Фахівці 12 наукових установ із семи країн Євросоюзу працюють над проектом створення екзоскелета — роботизованого костюма для робітників. Як повідомляє BBC Україна, передбачається, що це може зменшити кількість травматичних випадків на виробництві.
Однак експерти попереджають, що науковцям доведеться переконати роботодавців у тому, що нове спорядження не травмуватиме працівників. До групи науковців також приєдналися італійський автовиробник Fiat і французька фірма з утилізації авто Indra. Ці компанії заявили, що порадять науковцям, на яких виробництвах буде доцільно використовувати екзоскелети, а також допоможуть їх випробувати.
Проект вартістю 4,5 млн євро фінансується з бюджету ЄС. Очікується, що перші результати з’являться через три роки. Проект створення екзоскелета базується на тому, що багато виробничих операцій так і не вдалося автоматизувати.
Наприклад, компанія Indra утилізує велику кількість різних автомобілів, і сьогодні тільки люди, а не роботи здатні розрізнити, які саме операції потрібно зробити для остаточної утилізації тієї чи іншої машини. Але вага механізмів, з якими доводиться мати справу людям, часто є занадто великою, що може викликати небажані наслідки для здоров’я працівників.
«Працівники змушені мати справу з деталями, вага яких перевищує 10 кг. І цю вагу вони піднімають не один раз на день, а регулярно протягом робочого дня», — каже доктор Кармен Константінеску з німецького Інституту Фраунгофера (Fraunhofer Institute), який також бере участь у дослідженнях. — Екзоскелет з людиною всередині є новим напрямом у спробах оптимізувати виробничі процеси. Він пропонує гібридний підхід, коли частини людського тіла роботизовані, а людина використовує свій розум і досвід».
Учасники проекту користуються даними британської громадської організації, яка стежить за умовами праці на виробництві. Згідно з цими даними, до 44 мільйонів працівників у ЄС потрерпають від розладів, пов’язаних з надмірним навантаженням на хребет і кістяк у цілому на виробництві. Звичайно, не у всіх цих випадках на допомогу може прийти екзоскелет, але частина цього проекту полягає в тому, щоб визначити, на яких виробництвах його використання може запобігти виробничим травмам.
«Наприклад, одним з напрямів дослідження буде те, чи дозволить використання екзоскелета піднімати важкі предмети. Іншим випадком, який досліджуватиметься, будуть ситуації, коли люди повинні працювати на рівні, який перевищує їхній зріст. Коли ви впродовж кількох хвилин потримаєте щітку або викрутку вище голови, руки стають дуже важкими, і для серця це також дуже погано», — додає професор Дарвін Колдвелл з лондонського Королівського коледжу.
Водночас вчені визнають і проблеми, пов’язані з проектом.
«Нині двигуни та гідравлічні системи самі по собі досить об’ємні і важкі, і ми повинні придумати, як їх зменшити», — каже професор Колдвелл. — Крім того, ми повинні усвідомлювати, що екзоскелет — це робот у безпосередньому фізичному контакті з людиною. Це становить низку потенційних загроз, і потрібно зрозуміти, як зробити цей контакт більш м’яким і органічним».
Один з експертів, який спеціалізується на робототехнологіях, але не бере участі в європейському проекті створення екзоскелетів, каже, що очікує активного впровадження цієї технології протягом найближчих 20–30 років.
«Велику кількість екзоскелетів уже розроблено в США, і вони використовуються американськими військовими. У Японії екзоскелети запроваджуються в терапії, коли люди заново вчаться ходити після травм. Використання екзоскелетів на виробництві — очевидний наступний крок», — зазначає професор Ноель Шаркі з Університету Шеффілда. — Але великою проблемою залишається взаємодія людини і екзоскелета. Життєво важливо, щоб той, хто ним користується, міг рухатися природно, не замислюючись над цим. Ще одна проблема полягає у взаємодії людини в екзоскелеті з іншими, не заподіюючи їм шкоди. Тут потрібна буде інша виробнича культура й заходи безпеки».
http://www.newsru.ua