Коли виникає питання щодо функцій служби охорони праці на підприємстві, у більшості випадків згадують контролюючі та караючі заходи.
Тоді як служба охорони праці на підприємстві має виконувати насамперед функції, що покликані на створення:
- розроблення та впровадження ефективної системи управління охороною праці;
- реалізація комплексних заходів для досягнення встановлених нормативів та підвищення існуючого рівня охорони праці;
- участь у розробленні положень, інструкцій, іншіх актів з охорони праці, що діють у межах підприємства;
- навчання працівників підприємства безпечним методам праці та запровадження культури безпечної праці на виробництві.
Так само і державні контролюючі органи з охорони праці покликані насамперед не наказувати та припиняти виконання робіт, а здійснювати кваліфіковану допомогу на етапі розробки та впровадження ефективної системи управління охороною праці.
Тому ті відповідальні посадові особи підприємств, що активно працюють над вдосконаленням стану охорони праці на своїх ділянках та усвідомлюють можливу користь від консультацій з фахівцями Держпраці, досягають зазвичай більш плідних успіхів у своїх цілях на відміну від колег, які розділяють іншу точку зору та намагаються максимально уникнути спілкування та приховати недоліки з охорони праці у своїй сфері відповідальності.
І коли справа доходить до проведення перевірок, державний інспектор на підприємстві або у структурному підрозділі, у якому вбачається перспективна робота над недоліками та проблеми не приховуються, а надаються на спільний розгляд, надасть конструктивні поради на майбутнє. Підприємство ж, на якому всі зусилля, замість створювання системи охорони праці, покладаються на приховування існуючих негараздів, інспектор, за фактом наявності підстав, вимушений буде вживати більш впливові заходи:
– звертатись з клопотанням до роботодавця щодо розгляду на відповідність займаній посаді певних осіб підприємства;
– притягати до адміністративної відповідальності посадових осіб підприємства;
– звертатись з позовом до адміністративного суду щодо припинення експлуатації обладнання, виконання робіт;
– ініціювати питання щодо розгляду можливості анулювання дозволів виданих раніше підприємству на виконання робіт підвищеної небезпеки, експлуатацію обладнання підвищеної небезпеки тощо;
– звертатись до правоохоронних органів.
Джерело: редакція журналу «Охорона праці і пожежна безпека» за матеріалами Управління Держпраці у Донецькій області.