Аудит відповідності СУОП статті 13 Закону України «Про охорону праці». Частина 2


Аудит відповідності СУОП статті 13 Закону України «Про охорону праці». Частина 2

Продовження. Початок у № 12-2018

Усунення причин, що призводять до нещасних випадків, професійних захворювань
Регламентація визначення причин нещасних випадків

Крок сімнадцятий.
Перевірити ефективність профілактичних заходів щодо недопущення повторення нещасних випадків на виробництві (в разі наявності нещасних випадків протягом попереднього та поточного років)

Правильне визначення причин нещасного випадку має важливе значення для профілактики виробничого травматизму, оскільки причини слугують вихідними даними для прийняття рішення не лише у випадку конкретного нещасного випадку, а й часто визначають напрямки рішення проблем безпеки праці.

На кожен нещасний випадок на виробництві відповідно до Порядку проведення розслідування та ведення обліку нещасних випадків, професійних захворювань і аварій на виробництві, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України «Деякі питання розслідування та обліку нещасних випадків, професійних захворювань і аварій на виробництві» від 30 листопада 2011 р. № 1232 (далі — Постанова № 1232; Порядок) оформлюється акт за формою Н-1 (згідно з додатком 4 Постанови № 1232 — зазначено в додатку).


У статті «Аудит відповідності СУОП статті 13 Закону України «Про охорону праці». Частина 2» читайте докладніше:
1. Ідеологія встановлення причин нещасних випадків
2. Приклади віднесення причин нещасних випадків до відповідного коду класифікатора
3. Основні вимоги охорони праці для виробничих структур підприємства


Аналізуючи акти форми Н-1, необхідно пам’ятати, що викладення акта має бути здійснено таким чином, аби заходи щодо усунення причин настання нещасного випадку випливали із причин настання нещасного випадку, а причини — із обставин, за яких стався нещасний випадок.

Пункт 12 акта форми Н-1 передбачає відмітку про виконання заходів щодо усунення причин нещасного випадку. Тому потрібно перевірити, чи є підтвердження виконання запланованих заходів і чи вони дійсно були виконані.
Порядок визначив класифікатор причин нещасних випадків, наведений у Постанові № 1232, згідно з яким причини нещасних випадків класифікуються таким чином.

1. Технічні:
01 — конструктивні недоліки, недосконалість, недостатня надійність засобів виробництва;
02 — конструктивні недоліки, недосконалість, недостатня надійність транспортних засобів;
03 — неякісне розроблення або відсутність проектної документації на будівництво, реконструкцію виробничих об’єктів, будівель, споруд, інженерних комунікацій, обладнання, устаткування тощо;
04 — неякісне виконання будівельних робіт;
05 — недосконалість технологічного процесу, його невідповідність вимогам безпеки;
06 — н езадовільний технічний стан, у тому числі:
06.1 — виробничих об’єктів, будівель, споруд, інженерних комунікацій, території;
06.2 — за собів виробництва;
06.3 — тра нспортних засобів;
07 — незадо вільний стан виробничого середовища (перевищення гранично допустимого рівня небезпечних та шкідливих виробничих факторів);
08 — інші.

2. Організаційні:
09 — незадовільне функціонування, недосконалість або відсутність системи управління охороною праці;
1 0 — недоліки під час навчання безпечним прийомам праці, у тому числі:
10 .1 — відсутність або неякісне проведення інструктажу;
10. 2 — допуск до роботи без навчання та перевірки знань з охорони праці;
11 — неякісне розроблення, недосконалість інструкцій з охорони праці або їх відсутність;
12 — відсутність у посадових інструкціях визначення функціональних обов’язків з питань охорони праці;
13 — по рушення режиму праці та відпочинку;
14 — від сутність або неякісне проведення медичного обстеження (професійного відбору);
15 — неви користання засобів індивідуального захисту через незабезпеченість ними;
16 — викон ання робіт з відключеними, несправними засобами колективного захисту, системами сигналізації, вентиляції, освітлення тощо;
17 — залуче ння до роботи працівників не за спеціальністю (професією);
18 — порушен ня технологічного процесу;
19 — порушенн я вимог безпеки під час експлуатації обладнання, устаткування, машин, механізмів тощо;
20 — порушення вимог безпеки під час експлуатації транспортних засобів;
21 — порушення правил безпеки руху (польотів);
22 — незастосува ння засобів індивідуального захисту (у разі їх наявності);
23 — незастосуван ня засобів колективного захисту (у разі їх наявності);
24 — порушення тру дової і виробничої дисципліни, у тому числі:
24.1 — невиконання посадових обов’язків;
24.2 — невиконання ви мог інструкцій з охорони праці;
25 — інші.

3. Психофіз іологічні:
2 6 — алкогольне, наркот ичне, токсикологічне отруєння;
27 — алкогольне, наркоти чне, токсикологічне сп’яніння;
28 — низька нервово-психіч на стійкість;
29 — незадовільні фізичні д ані або стан здоров’я;
30 — незадовільний психологіч ний клімат у колективі;
31 — травмування (смерть) внас лідок протиправних дій інших осіб;
32 — особиста необережність пот ерпілого;
33 — інші причини.

Приклади ві днесення причин до відповідного коду класифікатора
Залежно від правильності встановлення причин нещасного випадку визначається ефективність профілактичних заходів щодо недопущення виникнення аналогічних нещасних випадків. Тому, аналізуючи виконання запланованих заходів, треба зважати й на те, чи правильно встановлено причину, чи не проігнорували технічну причину і встановили замість неї організаційну.

Необхідно проаналізувати обставини кожного нещасного випадку і звернути увагу на допущені порушення вимог безпеки.

Приклад 1
В обставинах нещасного випадку, викладених в акті форми Н-1, зазначено, що нещасні випадки пов’язані з одним із таких факторів, як-от:

  • неякісне виконання вбудованого освітлення, що створює дратівливі осліплюючі відблиски або небезпечні стробоскопічні ефекти;
  • розташування органів керування в небезпечній зоні;
  • неналежна оглядовість для оператора всіх осіб, які перебувають у небезпечній зоні з головного місця керування, та відсутність відповідної сигналізації;
  • невстановлення на обладнанні при виготовленні (в разі таких вимог в нормативно-правових актах з охорони праці), зокрема:
  • захисного кожуха на педалі керування;
  • кнопки аварійного гальмування;
  • системи регламентованого гальмування робочого органу;
  • пристрою, що не дає можливості сторонній особі доступу до селектора вибору режимів роботи;
  • системи запобігання непрогнозованому включенню обладнання при коливаннях в мережі енергоживлення (напруги, стиснутого повітря тощо);
  • системи координації пуску (зупинки) інструменту та руху деталі;
  • системи захисту від падіння або виштовхування оброблюваної деталі при зникненні енергоживлення;
  • захисної огорожі або захисного пристрою, що запобігають контактам з небезпечними частинами обладнання; обмежувача ходу механізму;
  • звукової або світлової сигналізації;
  • системи зняття статичної електрики;
  • системи захисту від контакту з нагрітими або охолодженими частинами обладнання, від викиду гарячої речовини;
  • захисту від виникнення іскри в умовах наявності вибухопожежонебезпечних концентрацій речовин;
  • захисту від дій газів, пилу, випарювань та інших відпрацьованих матеріалів, що виділяються у процесі роботи;
  • безпечних засобів доступу до зон обслуговування (драбини, площадки тощо);
  • кольорового сигнального фарбування.

Висновок. Якщо такі порушення було зазначено в обставинах, то, відповідно, має бути встановлено технічну причину і віднесено до коду 01 — Конструктивні недоліки, недосконалість, недостатня надійність засобів виробництва.

Повна версія статті — у практичному додатку  «Консультант з охорони праці та пожежної безпеки» №1, 2019.
Автор — Георгій Лесенко, начальник головного управління охорони праці Держнаглядохоронпраці 1997–2000 рр.

Переконайтеся, що ви передплатили журнал і вся необхідна інформація є під рукою!

Матеріали до теми


Що таке ветеранська політика у трудових відносинах
СПО профспілок оприлюднено законопроєкт «Про основні засади державної ветеранської політики щодо ветеранів / ветеранок російсько-української війни, ветеранів / ветеранок, які мають особливі ...
Нове Типове положення про навчання з охорони праці діє з 25 жовтня 2024 року
Набув чинності наказ Мінекономіки від 29 серпня 2024 року № 22778, яким затверджено зміни до додатка 4 до Типового положення про порядок проведення навчання ...
МОЗ хоче впровадити нові підходи до оцінки функціональності людини: в роботу МСЕК вносять зміни
Замість медико-соціальної експертизи буде новий процес – оцінювання повсякденного функціонування людини. Міністерство охорони здоров’я України пропонує реформувати роботу медико-соціальних експертних ...