
Організація медичної допомоги на підприємстві — питання, актуальність якого висока не лише у воєнний час. Але далеко не кожній компанії під силу найняти фахівців, які працюватимуть у цьому напрямку, і тому керівнику потрібно знати, як правильно визначити потреби малого та середнього підприємства у медичній допомозі.
Перша допомога на підприємстві: як надати, що необхідно
Визначення потреб підприємств у медичній допомозі називають важливим аспектом забезпечення здоров’я та безпеки працівників. Для створення ефективної системи важливо дотримуватись вимог чинного законодавства та орієнтуватися на потреби працівників.
Першу долікарську допомогу на підприємстві повинні вміти надавати відповідальні за це працівники. В рамках цієї потреби рекомендується проводити тренінги персоналу та мати аптечку з необхідним набором ліків, перев’язувальних матеріалів та медичних інструментів.
Розроблення документів з охорони праці
Для довідок: 0 (800) 219-977
Створення списку необхідних медичних засобів у аптечку для малого та середнього підприємства багато в чому залежить від:
- специфіки діяльності підприємства;
- чисельності співробітників;
- аналізу ризиків.
Приблизний перелік медичних засобів, які можуть знадобитися для забезпечення безпеки та здоров’я працівників на підприємстві, включає хоча б 1 одиницю таких засобів, як:
- антисептики (йод, перекис водню, хлоргексидин);
- спирт, що дезінфікує розчини або спреї;
- бинти та марлевий відріз (еластичні, стерильні та нестерильні);
- лейкопластир рулонний та пластирі різних розмірів;
- серветки стерильні спиртові;
- спреї та гелі для обробки опіків (пантенол).
У переліку основних засобів, які має містити аптечка, значиться джгут кровоспинний. Для виготовлення пов’язок та їх накладення знадобиться пінцет та ножиці. Також до аптечки бажано додати медичні маски, шпильки, а також стерильні та нестерильні рукавички та гігієнічні засоби (антисептики для рук серветки для дезінфекції поверхонь).
Щодо медикаментів, то у складі аптечки першої допомоги мають бути як мінімум:
- серцеві препарати (нітрогліцерин, корвалтаб);
- знеболювальні (парацетамол, ібупрофен);
- антигістамінні засоби;
- очні краплі;
- кровоспинні;
- нашатирний спирт;
- протиблювотні;
- антишокові препарати (адреналін);
- нейтралізуючі розчини для обробки хімічних опіків.
Дотримування галузевих стандартів безпеки, охорони праці підвищує загальний рівень безпеки. В умовах підвищеної небезпеки, причиною яких є військові дії в Україні, на підприємствах усіх організаційних форм бажано мати термометр, тонометр, пульсоксиметр, апарат для штучного дихання, шини, фіксатори та засоби індивідуального захисту.
Наведений список є базовим для офісів та невиробничих компаній, і може бути відкоригований відповідно до специфіки праці на підприємстві та потенційних ризиків для здоров’я працівників.
Журнал обліку професійних захворювань (отруєнь) — завантажуйте в Живому журналі «Охорона праці і пожежна безпека»
Контроль вмісту аптечки та необхідний запас
Сьогодні не важко купити аптечки з готовим набором препаратів, перелік і кількість яких адаптовано під потреби певної групи людей.
Важливо розуміти, що в кожній аптечці також має бути паспорт, в якому зазначається перелік лікарських засобів та іншого вмісту та термін придатності медикаментів. До всіх приладів та медикаментів також бажано додати інструкції. Для швидкого виклику екстрених служб необхідно надрукувати список телефонів швидкої допомоги, найближчих медичних закладів, а для реєстрації всіх випадків надання медичної допомоги необхідно завести спеціальний журнал.
Важливою умовою є контроль за кількісним вмістом аптечки та своєчасним її поповненням: витрачені препарати, бинти та засоби зі строком придатності, що минув, необхідно своєчасно замінювати.
Визначення обсягу аптечки для малого та середнього підприємства ведеться з урахуванням кількості працівників, специфіки їхньої роботи та потенційних ризиків. Найчастіше при складанні обсягу комплектів першої допомоги керуються числом працівників. Зазвичай для підприємства з одним відділом та чисельністю до 10 співробітників рекомендується мати щонайменше одну аптечку, обладнану основними медичними засобами.
У міру збільшення кількості співробітників або виробничих ділянок кількість аптечок коригується і проводити розподіл наборів по всіх ключових робочих зонах. На підприємствах, які надають послуги у сфері торгівлі, краси та розваг, готельного чи ресторанного бізнесу, кількість наборів для надання допомоги потрібно розраховувати не тільки з чисельності співробітників, але й зважаючи на кількість клієнтів, які можуть бути у залі.
ДОМЕДИЧНА ДОПОМОГА: як зберегти життя/здоров’я потерпілого + практичний кейс про правила в умовах бойових дій
Для довідок: 0 (800) 219-977 • E-mail: info@mediapro.com.ua
Як показує практика, оптимально мати на підприємстві з чисельністю:
- до 10 працівників — 1 базовий набір першої допомоги;
- 10–50 працівників — 2 аптечки;
- 50–100 працівників — 3–4 комплекти;
- 100–250 працівників — не менше 5–8 аптечок;
- більше 250 працівників — 8 і більше наборів та медпункт.
На підприємствах з великою чисельністю працівників доцільно мати спеціальне обладнання (у тому числі носилки, шини), а також дефібрилятор.
На малих підприємствах у більшості випадків не потрібно обов’язкового залучення медиків. На середніх підприємствах із числом працівників вище 250, змінним режимом роботи або виробництвах з ризиком травматизму бажано створити та утримувати медпункт із постійним черговим медиком, необхідними медичними засобами та обладнанням для надання екстреної допомоги.
Доступ до наборів для першої допомоги
Особливості розміщення аптечок не регулюються законодавчо. Важливою умовою є їхня доступність для всіх працівників. Основні рекомендації щодо вибору місць для розміщення аптечок в залежності від типу підприємства та його структури включають:
Видимість. Набори для екстреної допомоги повинні бути добре видно і бути невисокими. Рекомендується використовувати яскраві сумки та шафки, виготовити позначення та покажчики. Загальноприйнятий знак є червоний хрест на білому тлі.
Близькість до всіх робочих зон. У великих за площею залах слід розподілити набори таким чином, щоб час на пошук був мінімальним. Важливо розташувати аптечку далеко від можливого місця займання та захистити від сонячних променів.
Місце розміщення. У цеху аптечки повинні бути обов’язково розміщені у зонах з підвищеним ризиком травм та нещасних випадків. Набір для першої допомоги повинен бути на ресепшені та біля входу до кабінету. Не зайвим буде розміщення аптечки у місцях масового збору (актовому залі, зоні відпочинку, конференц-залах), на складі, технічних та підсобних приміщеннях, у лабораторії, виробничому приміщенні, випробувальному центрі.
Навчання працівників. З цією метою потрібно проводити інструктаж та навчання, а також організовувати регулярні тренування та перевірку знань.
АУДИТ ОХОРОНИ ПРАЦІ — незалежна комплексна перевірка підприємства на відповідність законодавству України
0 (800) 219-977 • E-mail: info@mediapro.com.ua
Джерело: ПАРАМЕДИК