Закон України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» (далі — Закон № 2806) визначає правові та організаційні засади функціонування дозвільної системи у сфері господарської діяльності і встановлює порядок діяльності дозвільних органів, уповноважених видавати документи дозвільного характеру, та адміністраторів.
Ст. 1 Закону № 2806 встановлено, що дозвільна система у сфері господарської діяльності — сукупність урегульованих законодавством відносин, які виникають між дозвільними органами, адміністраторами та суб’єктами господарювання у зв’язку з видачею документів дозвільного характеру, переоформленням, анулюванням документів дозвільного характеру.
Відповідно до ст. 4 Закону № 2806 виключно законами, які регулюють відносини, пов’язані з одержанням документів дозвільного характеру, встановлюються зокрема:
- вичерпний перелік підстав для відмови у видачі, переоформлення, анулювання документа дозвільного характеру;
- перелік та вимоги до документів, які суб’єкту господарювання необхідно подати для одержання документа дозвільного характеру.
Нормами ст. 4-1 Закону № 2806 регламентовано порядок проведення дозвільної (погоджувальної) процедури, переоформлення та анулювання документів дозвільного характеру центральними органами виконавчої влади, їх територіальними органами встановлюється Кабінетом Міністрів України за поданням відповідного дозвільного органу, погодженим з уповноваженим органом, якщо інше не передбачено міжнародними договорами України, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України.
Також, ч. 5 ст. 4-1 Закону № 2806 визначає, що підставами для відмови у видачі документа дозвільного характеру є:
- подання суб’єктом господарювання неповного пакета документів, необхідних для одержання документа дозвільного характеру, згідно із встановленим вичерпним переліком;
- виявлення в документах, поданих суб’єктом господарювання, недостовірних відомостей;
- негативний висновок за результатами проведених експертиз та обстежень або інших наукових і технічних оцінок, необхідних для видачі документа дозвільного характеру.
Законом можуть встановлюватися інші підстави для відмови у видачі документа дозвільного характеру.
Так, ст. 21 Закону України «Про охорону праці» (далі — Закон № 2694) регламентовано обов’язок роботодавця одержати дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки (далі — дозвіл). Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, видає дозволи на безоплатній основі на підставі висновку експертизи стану охорони праці та безпеки промислового виробництва суб’єкта господарювання, проведеної експертно-технічними центрами, які належать до сфери управління центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, або незалежними експертними організаціями, які забезпечують науково-технічну підтримку державного нагляду у сфері промислової безпеки та охорони праці.
Відповідно до вимог ч. 11 ст. 21 Закону № 2694 центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, приймає рішення про відмову у видачі дозволу в разі:
- неподання роботодавцем необхідних документів та (або) їх оформлення з порушенням встановлених вимог;
- подання недостовірних відомостей або висновку за результатами експертизи, який затверджено чи складено більш як за рік до дня подання заяви;
- встановлення згідно з висновком за результатами експертизи невідповідності об’єкта експертизи вимогам законів та інших нормативно-правових актів з охорони праці.
Постановою КМУ від 26.10.2011 р. № 1107 затверджено Порядок видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки (далі — Порядок № 1107).
Термін «висновок експертизи» у значенні, наведеному у Порядку № 1107 — це документ, який складається експертною організацією за результатами проведення експертизи стану охорони праці та безпеки промислового виробництва суб’єкта господарювання (далі — експертиза) за формою, розробленою Держпраці і затвердженою в установленому порядку, містить інформацію про відповідність (невідповідність) об’єкта експертизи вимогам законодавства з питань охорони праці та промислової безпеки і на підставі якого приймається рішення щодо видачі дозволу.
Додатком 4 до Порядку № 1107 затверджено форму заяви на одержання дозволу.
Відповідно до вимог Порядку № 1107 роботодавець з метою одержання дозволу подає до Держпраці або її територіального органу заяву та відповідний висновок експертизи.
Наказом Мінсоцполітики від 07.11.2018 р. № 1654 (далі — Наказ), затверджено розроблені Держпраці форми висновків експертиз.
З метою одержання дозволу роботодавець подає відповідно до законодавства два документи, а саме: заяву за формою згідно з додатком 4 до Порядку № 1107 та висновок експертизи за відповідною формою, затвердженою Наказом.
Основні причини відмов у видачі дозволу:
- Неподання роботодавцем необхідних документів та (або) їх оформлення з порушенням встановлених вимог:
- Заява заповнена з порушенням встановлених вимог додатку 4 до Порядку.
- Розбіжності у Заяві та Висновку експертизи.
- Невідповідність Висновку експертизи визначеній формі.
- Заява на одержання дозволу не зареєстрована у ЦНАП.
- Подання Заяви на одержання дозволу на виконання робіт чи експлуатацію машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, які підлягають декларуванню.
- Подання однієї Заяви на одержання дозволів на виконання робіт та експлуатацію машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки та двох різних Висновків експертизи.
- Поданий Висновок експертизи засвідчує, що суб’єкт господарювання спроможний забезпечити дотримання вимог законодавства з питань охорони праці та промислової безпеки під час виконання робіт підвищеної небезпеки, а звіт за результатами експертизи складений із іншим суб’єктом господарювання.
- Назва суб’єкта господарювання у Висновку не співпадає з назвою у додатку до Висновку.
- У Заяві на одержання дозволу не передбачено зазначати коду виду КВЕД та місце проведення державної реєстрації, а лише місцезнаходження юридичної особи.
- Висновку експертизи, заявлений перелік законодавчих актів, інших нормативно-правових актів з питань охорони праці та промислової безпеки, на відповідність яким проводилась експертиза, які відсутні у додатку до атестата.
- У Заяві роботи підвищеної небезпеки, відсутні у Переліку видів робіт підвищеної небезпеки.
- У Висновку роботи підвищеної небезпеки, відсутні у Переліку видів робіт підвищеної небезпеки.
- У Заяві відсутня інформація про найменування заявленого виду машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки та його перелік.
- Подання недостовірних відомостей:
- У Заяві зазначено інформацію, яка не відповідає відомостям з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, розміщеному на офіційному сайті Міністерства юстиції України.
- Експертна організація не має підтверджену компетенцію для інспекційної діяльності у сфері охорони праці відповідно до законодавства.
Джерело: Управління Держпраці