Загальні санітарно-гігієнічні вимоги до навчально-виробничих майстерень


Загальні санітарно-гігієнічні вимоги до навчально-виробничих майстерень

Навчання підлітків робітничим професіям проводиться на базі професійно-технічних училищ, ліцеїв. Для кращого освоєння навичок та умінь навчальна практика проходить в навчально-виробничих майстернях

Навчально-виробничою майстернею вважається приміщення, яке відповідає санітарно-технічним нормативам і вимогам із професії, оснащене сучасним обладнанням, засобами навчання відповідно до Державного стандарту з професії, робочих навчальних планів і програм, переліку виробничих робіт, нормативно-правових актів, навчально-методичних документів професійно-технічної освіти (Наказ Міністерства освіти та науки України «Про затвердження Положення про організацію навчально-виробничого процесу у професійно-технічних навчальних закладах» (зі змінами) від 30.05.2006 № 419).

Існують загальні підходи до створення навчально-виробничих майстерень:

– відповідність площі приміщення кількості студентів;

– наявність додаткового виходу на вулицю через теплий тамбур або коридор;

– забезпеченість штучного та місцевого освітлення. Треба пам’ятати, що від хорошого природного освітлення майстерні залежить продуктивність занять та стан здоров’я учнів. Освітленість робочих місць не повинна бути менше ніж 200 лк;

– дотримання мікроклімату (температурного режиму t° = 16°С – 19°С, відносної вологості; наявності вентиляції; приміщення повинні бути світлими, теплими і сухими. Забороняється організація майстерень у підвальних і напівпідвальних приміщеннях);

– колір фарбування стін, підлоги, обладнання, інструментів добирається відповідно до вимог ергономіки і технічної естетики, з використанням сигнальних кольорів і знаків безпеки (повинні мати матову поверхню, не давати відблисків);

– висота стелі повинна бути не менше 3 – 3,5 м;

– естетичне оформлення майстерні та захист студентів від впливу іонізуючих та неіонізуючих електромагнітних полів, випромінювання, шуму, вібрації та інших чинників, що виникають у внутрішньому середовищі навчально-виробничих майстерень;

– в зоні робочого місця майстра виробничого навчання рекомендується розміщувати шафи-секції для зберігання навчально-наочних посібників, інструментів, приладдя, пристосувань тощо;

– вікна в майстерні повинні бути з лівої сторони, щоб світло падало зліва на робочі столи. Вхід в майстерню повинен бути з боку перших робочих місць (з боку майстра виробничого навчання);

– кожна навчальна майстерня обладнується умивальником зі щітками і милом у кількості 20% від числа студентів, а також електрорушниками, ємностями для відходів, сміття. Навчальні майстерні повинні повністю забезпечуватися засобами пожежогасіння, пінними та вуглекислотними вогнегасниками, універсальними аптечками першої допомоги.

Для зберігання навчального обладнання та приладдя потрібно мати секційні шафи, які розміщують у приміщенні майстерні або вздовж однієї з бокових стінок.

Обладнання в навчальних майстернях розміщується так, щоб майстер зі свого робочого місця міг проводити інструктаж для всієї групи. Крім того, мають бути забезпечені найбільш безпечні умови для роботи студентів, зручний доступ з усіх боків до обладнання при роботі та ремонті, а також при транспортуванні матеріалів, виробів, відходів.

Джерело: редакція журналу «Охорона праці і пожежна безпека» за матеріалами Управління Держпраці у Чернігівській області.

Матеріали до теми


З 1 листопада 2024 року спеціальність «Охорона праці» повернулася у вищі навчальні заклади України
Кабінет Міністрів України постановою від 30.08.2024 № 1021 «Про внесення змін до переліку галузей знань і спеціальностей, за якими здійснюється ...
Як розробити інструкцію з ОП для оператора-гальваніка автоматичних та напівавтоматичних ліній
Дія такої інструкції має поширюватися на працівників підприємства, які працюють на посаді «оператор-гальванік автоматичних та напівавтоматичних ліній» (далі — оператор). ...