З’ясовуємо: на які з посудин під тиском треба отримувати дозвіл, а на які — ні


З’ясовуємо: на які з посудин під тиском треба отримувати дозвіл, а на які — ні

Олександр Ратій, директор компанії Racio1

Тези

  1. Невідповідності у законодавстві на які треба звернути увагу
  2. Дія пп. 4 п. 2 Технічного регламенту № 1025 на прикладі
  3. У яких випадках не треба отримувати дозвіл на експлуатацію посудин під тиском

Остання редакція Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, затвердженого постановою КМУ від 26 жовтня 2011 р. № 1107 (далі — Порядок № 1107) визначає, що дозвіл на експлуатацію машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки видається відповідно до затвердженого постановою КМУ від 3 лютого 2021 р. № 77 переліку групи А машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки (далі — Перелік, Постанова № 77). Водночас, відповідно до постанови КМУ від 24 березня 2022 р. № 357, у роботодавця є право, на період дії воєнного стану, машини, механізми, устатковання підвищеної небезпеки, що зазначені у пунктах 2–9 переліку цієї групи А, експлуатувати (застосовувати) на підставі декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці, що значно полегшує йому отримати право на експлуатацію цього обладнання.

Невідповідності у законодавстві, на які треба звернути увагу

Розповсюджене обладнання — парові котли, барокамери, ресивери, цистерни, газові балони — це приклади посудин, що працюють під тиском, в яких, зокрема, транспортують або зберігають стиснені, зріджені гази, рідини та сипучі матеріали. На експлуатацію деяких посудин, що працюють під тиском, треба отримати відповідний дозвіл від Державної служби України з питань праці, а на час воєнного стану — декларацію відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці (далі — Дозвіл Держпраці). На які «так», а на які «ні» — з’ясувалося, що це неоднозначне питання, адже у нормативно-правових актах є пряма суперечність у переліках обладнання, на експлуатацію яких потрібен Дозвіл Держпраці. Вона проявляється у взаємозаперечних пунктах та підпунктах трьох нормативно-правових актів (рисунок 1).

Рис 1. Суперечливі вимоги нормативно-правових актів щодо переліку посудин, що працюють під тиском, на експлуатацію (застосування) яких потрібен дозвіл Держпраці

Порядок № 1107 описує процедуру отримання відповідних дозволів та містить перелік робіт, на які потрібен дозвіл.

У Переліку, Постанова № 77 машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки (група а) читаємо:

5. Обладнання, що працює під тиском, яке зазначене:
1) у Технічному регламенті обладнання, що працює під тиском, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 16 січня 2019 р. № 27 (далі — Технічний регламент № 27).
2) у пункті 2 Технічного регламенту простих посудин високого тиску, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28 грудня 2016 р. № 1025 (далі — Технічний регламент № 1025).

Пункт 2 Технічного регламенту № 27 містить 21 підпункт — перелік посудин, трубопроводів, обладнання тощо, на які дія цього регламенту не поширюється, а значить не потрібен Дозвіл Держпраці.

Зверніть увагу!
Серед цих підпунктів є підпункт 3 регламенту, який містить інформацію про те, що дія цього регламенту не поширюється на прості посудини, що працюють під тиском, які підпадають під дію Технічного регламенту № 1025.
Водночас, якщо керуватися підпунктом 2 пункту 5 Переліку, Постанова № 77, то посудини, перелічені у п. 2 Технічного регламенту № 1025 потребують отримання Дозволу Держпраці.

В цьому пункті зазначено, що дія цього регламенту поширюється на посудини, які виготовляються серійно, та мають такі характеристики:

1) посудини є зварними, піддаються внутрішньому надлишковому тиску понад 0,5 бара і призначені для наповнення повітрям або азотом і не призначеними для вогневого нагрівання;

2) деталі та вузли, що впливають на міцність посудини під тиском, повинні виготовлятися з якісної нелегованої сталі або нелегованого алюмінію, або алюмінієвих сплавів, не зміцнених шляхом старіння;

3) посудина повинна складатися з:

  • циліндричної частини з круговими поперечними перерізами, закритими випуклими назовні та/або пласкими днищами, що мають ту саму вісь обертання, що і циліндрична частина;
  • двох випуклих назовні днищ з однією віссю обертання;

4) максимальний робочий тиск посудини не повинен перевищувати 30 бар, а добуток такого тиску на об’єм посудини (PS x V) — 10 тис. бар на 1 літр;

5) мінімальна робоча температура не повинна бути нижче 50 °C, а максимальна робоча температура — вище +300 °C для посудин зі сталі +100 °C для посудин з алюмінію або його сплавів.

Із зазначеного вище випливає, що п. 5 Групи А Постанови № 77 містить посилання на два Технічні регламенти, які суперечать одне одному:

  • Перше послання на Технічний регламент № 27, коли пп. 3 п. 2 цього регламенту визначає, що посудини визначені у Технічного регламенту № 1025 не потребують Дозволу Держпраці.
  • Друге посилання безпосередньо на п. 2 Технічного регламенту № 1025, що означає необхідність отримання Дозволу Держпраці.

Треба мати на увазі, що прості посудини високого тиску, що допускаються до експлуатації, повинні відповідати вимогам пункту 2 Технічного регламенту № 1025.

Згідно з пп. 3 п. 2 Технічного регламенту № 27, якщо проста посудина, що працює під тиском, підпадає під дію Технічного регламенту № 1025, Дозвіл Держпраці суб’єкту господарювання не потрібен.
Згідно з пп. 2 п. 5 Групи А Постанови № 77, якщо проста посудина підпадає під дію пункту 2 Технічного регламенту № 1025 — Дозвіл Держпраці суб’єкту господарювання потрібен.

Зверніть увагу на пп. 4 п. 2 Технічного регламенту № 1025, зокрема:

4) максимальний робочий тиск посудини не повинен перевищувати 30 бар, а добуток такого тиску на об’єм посудини (PS x V) — 10 тис. бар на 1 літр.

Приклад
Розглянемо дію пп. 4 Технічного регламенту № 1025 на прикладі.
1. Перевіримо першу умову.
Посудини, що часто зустрічаються на підприємствах, зазвичай мають робочий тиск 7–12 бар. Перша умова виконана.
2. Перевіримо другу умову.
Розглянемо стандартний ресивер з максимальним тиском 13 бар та об’ємом 500 літрів.
За таких похідних у нас виходить 6500 бар на 1 літр, отже і ця умова виконана.
Висновок: якщо керуватися вимогою пп. 1 п. 5 Групи А Постанови № 77 — Дозвіл Держпраці можна не отримувати.

Висновок

З огляду на вище зазначену інформацію зроблю відповідний висновок.

  1. Законодавство щодо питання експлуатації посудин під тиском є суперечливим і потребує доопрацювання.
     
  2. Дозвіл на експлуатацію посудин під тиском можна не отримувати у випадках, якщо обладнання відповідає:
  • п. 2 Технічного регламенту № 27;
  • пп. 4 п. 2 Технічного регламенту№ 1025.
  1. Згідно з п. 7 ст. 4 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 5 квітня 2007 р. № 877-V, у разі якщо норма закону чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі закону, або якщо норми різних законів чи різних нормативно-правових актів допускають неоднозначне (множинне) трактування прав і обов’язків суб’єкта господарювання або повноважень органу державного нагляду (контролю), така норма трактується в інтересах суб’єкта господарювання.
    Але у суб’єкта господарювання повинні бути сили, час, бажання та готовність відстоювати своє право.
     
  2. Частіше за все суб’єкти господарювання обирають процедуру отримання дозволу, на всяк випадок, адже якщо під час перевірки відсутність дозволу буде визнана порушенням, можливі наслідки це: закриття підприємства, заборона на експлуатацію обладнання, а в разі нещасних випадків з важкими наслідками — навіть кримінальна відповідальність.

____________
1 https://ohrana-truda.kiev.ua/ua/

Джерело: журнал «Охорона праці і пожежна безпека»

Олександр Ратій
Олександр Ратій
Директор компанії Racio

Матеріали до теми


Допомога у кризових ситуаціях: чого не треба робити, надаючи першу психологічну допомогу
Головний спеціаліст сектору з питань впровадження та реалізації програм психосоціальної підтримки управління інспекційної діяльності у Запорізькій області Світлана Семенова радить, ...
Особливості питань охорони праці під час ліквідації наслідків аварій та стихійного лиха
Ліквідація наслідків аварій та стихійного лиха — це процес, що потребує не лише професійної підготовки рятувальних команд, а й дотримання ...