У 2019 році Кабінет Міністрів України має намір розпочати реформу у сфері управління охороною праці. Рівень промислового травматизму в Україні вражає. Особливо на тлі тривалої деіндустріалізації. Можливо, саме тому Уряд вчасно звернув увагу на цю проблему та затвердив Концепцію реформування системи управління охороною праці в Україні (далі — Концепція). Йдеться про те, що реалізацією Концепції буде забезпечено імплементацію в національне законодавство норм Директиви № 89/391/ЄЕС Ради щодо запровадження заходів заохочення поліпшення безпеки та охорони здоров’я працівників на роботі від 12 червня 1989 р. (далі — Директива № 89/391/ЄЕС).
Протягом 2019–2020 років передбачено сформувати нову систему запобігання виробничим ризикам шляхом упровадження ризик-орієнтованого підходу.
У статті «Концепцію підписано. Що далі?» читайте докладніше:
1. Реформа управління охороною праці — чого очікувати?
2. Коригування VS запобігання: чи можливий компроміс?
3. Конвенція: питання та перспективи
Стверджується, що нинішня система орієнтована на реагування, а не на запобігання ризикам. Концепція зважає на недостатню участь соціальних партнерів, а також громадськості у виробленні й прий нятті рішень.
Загалом Концепція задає загальні рамки для просування прогресивних ініціатив, але потребує активності профспілок з метою усунення очевидних недоліків та прогалин. Лише від працівників залежить, чи буде амбітні наміри використано для підвищення безпеки на робочих місцях або ж для видимості перетворень. Проте сумніваюсь, що зміни нададуть посилення голосу соціальних партнерів, тепер роботодавці самотужки мають «писати» правила охорони праці.
Що передбачає Концепція? В Україні фактично відсутні механізми економічної мотивації роботодавців та працівників для заохочення їх залучення до створення більш безпечних і здорових умов праці, а отже, запобіганню настанню нещасних випадків і профзахворювань. Недостатньою є робота з під вищення обізнаності суспільства, освітньої роботи, підготовки та інфор мування з метою заохочення поліпшення стану безпеки та гігієни праці (БГП) та формування справжньої культури профілактики безпеки. Відсутність в Україні єдиної державної статистичної звітності унеможливлює отримання реальних, надійних і порівняльних статистичних даних про кількість нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань, шкідливих умов праці, погіршень здоров’я, пов’язаних із професійною діяльністю, а також аналіз витрат і вигод для забезпечення належного рівня БГП.
Також існування неофіційної зайнятості (незадекларованої праці), особливо на виробництвах, віднесених до небезпечних, унеможливлює системний контроль та встановлення фактичного стану БГП. Законодавчо не врегульовано обов’язковість спів праці та координації дій з БГП роботодавців, працівники яких виконують роботи на одному робочому місці, взаємне інформування один одного, а також своїх працівників про існуючі професійні і виробничі ризики та небезпеки. Потребують вдосконалення принципи участі усіх зацікавлених сторін — працівників та їх представників на локальному рівні, представ ників сторін соціального діалогу, а також експертів з БГП, представників мікро- і малих роботодавців та професійних асоціацій в реалізації законодавства з БГП.
Концепція реформування системи управління охороною праці в Україні є рамковим документом, що формує контекст, бачення, принципи, завдання та основні напрями побудови порядку організації безпеки та гігієни праці в Україні на основі ризик-орієнтованого підходу (РОП) для забезпечення впровадження стандартів Європейського Союзу. Концепція спрямована на реалізацію положень Національної стратегії у сфері прав людини, затвердженої Указом Президента України від 25 серпня 2015 р. № 501/2015, ст. 424 Угоди про асоціацію між Україною, з одного боку, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами — членами, з іншого, ратифікованої Законом України від 16 вересня 2014 р. № 1678-VII, ст. 2 і 3 Європейської соціальної хартії (переглянутої), ратифікованої Законом України від 14 вересня 2006 р. № 137-V, виконання п. 12 Плану заходів щодо забезпечення виконання положень Європейської соціальної хартії переглянутої на 2015–2019 роки, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14 травня 2015 р. № 450-р, та на виконання п. 149 розд. І Плану пріоритетних дій Уряду на 2017 рік, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 3 квітня 2017 р. № 275-р.
Передбачається, що реформування системи управління охороною праці в Україні здійснюватиметься з урахуванням основних положень Рішення Європейської комісії від 6 червня 2014 р. для Європейського парламенту, Ради, Європейського економіко-соціального комітету та Комітету регіонів щодо Рамкової стратегії Європейського Союзу із розвитку здоров’я та безпеки праці на 2014–2020 роки. Враховуючи посилення ролі міжнародних трудових норм в національній юридичній практиці, впровадження РОП забезпечить можливість ратифікації Україною конвенцій Міжнародної організації праці, які передбачають більш високий рівень забезпечення прав та гарантій працівників порівняно з національним законодавством, у тому числі Конвенції про основи, що сприяють безпеці та гігієні праці, від 15 червня 2006 р. № 187.
Повна версія статті — у журналі «Охорона праці і пожежна безпека» №2, 2019.
Автор — Тимур Душко, фахівець з гігієни та безпеки праці стандарту ISO 45001:2018, провідний інженер з охорони праці ДУ «Інститут ендокринології та обміну речовин НАМН України»
Переконайтеся, що ви передплатили журнал і вся необхідна інформація є під рукою!