спільна справа»
Ініціативи в області охорони праці зазвичай зачіпають безліч підрозділів. Це і безпосередньо відділ ОП, і виробництво, і технічні служби, і економічний відділ. Іноді можуть додатись відділ кадрів та юристи. Кожен випадок унікальний, але дуже рідко він зачіпає тонке коло осіб. А тому найкращим варіантом є комплексний підхід через створення комісії.
Вважаємо, вже на етапі першого підходу багато хто задумався, де вони візьмуть стільки інформації. І вони мають рацію. Найкраще, щоб кожна служба висловила своє професійне судження. Фахівець охорони праці не може знати абсолютно всіх нюансів.