Усе про умови праці та медогляди водіїв


Усе про умови праці та медогляди водіїв

Професія водія транспортних засобів є однією з найпоширеніших, незважаючи на те що вона пов’язана з небезпечними та шкідливими умовами праці, а отже, негативно позначається на здоров’ї кермувальників.

Із метою запобігання дорожньо-транспортним пригодам, що можуть трапитися внаслідок раптового погіршення самопочуття водіїв, Міністерство охорони здоров’я України (МОЗ) та Міністерство внутрішніх справ України (МВС) затвердили Положення про медичний огляд кандидатів у водії та водіїв транспортних засобів (наказ від 31 січня 2013 р. № 65/80, далі — Положення) та низку інших нормативно-правових актів, спрямованих на збереження життя та здоров’я працівників даної професії. Однак, перш ніж детально розповісти про них, спочатку ознайомимося з умовами праці зазначеної категорії працівників, адже саме у зв’язку з ними законодавство передбачає для них певні обмеження.


У статті «Усе про умови праці та медогляди водіїв» читайте докладніше: 
1. Шкідливі фактори та їх вплив на самопочуття і здоров’я водіїв
2. Поширені захворювання, обумовлені виробничим процесом
3. Види медичних оглядів водіїв
4. Ліцензія на право здійснення щозмінних медоглядів
5. Контроль за якістю та своєчасним проведенням медичних оглядів водіїв
6. Норми Закону України «Про дорожній рух» від 30 червня 1993 р. № 3353-XII, спрямовані на збереження життя та здоров’я


Шкідливі фактори та їх вплив на самопочуття і здоров’я водіїв

Під час перебування за кермом автомобіля водій піддається дії кількох шкідливих факторів.
Це — нервово-емоційне напруження, пари токсичних речовин, шум, пил, що потрапляють у ка-біну ззовні, вібрація, якій вона піддається внаслідок роботи двигуна внутрішнього згоряння та руху по нерівній дорозі, несприятливий мікроклімат. Як же діють зазначені фактори на організм людини, яка керує транспортним засобом?

1. Нервово-емоційне напруження. У зв’язку з великою кількістю сигналів, що надходять водієві за одиницю часу (від 300 до 450 за годину) під час керування автомобілем він піддається нервово-емоційному напруженню, причому досить високого рівня. Це обумовлено усвідомленням особистого ризику та відповідальності за безпеку людей, в тому числі пішоходів, збереження матеріальних цінностей, жорсткою регламентацією руху, а також індивідуальною особливістю особи водія. Інформація, що надходить водієві, нерідко може викликати в нього стан монотонії, засипання під час руху.

2. Шум. Основними джерелами шуму є двигун, вентилятор, ходова частина, випускні трубопроводи, система опалення кабіни, вітер, борти кузова, наявність шумового фону на дорозі.

Також помічено збільшення рівня шуму зі збільшенням швидкості руху та зносу автомобіля.
Як загальнобіологічний подразник, шум справляє негативну дію на організм в цілому і насамперед на центральну нервову систему. Він уповільнює реакцію людини на подразнення, знижує увагу, що призводить до підвищення вірогідності настання дорожньо-транспортних пригод. Під впливом шуму спостерігається почастішання пульсу, дихання, підвищення кров’яного тиску, знижується працездатність, в години відпочинку настає безсоння. Найбільш виражену і специфічну дію шум справляє на органи слуху. При цьому можуть спостерігатися різні ступені ураження: від незначного зниження слуху до повної глухоти.

3. Вібрація. Одночасно із шумом свою негативну дію на організм водія справляє вібрація. Основними джерелами локальної (місцевої) вібрації, що передається через органи управління автомобілем, є двигун і трансмісія. Рівень загальної вібрації залежить від швидкості руху, конструктивних особливостей сидіння та ходової частини, якості дорожнього покриття. Вібрація на робочих місцях водіїв автомобілів є широкосмуговою, її максимальне значення сконцентровано у діапазоні частот від 1 до 125 Гц, зокрема 2–8 Гц. Найвідчутніша вібрація у вантажних автомобілях.

Вібрація є потужним фізіологічним подразником практично для всього організму і в разі тривалого та інтенсивного впливу може призвести до виражених порушень, зокрема розладів нервової системи. Зазначений виробничий фактор негативно позначається на стані кровоносних судин, звужуючи просвіт капілярів. Патологічна дія вібрації проявляється в загальних порушеннях вегетативної нервової системи (пітливість, спазм кровоносних судин, виражене тремтіння пальців).

4. Пари токсичних речовин. Під час роботи двигуна у кабіну транспортного засобу потрапляють гази та пари токсичних речовин. Насамперед це — відпрацьовані гази, склад яких залежить від виду пального. Серед різноманітних речовин — оксиди вуглецю, компоненти пального та продукти їх окислення, оксиди азоту, свинець, формальдегід. В окремих випадках концентрація цих речовин у повітрі кабіни вантажних автомобілів перевищує гранично допустимий коефіцієнт, що встановлений для виробничих приміщень. Під час проведених досліджень у крові обстежуваних водіїв зазначених транспортних засобів було зафіксовано збільшення рівня карбоксигемоглобіну. Його концентрація перевищувала 2,5 %, що може викликати порушення психофізіологічних реакцій організму.

5. Пил. У повітрі кабіни може міститися як токсичний, так і нетоксичний пил. Він може потрапляти на робоче місце водія не лише разом із одягом та взуттям, а й з навколишнього середовища через наявні щілини. Подразнення пилом слизової оболонки може призвести до виникнення хронічної запальної реакції. Під час нетривалої дії токсичного пилу, чи тривалої — нетоксичного можуть розвинутися атрофічні процеси. При вдиханні великої кількості пилу можуть розвинутися катари верхніх дихальних шляхів та бронхів. Під час потрапляння пилу в альвеоли легень наслідки можуть бути ще більш серйозними.

6. Несприятливий мікроклімат. Негативно позначається на здоров’ї водія несприятливий мікроклімат в кабіні транспортного засобу. Це зумовлено перепадом температури у холодний період року, підвищеною температурою у теплий період і підвищеною швидкістю руху повітря у кабіні автомобіля протягом усього року (за відсутності у транспортному засобі системи «клімат-контролю»).

Поширені захворювання, обумовлені виробничим процесом
Нервово-емоційна напружена праця водія у несприятливих умовах призводить до перевтоми, погіршення стану здоров’я, що спричиняє збільшення частоти загальносоматичних захворювань, тривалості кожного випадку захворювання, переходу гострих випадків у хронічні форми.

Повна версія статті — у практичному додатку  «Консультант з охорони праці та пожежної безпеки» №2, 2019.
Автор — Василь Куражинський, експерт з охорони праці

Переконайтеся, що ви передплатили журнал і вся необхідна інформація є під рукою!

Матеріали до теми


З 1 листопада 2024 року спеціальність «Охорона праці» повернулася у вищі навчальні заклади України
Кабінет Міністрів України постановою від 30.08.2024 № 1021 «Про внесення змін до переліку галузей знань і спеціальностей, за якими здійснюється ...
Як розробити інструкцію з ОП для оператора-гальваніка автоматичних та напівавтоматичних ліній
Дія такої інструкції має поширюватися на працівників підприємства, які працюють на посаді «оператор-гальванік автоматичних та напівавтоматичних ліній» (далі — оператор). ...