
Хто може надавати першу психологічну допомогу?
ЇЇ може надавати не лише професійний психолог, а й інший спеціаліст, людина, яка знайома з правилами надання ППД. Першу психологічну допомогу також можуть надавати навчені працівники або штатний психолог.
Перша психологічна допомога (ППД) – це заснований на доказах підхід надання першої психосоціальної підтримки людині під час та після травматичної події з метою її емоційної стабілізації та підключення до ресурсів спеціалізованої допомоги.
Читайте також: Перша психологічна допомога на місці катастрофи: способи підтримати людину, якщо ви стали свідком трагедії
Принципи першої психологічної допомоги
Принципи першої психологічної допомоги умовно можна розділити на чотири розділи «Дивись!», «Слухай!», «Не нашкодь» і «Направляй!».
На першому етапі «Дивись!» спочатку необхідно оцінити рівень небезпеки, потреби людини, звернути увагу на виявлення ознак дистресу.
Назва другого етапу говорить сама за себе – «Слухай!». Потрібно уважно слухати людину, яка потребує допомоги, дізнатись про першочергові потреби та зміст її занепокоєння.
Не нашкодь! При такому стані людини необхідно дуже ретельно дотримуватися етичних принципів поведінки (повага до безпеки та прав людини, конфіденційність). Також необхідно використовувати базові навички ефективної комунікації: зоровий контакт, активне вислуховування, емпатію.
У разі якщо стан людини потребує професійного втручання приходить черга четвертого етапу «Направляй!». В цьому випадку необхідно надати контакти центру або фахівця, який може надати професійну медичну, психологічну чи соціальну допомогу і таким чином забезпечити доступ до послуг. Дуже важливу роль відіграє допомога у налагодженні зв’язку з рідними у їхньому розшуку у разі потреби (втрачено комунікацію під час військового стану).
Читайте також: Допомога у кризових ситуаціях: чого не треба робити, надаючи першу психологічну допомогу
Для того щоб надавати першу психологічну допомогу, зовсім не обов’язково мати психологічну освіту, проте обов’язково потрібно знати, як це правильно робити, щоб не нашкодити й бути ефективними.
Читайте також: Поняття «психологічна безпека» на робочому місці
Джерело: Управління Держпраці