Боротьба з корупцією та дерегуляція — пріоритет діяльності ДСНС


Боротьба з корупцією та дерегуляція — пріоритет діяльності ДСНС

Загальна політика керівництва ДСНС і Департаменту державного нагляду (контролю) спрямована, зокрема, на створення сприятливих умов для ведення бізнесу та зменшення тиску на бізнес. Разом з цим не варто забувати, щот акий підхід повинен бути комплексним, щоб зменшення контролю держави не призводило до збільшення пожежної небезпеки на підприємствах, в установах та організаціях

Більше року державні органи нагляду працюють в умовах мораторію на проведення перевірок. На сьогодні мораторій продовжує діяти (ймовірно до липня 2016 року), але з деякими винятками. Мораторій на проведення перевірок органами контролю введений Законом України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України» (перевірки органами контролю суб’єктів господарювання до закінчення 2016 року проводяться виключно за заявою суб’єкта господарювання, якщо сам суб’єкт господарювання запрошує орган контролю на перевірку, або з дозволу Кабінету Міністрів України, або за процесуальними рішеннями суддів чи слідчих органів в рамках Кримінального процесуального кодексу).

Мораторій не розповсюджується: на суб’єктів господарювання, річний дохід яких за минулий рік перевищує 20 млн гривень, тобто на великий бізнес; на суб’єктів господарювання, які виробляють, зберігають, реалізують або ввозять на митну територію України підакцизний товар: нафту та нафтопродукти, газ, електроенергію, спирти, горілчані вироби, автомобілі.

Досить часто фахівці ставлять запитання, чому на їх підприємства приходять інспектори, планують і проводять планові перевірки. Як уже було сказано, такі перевірки проводяться з дозволу Кабінету Міністрів України. Належно оформленим дозволом Кабміну є розпорядження або постанова Кабінету Міністрів України.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14 травня 2015 р. № 476-р затверджено план основних заходів цивільного захисту на 2015 рік. Відповідно до цього плану Кабінет Міністрів дозволив ДСНС здійснювати перевірки суб’єктів господарювання з високим ступенем ризику. Тобто якщо ваше підприємство належить до підприємств з високим ступенем прийнятного ризику, органи державного нагляду у сфері пожежної безпеки мають право на перевірки.

Разом з тим ці перевірки повинні проводитися відповідно до вимог Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності». На жаль, менталітет наших власників, суб’єктів господарювання ще далекий від європейського, тому зменшення впливу держави призводить не до розвитку бізнесу й виконання вимог нормативних документів для забезпечення безпеки, а здебільшого до бездіяльності та безвідповідальності. Реформи, які започаткувала ДСНС України, будуть спрямовані насамперед на те, щоб інспектор з державного нагляду був не каральним органом, а радником, помічником підприємця.

Разом з тим на законодавчому рівні проводиться робота щодо зменшення кількості перевірок, але збільшення відповідальності за порушення. Відповідно до Кодексу цивільного захисту України забезпечення пожежної безпеки на підприємствах, в установах, організаціях покладається на їх власників і на їх керівників, тобто на самих суб’єктів господарювання, але якщо вони не виконують ці вимоги, то штрафними санкціями в розмірі 185 грн нікого не здивуєш. Тому ведеться робота, спрямована на підняття принаймні в 10 разів штрафів за порушення вимог пожежної безпеки.

Крім того, Кодексом цивільного захисту і відповідними нормативними документами передбачено, що інспектор з державного нагляду не має права самостійно приймати рішення про заборону діяльності підприємства. Якщо під час перевірки виявлено порушення, які можуть призвести до пожежі, відповідні документи передаються до суду. Саме суд виносить рішення про призупинення діяльності об’єкта. Це серйозний крок з дерегуляції та зменшення можливості незаконного корупційного впливу на суб’єктів господарювання.

Сьогодні розробляється Концепція реформування системи цивільного захисту в державі, яка зараз проходить громадське обговорення.

Вона розміщена на офіційному сайті ДСНС України, тому кожен може взяти участь в обговоренні, висловивши своє бачення, яким шляхом повинен розвиватися орган контролю у співпраці з підприємствами. Суть Концепції в тому, щоб під наглядом державних органів залишити тільки об’єкти з високим ступенем ризику та ті, які мають стратегічне значення для економіки й безпеки держави.

Для об’єктів з середнім і незначним ступенем ризику пропонується інша модель: якщо суб’єкт господарювання, звернувшись до експерта, пройде аудит з пожежної безпеки або експертизу і застрахує свою відповідальність перед третіми особами за шкоду, яка може виникнути внаслідок можливої пожежі, він повинен подати про це відомості в ДСНС. Тоді для суб’єктів із середнім і незначним ступенем ризику не будуть проводитися планові заходи контролю.

Тому поряд із дерегуляцією розробляється законопроект, який би «змусив» Державну архітектурно-будівельну інспекцію принаймні при видачі сертифікатів на об’єкти IV, V категорії складності обов’язково мати відповідний висновок органів державного пожежного нагляду. З одного боку, це збільшення тиску, але для таких об’єктів це вкрай необхідно.

У ДСНС України створено робочу групу для перегляду, внесення змін, а також скасування неактуальних нормативно-правових актів у сфері пожежної та техногенної безпеки. На сьогодні група працює над внесенням змін до Правил щодо забезпечення пожежної безпеки об’єктів рухомого (мобільного) зв’язку та безпроводового доступу, затверджених наказом МНС України від 5 травня 2009 р. № 303, приведенням у відповідність до чинного законодавством і європейських стандартів наказу МНС України «Про затвердження Правил пожежної безпеки на ринках України» від 17 січня 2005 р. № 30, скасуванням Типових норм належності вогнегасників, затверджених наказом МНС України від 2 квітня 2004 р. № 151, та Правил експлуатації вогнегасників, затверджених наказом МНС України від 2 квітня 2004 р. № 152, шляхом затвердження проекту наказу МВС України «Про затвердження Правил експлуатації та типових норм належності вогнегасників».

Стаття надана редакцією журналу «Охорона праці і пожежна безпека» 
№ 12, 2015

Євген ЛІНЧЕВСЬКИЙ, заступник начальника Управління з нагляду
у сфері пожежної безпеки Департаменту державного нагляду (контролю)
у сфері
пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту ДСНС України,
полковник служби цивільного захисту, кандидат технічних наук