Головне в статті:
Програма «Серця й уми» (Hearts and Minds) спрямована на створення культури безпеки, зміну ставлення і звичок людей, містить методи дій в різних ситуаціях, пов’язаних з небезпекою на виробництві.
Програма «Серця й уми» (Hearts and minds) була розроблена Енергетичним інститутом (Energy Institute), Велика Британія, задля розвитку лідерства сучасних підприємств в становленні культури безпеки.
Створення програми ініційовано компанією Shell на підставі більш ніж 20-річного досвіду психологічних досліджень поведінки людини в умовах праці, які проводили університети Лейдена, Манчестера і Абердена. Методологія програми розроблена на основі досліджень вчених-засновників вивчення безпечної поведінки людини в професійній діяльності, зокрема Д. Паркера, Дж. Різона, А. Снеддона, П. Хадсона та ін. На території СНД і в Україні тренінги за програмою «Серця й уми» проводяться компанією виробничого консалтингу «Ямнаска».
Програма успішно запроваджувалася і продовжує втілюватися на підприємствах різних галузей: у фармацевтиці, атомній енергетиці, виробництві енергоносіїв, на транспорті тощо. Загалом у більш ніж 500 компаніях різних країн світу, зокрема Shell, Petronas, Vattenfall, Sabic, Sakhalin Energy, Vartsila.
Розробники програми постійно розширюють і вдосконалюють її зміст. У 2018 р. програма містила 11 модулів, в тому числі нові модулі «Витяг уроків з подій» і «Водіння до досконалості».
Перевагами цієї програми, на думку її розробників, є:
Розгляньмо більш конкретно перші і базові модулі цієї програми.
Спрямований на формування в учасників навчання за програмою чітких уявлень про культуру безпеки підприємства, її критерії і рівні, а також практичні вміння діагностувати і визначати ключові проблеми в розвитку культури безпеки власного підприємства.
Однією з переваг зазначеної програми є деталізованість її теоретичних положень. Наприклад, чимало уваги приділяється класичним «сходинкам» зрілості культури безпеки П. Хадсона (рис.1).
Та коли в більшості теоретичних джерел ці рівні описуються максимально стисло, наприклад: «У вашій організації панує «розважливий рівень» культури безпеки, якщо ви кажете: «У нас є відповідні системи управління ризиками та небезпечними ситуаціями»... Якщо спробувати застосувати настільки абстрактний критерій до конкретного підприємства, то точність оцінки становитиме «плюс-мінус трамвайну зупинку».
Модуль 1 програми «Серця й уми» презентує точніші складові цього рівня:
– «вісників поганих новин» (які повідомляють про порушення, небезпечні ситуації) терплять;
– багато звітів, статистики, аудитів;
– відповідальність за ОП покладено на департамент з ОП;
– витяг уроків відбувається, але неефективно;
– нові ідеї розглядають як створення проблеми.
Крім того, практичне завдання «Організаційні характеристики» — це такий собі опитувальник. Працюючи за цим опитувальником, учасники аналізують стан розвитку культури безпеки на власному підприємстві за 18 пунктами, у тому числі пунктом Г «Хто винен в нещасних випадках з точки зору керівництва?», пунктом Н «Звіти про небезпеки і ризикованих діях», пунктом П «Хто щодня контролює питання охорони праці, оточуючого середовища і техніки безпеки» та ін. Вони обирають один із 5-ти варіантів відповіді (що відповідає одному з рівнів розвитку культури безпеки від «патологічного» до «творчого») і методами кількісного аналізу точно підраховують свої результати.
Результати практичного завдання посилюються за допомогою дискусії. Питання дискусії спрямовані на виявлення відмінностей у поглядах співробітників одного підприємства на стан культури безпеки, виявлення прихованих проблем і вироблення єдиних поглядів на наявні досягнення і проблеми.
Ще одне практичне завдання «Зміни в культурі починаються з мене» спрямоване на формування в учасників навчання практичних навичок рефлексії і усвідомлення власних можливостей у розвитку культури безпеки. Вони генерують власні варіативні дії, які дають можливість вирішити конкретні, визначені ними ж проблеми. У командах учасники можуть обговорити запропоновані дії і вибрати найкращі з них.
Пріоритетні завдання:
– формування в учасників реалістичних уявлень про помилкові дії робітників за небезпечних ситуацій;
– вдосконалення їхніх знань про небезпечні ситуації;
– розвиток практичних умінь власних ефективних дій в небезпечних ситуаціях.
Одним із практичних завдань цього модуля є завдання «Чи відомо вам про небезпеки». Це завдання спрямоване на розвиток навичок виявлення «слабких сигналів», а також пошук людьми на своєму робочому місці нових небезпек, про які не повідомляють їм типові інструктажі, плакати та інші відповідні записи з ОП. На наочних, графічних матеріалах учасники складають цілі «карти небезпек» різних робочих місць, обговорюють їх, знаходять нові небезпеки і оцінюють їх кількісно за допомогою спеціальних 5-бальних «матриць оцінки ризику». Такі вправи допомагають виробити у них стійке ставлення до життя як до «потенційно небезпечного середовища».
Спеціальний блок цього модуля з «Планування роботи» щодо усунення небезпек або, якщо цілковите усунення неможливо, зниження ризиків допомагає учасникам на прикладі конкретної ситуації з їхньої практики відповісти на наступні запитання:
Як вони можуть уникнути небезпеки?
Як вони можуть позбавити небезпеки інших людей?
Як спільно в бригаді виконати роботу новим, більш безпечним способом?
Як обговорити небезпечну ситуацію з керівником?
Як втрутитися в небезпечну ситуацію, яку створюють інші працівники?
Теоретична частина цього блоку завершується практичним завданням «Втручання в небезпечну ситуацію». Під час виконання цього завдання учасники в мікрогрупах по три особи навчаються не тільки обирати оптимальні способи втручання в небезпечну ситуацію, а й психологічно грамотно надавати зворотний зв’язок (радити, мотивувати) іншим колегам, які втручаються в небезпечну ситуацію не кращим чином.
Проведення модуля 2 скеровано на те, щоб навчити учасників виробничого навчання на «місцевих», тобто їх конкретних прикладах:
1) розпізнавати нові небезпеки і оцінювати ризики;
2) ефективно втручатися в небезпечні ситуації;
3) допомагати іншим людям (колегам, стажистам) розпізнавати небезпечні ситуації і втручатися в них.
Участь працівників у практичних вправах та обговорення результатів сприяє не тільки розумінню необхідності нейтралізації небезпечних ситуацій, а й готовності, бажанню це робити.
Ефективність впровадження програми «Серця і уми» доведена практикою численних підприємств, на яких працюють десятки тисяч людей в різних країнах світу. На основі власного практичного досвіду проведення виробничого навчання фахівців з ОП іноземних підприємств за цією програмою автор пропонує наступні рекомендації щодо її впровадження.
Дотримання перелічених рекомендацій сприятиме більш ефективному впровадженню британської програми Hearts and Minds на вашому підприємстві і прогресивному розвитку культури безпеки працівників.
Автор — Ольга Гріньова, доктор психологічних наук, практичний психолог, фахівець із психології людини в умовах праці
Джерело: журнал «Охорона праці і пожежна безпека» № 5, 2019.
Переконайтеся, що ви передплатили журнал і вся необхідна інформація є під рукою!