З чого почати роботу спеціалісту з ОП в новій юрособі: розповідаємо покроково


З чого почати роботу спеціалісту з ОП в новій юрособі: розповідаємо покроково

Наше життя не стоїть на місці: більшість процесів як у суспільному, так і у виробничому середовищі безупинно та стрімко розвиваються. Не виняток — і професійний шлях людини, зокрема спеціаліста з охорони праці. Окрім необхідності адаптації в новому для себе оточенні, перед посадовою особою з питань охорони праці постає таке важливе завдання, як організація роботи на новому місці.

Отже, з чого почати фахівцеві?

Крок 1

До початку виконання посадових обов’язків він має пройти навчання і перевірку знань з питань охорони праці в навчальному центрі. На це вказують част. 4, 5, 6 ст. 18 Закону України від 14.10.1992 р. № 2694-ХІІ «Про охорону праці»  та п. 5.1, 5.2, 5.3 НПАОП 0.00-4.12-05 «Типове положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці».

Крок 2

Одна з перших задач після проходження навчання та перевірки знань — вивчити перелік структурних підрозділів (відділів, цехів, дільниць тощо), професій і посад підприємства, а також видів робіт та технологічних процесів, обладнання, машин, механізмів тощо, які забезпечують їх проведення.

Крок 3

Для того щоб визначити першочергові робочі завдання, спеціалісту слід ознайомитися з діючими на підприємстві документами з питань охорони праці та провести їхній аналіз. Іншими словами, провести аудит документації. При цьому слід детально вивчити й положення таких документів підприємства, як-от колективний договір та правила внутрішнього трудового розпорядку, адже вони також місять діючі на підприємстві норми, пільги, деякі права та обов’язки працівників і адміністрації щодо дотримання вимог охорони праці. Мета його проведення — визначення актуальності документів та відповідності нормативно-правовим актам з охорони праці. Крім того, спеціаліст має визначити, чи всі необхідні документи локального характеру розроблені та затверджені на підприємстві.

Зверніть увагу! Універсального переліку документів для підприємств не існує. Конкретний перелік визначається вимогами нормативно-правових актів з охорони праці, які розповсюджуються як на всі суб’єкти господарювання незалежно від форми власності та виду діяльності, так і на галузь, до якої належить підприємство. Отже, якщо спеціаліст з охорони праці став до роботи на підприємстві іншої галузі, ніж та, в якій він працював до цього, доведеться вивчити нормативно-правові акти з охорони праці, які розповсюджуються на цю галузь. Наявність обладнання, машин, механізмів тощо визначають потребу в наявності експлуатаційних документів на них (паспорти, інструкції з експлуатації, експлуатаційні журнали).

 

Засоби індивідуального захисту — завітайте в магазин проєкту «Охорона праці і пожежна безпека»

Основними документами підприємства за напрямом «Охорона праці» незалежно від приналежності до галузі є:

  • дозволи на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки та/або Декларація відповідності мате-ріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці (див. додаток);
  • матеріали атестації робочих місць за умовами праці;
  • матеріали з проходження медичного огляду та професійного добору (психофізіологічної експертизи) працівників;
  • розділ «Охорона праці» в колективному договорі;
  • накази керівника про затвердження локальних документів з охорони праці, призначення відповідальних осіб з охорони праці тощо;
  • інструкції з охорони праці;
  • положення з охорони праці;
  • документи з навчання та перевірки знань з охорони праці посадових осіб та працівників;
  • документи із забезпечення працівників засобами індивідуального захисту, мийними засобами тощо;
  • журнали, в яких реєструються інструктажі з питань охорони праці: вступний та на робочому місці;
  • журнали реєстрації інструкцій з охорони праці та їх видачі;
  • наряди-допуски на виконання робіт підвищеної небезпеки та журнали їх реєстрації;
  • матеріали розслідування нещасних випадків, професійних захворювань на виробництві;
  • звітність з охорони праці за встановленими формами.

Зазвичай саме на ці документи насамперед звертають увагу представники Державної служби України з питань праці. Перевірка з боку цього контролюючого органу починається з ознайомлення з основними документами підприємства.

 

У кожного з вищенаведених документів є нормативний строк дії. Наприклад, термін перегляду інструкцій з охорони праці складає не рідше ніж один раз на 5 років, а для робіт з підвищеною небезпекою або там, де є потреба у професійному доборі, — не рідше ніж один раз на 3 роки (п. 1 розд. VІ НПАОП 0.00-4.15-98 «Положення про розробку інструкцій з охорони праці»). Атестація робочих місць проводиться не рідше одного разу на 5 років (п. 4 Порядку проведення атестації робочих місць за умовами праці, затвердженого постановою КМУ від 01.08.1992 р. № 442).

Крім того, законодавство з охорони праці періодично зазнає змін, тому є вірогідність, що деякі документи не відповідають його новим вимогам та потребують коригувань або навіть переоформлення (наприклад, документи дозвільного характеру).

Допоможе зрозуміти дійсний стан справ на підприємстві й вивчення Акту перевірки суб’єкта господарювання представниками (інспекторами) Державної служби України з питань праці та оформленого припису про усунення виявлених порушень. Ці документи нададуть інформацію про допущені на підприємстві порушення вимог охорони праці.

Крок 4

Однією з функцій спеціаліста з охорони праці є контроль за наданням працівникам належних їм пільг та компенсацій. Вони встановлюються за результатами проведеної атестації робочих місць та затверджуються колективним договором підприємства.

Крок 5

Слід врахувати, що по мірі появи нових робочих місць, заміни обладнання, устаткування, машин, механізмів, зміни технологічних процесів на підприємстві мають бути розроблені відповідні інструкції з охорони праці, інструкції з безпечної експлуатації, а також мають бути організовані позапланові інструктажі з працівниками, яких такі зміни стосуються. Спеціаліст з охорони праці зазвичай ініціює проведення відповідних заходів реагування на зміни у виробництві.

Плакати / стенди / наліпки / знаки — у магазині від журналу «Охорона праці і пожежна безпека»

Крок 6

Щодо ведення періодичної документації (журнали, наряди-допуски тощо), спеціалісту з охорони праці варто перевірити правильність її заповнення в структурних підрозділах. За наявності помилок у документах необхідно надати пояснення для коректного їх заповнення відповідальними особами в подальшому.

Важливою складовою в організації ефективного функціонування системи управління охорони праці є розподіл обов’язків із цього напрямку між посадовими особами підприємства. Зазвичай конкретні обов’язки з охорони праці прописуються в посадових/робочих інструкціях.

 

Крок 7

Треба пам’ятати, що спеціалісту з охорони праці підконтрольні й такі напрямки, як електрогосподарство, безпека дорожнього руху на відомчому транспорті. Отже, спеціаліст має перевірити наявність та правильність ведення фонду документації з цих питань.

Крок 8

Наступним етапом для подальшої ефективної роботи та налагодження взаємодії з колегами є знайомство з ними. Насамперед — із керівниками структурних підрозділів та основними спеціалістами підприємства (головний механік, головний енергетик, головний технолог тощо). У процесі діалогу буде доречно запитати про наявні невирішені питання з охорони праці та причини їх невирішення, а також про перелік документів локального характеру з охорони праці, які ведуться в структурних підрозділах.

Крок 9

Щоб отримати розуміння про галузеві особливості, організацію роботи в структурних підрозділах підприємства, варто відвідати приміщення (кабінети, цехи, дільниці тощо), де розташовуються робочі місця їх працівників та проводиться робота. Це допоможе вивчити умови праці на робочих місцях.

АУДИТ ОХОРОНИ ПРАЦІ — незалежна комплексна перевірка підприємства на відповідність законодавству України
0 (800) 21 99 77Email: info@mediapro.com.ua

Крок 10

У процесі ознайомлення з виробництвом потрібно перевірити й забезпеченість структурних підрозділів документами з питань охорони праці підприємства (копії інструкцій з охорони праці за посадами/професіями та видами виконуваних робіт тощо), а також наявність інформаційних куточків (стендів, плакатів) з питань охорони праці. В подальшому корисно буде регулярно спілкуватися і з працівниками робочих професій. Через спілкування з ними можна буде зрозуміти рівень їхніх знань щодо вимог безпеки праці та оцінити загальну культуру безпеки праці на підприємстві.

Завантажити зразок: Декларація відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці

Джерело: журнал WorkSafe.UA

Охорона праці і пожежна безпека. Друкований журнал. Передплата – 2025

Матеріали до теми


Новий Порядок проведення атестації працівників сфери охорони здоров’я набув чинності
Міністерство юстиції України зареєструвало новий Порядок проведення атестації працівників сфери охорони здоров’я – Наказ МОЗ від 16.04.2025 № 650. Ухваленню ...
Захист працівників під час роботи з екранними пристроями
Роботодавець повинен: поінформувати працівників під розписку про умови праці та наявність на їх робочих місцях небезпечних та шкідливих виробничих факторів ...