...

Підстави проведення позапланових заходів державного нагляду у випадку настання аварії


Підстави проведення позапланових заходів державного нагляду у випадку настання аварії

Державна служба України з питань праці своїм листом від 22.03.2018 №2204/3/9-2-ДП18 надає роз’яснення щодо підстав проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю) у випадку настання аварії, що була пов’язана з діяльністю суб’єкта господарювання.

Правові, та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов’язки та відповідальність суб’єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначені Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (далі – Закон).

Відповідно до статті 6 Закону підставою для здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) є настання аварії, смерті потерпілого внаслідок нещасного випадку або професійного захворювання, що було пов’язано з діяльністю суб’єкта господарювання. Звертаємо увагу, що у вказаній статті не зазначені джерела інформації про аварію.

Отже, підставою для здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності є сам факт настання аварії, що була пов’язана з діяльністю суб’єкта господарювання, незалежно від джерела отримання інформації про таку подію.

Водночас, відповідно до Порядку проведення розслідування та ведення обліку нещасних випадків, професійних захворювань і аварій на виробництві, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.11.2011 №1232 (далі – Порядок), аварією є небезпечна подія техногенного характеру, що створює на об’єкті, території або акваторії загрозу для життя і здоров’я людей і призводить до руйнування будівель, споруд, інженерних, комунікацій, обладнання і транспортних засобів, порушення виробничого або транспортного процесу чи завдає шкоди навколишньому природному середовищу.

Згідно з пунктом 103 Порядку роботодавець зобов’язаний негайно повідомити про аварію територіальний орган Держпраці, орган, до сфери управління якого належить підприємство, відповідну місцеву держадміністрацію, орган з питань захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій, прокуратуру за місцем виникнення аварії і відповідний профспілковий орган, а у разі травмування або загибелі працівників також відповідний робочий орган Фонду.

Таким чином, одержання територіальним органом повідомлення від роботодавця або інформації із засобів масової інформації чи інших джерел, доступ до яких не обмежений законодавством, про настання аварії є підставою для здійснення позапланового заходу державного нагляду (контролю) на предмет дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки суб’єктом господарювання, з діяльністю якого пов’язане настання події.

Разом з тим наголошується, що відповідно до вимог Закону для здійснення позапланового заходу державного нагляду (контролю) необхідно володіти інформацією стосовно найменування суб’єкта господарювання чи його відокремленого підрозділу, або прізвища, ім’я та по батькові фізичної особи – підприємця, а також місцезнаходження суб’єкта господарювання чи його відокремленого підрозділу, щодо діяльності яких здійснюється захід.

Під час проведення позапланового заходу з’ясовуються лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення цього заходу, з обов’язковим зазначенням цих питань у посвідченні (направленні) на проведення заходу державного нагляду (контролю).

Джерело: редакція журналу «Охорона праці і пожежна безпека» за матеріалами Управління Держпраці у Вінницькій області.

Матеріали до теми


Порядок розслідування страхових випадків: пропозиції змін від Мінекономіки
На сайті Мінекономіки оприлюднено такі документи: проєкт наказу Мінекономіки, Мінфіну, Міністерства внутрішніх справ України “Про затвердження Порядку розслідування страхових випадків та ...
Податок на нерухомість промислових та складських, а також нежитлових сільськогосподарських будівель
Наказом Міністерства економіки України від 16.05.2023 року № 3573 “Про затвердження національного класифікатора НК 018:2023 та скасування національного класифікатора ДК ...
Різниця між е-лікарняним та медичним висновком про тимчасову непрацездатність
Медичний висновок про тимчасову непрацездатність та е-лікарняний, який є електронним аналогом паперового листка непрацездатності, — два різні електронні документи, тісно ...