Під час проведення розслідування нещасних випадків на виробництві члени комісій часто концентрують увагу лише на визначенні причин, обставин нещасних випадків та винних осіб, але згідно п. 14 Порядку проведення розслідування та ведення обліку нещасних випадків, професійних захворювань і аварій на виробництві, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 30. 11.2011 р. № 1232 (далі – Порядок 1232) комісія зобов’язана не тільки з’ясувати обставини і причини настання нещасного випадку, а й розробити план заходів щодо запобігання подібним нещасним випадкам.
Це можливо лише за умови розробки конкретних заходів щодо усунення причин настання нещасного випадку (далі – заходи). Визначення заходів с завершальним етапом складання актів форми Н-5 і Н-1, проте спостерігається формальність розроблення заходів, що є суттєвим недоліком і має ознаки необ’єктивності розслідування.
Наприклад: на підприємстві проводились аварійні ремонтні роботи по демонтажу підшипникового вузла, які проводилися за допомогою ударного інструменту,саме під час їх виконання працівник отримав травму ока.
Комісією встановлено обставини та причини настання нещасного випадку, але не враховано кілька факторів:
- наявність та застосування потерпілим засобів індивідуального захисту (далі ЗІЗ) під час виконання робіт ударним інструментом;
- не розглянуто питання наявності та додержання технології ремонтних робіт під час демонтажу підшипникового вузла.
Під час розгляду Головним управлінням Держпраці наданих актів за формою Н-5 та Н-1, які було складено та затверджено роботодавцем після проведення розслідування нещасного випадку на підприємстві, посадовою особою Головного управління було видано припис за формою Н-9 з вимогою провести повторне розслідування нещасного випадку та розробити дієві заходи щодо усунення причин настання нещасного випадку.
Заходи потрібно розробляти в тісному логічному зв’язку з обставинами й причинами нещасного випадку, вони мають бути сформульовані конкретно, технічно грамотно і спрямовані насамперед на ліквідацію причин настання нещасного випадку. Спочатку вказуються найбільш важливі заходи, потім інші, обов’язково зазначаються виконавці, терміни впровадження запланованих заходів, терміни мають бути конкретними і вказувати на відповідального виконавця.
Іноді йдеться не про певний захід, а про доручення або завдання, наприклад: «Розробити заходи щодо забезпечення безпеки» (відповідальний — керівник підрозділу) або «Надати пояснення та пропозиції щодо не – допущення подібних нещасних випадків», «Підготувати наказ» (відповідальні – керівники, їх заступники та інші особи). Такі вказівки мають міститися в наказах та розпорядженнях по підприємству, які потрібно видавати після затвердження акта розслідування.
Формально розроблені заходи фактично схвалюють проведення небезпечних робіт, адже не передбачено, що повинно було виконувати роботи за умови застосування відповідних пристроїв, які передбачено технологією виконання цих робіт, та застосовувати засоби індивідуального захисту.
Таким чином іноді приховуються недостатня організація робіт, наявність ЗІЗ та їх відповідність умовам проведення робіт, безладдя на території, захаращення проходів та проїздів, невідповідність освітлення та інших параметрів будівель і споруд вимогам безпеки, що часто є основною чи другорядною причиною нещасних випадків.
Джерело: прес-центр Управління Держпраці у Луганській області