Культура охорони праці як елемент управління підприємством


Культура охорони праці як елемент управління підприємством

Продовжуємо відверто дискутувати про охорону праці. І якщо питання обов’язків, прав та відповідальності спеціаліста з охорони праці (тема попередньої бесіди) врегульоване законодавством, то культура охорони праці — абстрактне поняття, що не має навіть єдиного визначення. Кожен фахівець тлумачить його зміст по-своєму, а отже, те, що викладено далі, — суто авторська думка.

Культура охорони праці — це окремий випадок культури безпеки життєдіяльності як такої. Своєю чергою, культура безпеки життєдіяльності — це система цінностей, переконань, принципів та обмежень, що формується в людини протягом усього життя під впливом виховання, освіти, досвіду і значною мірою визначає безпечність її дій та поведінки за різних життєвих ситуацій.


У статті «Культура охорони праці як елемент управління підприємством» читайте докладніше: 
1. Культура охорони праці — що це таке?
2. Ідеал vs реальність
3. Не «Хто винен?», а «Що робити?»!


Якщо обговорювати саме культуру охорони праці, різноманітність ситуацій буде обмежено робочим середовищем, але ж складно уявити людину, що поводиться як «культурна» лише при виконанні службових обов’язків та перетворюється на «дикуна», ледь закінчиться робочий час… Чи не складно? Тож спробуймо з’ясувати!

Формування культури безпеки життєдіяльності супроводжує формування особистості. Саме тому найбільш впливові періоди — це дитинство та юнацтво.

Інформація, отримана дитиною від рідних, вихователів, вчителів та скріплена прикладом тих, хто є для дитини авторитетом, утворює міцний та надійний фундамент культури безпеки на все життя. Також у ці роки формуються вкрай важливі для безпечної життєдіяльності вміння критично мислити та аналізувати ситуацію.

За наявності в працівника такого фундаменту роботодавцеві знадобиться лише «озброїти» його інформацією щодо особливостей умов праці, методів безпечного виконання дорученої роботи та забезпечити необхідними засобами колективного та індивідуального захисту.

Решту роботи з охорони праці «культурний» працівник виконає власноруч.

Зобразимо ідеальне підприємство як бездоганно працюючий механізм (рис. 1). Роботодавець, працівники та робоче середовище підприємства — елементи системи, що пов’язані спільною функцією та залежать один від одного.

Візуалізація ідеального підприємства

Культура охорони праці у нашому механізмі відіграє роль змащувального масла. Точніше, одного з компонентів масла, бо культура охорони праці має бути однією зі складових загальної культури підприємства (разом із культурою виробництва, управління персоналом, роботи з клі­єнтами та партнерами та ін.).

Порівняймо елементи ідеальної («культурної») системи та «контркультурні» важелі, що протидіють проникненню культури охорони праці на реальні підприємства, як антитези наведеним ознакам культури.

Повна версія статті — журналі «Охорона праці і пожежна безпека» №4, 2019.
Автор — Віталій Решетняк, начальник відділу охорони праці та промислової безпеки ПрАТ «Сєвєродонецький ОРГХІМ».

Переконайтеся, що ви передплатили журнал і вся необхідна інформація є під рукою!

Матеріали до теми


З 1 листопада 2024 року спеціальність «Охорона праці» повернулася у вищі навчальні заклади України
Кабінет Міністрів України постановою від 30.08.2024 № 1021 «Про внесення змін до переліку галузей знань і спеціальностей, за якими здійснюється ...
Як розробити інструкцію з ОП для оператора-гальваніка автоматичних та напівавтоматичних ліній
Дія такої інструкції має поширюватися на працівників підприємства, які працюють на посаді «оператор-гальванік автоматичних та напівавтоматичних ліній» (далі — оператор). ...