Запитання від читачки у мережі «Фейсбук». Постановою КМУ N 1232 “ПОРЯДОК проведення розслідування та ведення обліку нещасних випадків, професійних захворювань і аварій на виробництві” до складу комісії з розслідування нещасних випадків входять, зокрема, представник місцевої держадміністрації. Враховуючи те, що органи самоврядування (УПРАВЛІННЯ ПРАЦІ ТА СОЦІАЛЬНОГО ЗАХИСТУ НАСЕЛЕНЯ) не є райдержадміністрацією та керуються ЗУ “Про місцеве самоврядування”, а не ЗУ “Про Місцеві державні адміністрації”, в яких випадках залучаються до складу комісій посадові особи місцевого самоврядування у розслідуваннях нещасних випадків?
Відповідь надає начальник відділу з питань організації державного та ринкового нагляду, надання адміністративних послуг Управління Держпраці в області Ольга Середа.
Повноваження органів місцевого самоврядування в галузі охорони праці передбачено статтею 35 Закону України «Про охорону праці» та статтею 34 Закону України «Про місцеве самоврядування». Так, відповідно до статті 34 Глави 2 Закону України «Про місцеве самоврядування», до делегованих повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері соціального захисту населення належать, зокрема, здійснення контролю за охороною праці в межах відповідної територіальної одиниці.
Відповідно до пункту 8 Порядку проведення розслідування та ведення обліку нещасних випадків, професійних захворювань і аварій на виробництві, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 30 листопада 2011 року № 1232 (далі – Порядок) спеціальне розслідування нещасного випадку проводиться комісією із спеціального розслідування нещасного випадку (далі – спеціальна комісія), утвореною територіальним органом Держпраці за місцезнаходженням підприємства або за місцем настання нещасного випадку за погодженням з органами, представники яких входять до її складу.
Згідно з вимогами Порядку спеціальному розслідуванню підлягають:
нещасні випадки із смертельними наслідками;
групові нещасні випадки, які сталися одночасно з двома і більше працівниками, незалежно від ступеня тяжкості отриманих ними травм;
випадки смерті працівників на підприємстві;
випадки зникнення працівників під час виконання трудових (посадових) обов’язків;
нещасні випадки, що спричинили тяжкі наслідки, у тому числі з можливою інвалідністю потерпілого.
До складу спеціальної комісії із розслідування зазначених нещасних випадків входять, зокрема: представник органу управління підприємства або місцевої держадміністрації у разі, коли зазначений орган відсутній або нещасний випадок стався з фізичною особою – підприємцем чи особою, що забезпечує себе роботою самостійно, або внаслідок дорожньо-транспортної пригоди.
Також у пункті 38 Порядку зазначено, що роботодавець (у разі, коли постраждав роботодавець, орган, до сфери управління якого належить підприємство, а у разі його відсутності – місцева держадміністрація або виконавчий орган місцевого самоврядування) зобов’язаний створити належні умови (надати приміщення, засоби зв’язку, автотранспорт тощо) і сприяти роботі спеціальної комісії з метою своєчасного і об’єктивного спеціального розслідування нещасного випадку.
Отже, враховуючи адміністративно-територіальну реформу, яка зараз проходить в Україні, до складку спеціальної комісії повинен входити представник місцевої державної адміністрації або органу місцевого самоврядування, на території якого працює потерпілий або стався нещасний випадок.
Джерело: редакція журналу «Охорона праці і пожежна безпека» за матеріалами Управління Держпраці у Кіровоградській області.