За статистикою, внаслідок воєнних конфліктів на території понад 80 країн світу перебуває майже 100 мільйонів мін та вибухонебезпечних предметів (ВНП). Щороку від них гине та калічиться приблизно 26 000 людей, 80 % із яких становить цивільне населення: головним чином це жінки та діти. Тому питанню вміння правильно поводитися на території, забрудненій вибухонебезпечними предметами, приділяють значну увагу як цивільні, так і військові структури, що діють у постконфліктних державах.
В ООН стверджують, що Україна підіймається в рейтингу найбільш замінованих країн світу. Українська земля буквально нашпигована залишками ракет і снарядів, протипіхотними мінами та іншими вибухонебезпечними предметами, які можуть детонувати та нашкодити життю людей будь-якої миті.
Мінна безпека є актуальною в Україні вже протягом останніх 80 років. Нерозірвані снаряди та міни з часів Другої світової війни знаходили на українській землі й до повномасштабного вторгнення рф, а з 24 лютого 2022 року це питання набуло катастрофічних масштабів.
Повномасштабне військове вторгнення росії в Україну та ведення активних бойових дій, постійні обстріли, мінування об’єктів цивільної інфраструктури стали наслідком того, що значна частина України перетворилася на вкрай небезпечну. Навіть попри припинення бойових дій у деяких регіонах, проживати на цих територіях зараз ризиковано.
Ядерна зброя: вплив, правила безпеки та надання допомоги постраждалим — читайте в журналі «Охорона праці і пожежна безпека»
Процес знешкодження мін — у десятки разів триваліший та складніший, ніж мінування територій. Нині норма для саперів щодо розмінування становить 25–100 м2 на день. Досвід країн із мінною проблематикою вказує на те, що один рік бойових дій потребує 10 років розмінування, а один день активних воєнних дій — 30 днів розмінування. За оцінками експертів, на повне розмінування України може бути витрачено 10–15 років.
Забруднення земель мінами та снарядами є викликом для бізнесів, передусім у сільському господарстві. Наразі потенційно небезпечними територіями залишаються 174 тис. км2, що становить 30 % від загальної площі України. За даними програми розвитку ООН (ПРООН), роботи з розмінування території України коштуватимуть 35,7 млн. доларів.
Наслідки від застосування мін та ВНП можна об’єднати в чотири основні групи:
- Гуманітарні наслідки:
- смерті, травми та подальша інвалідність;
- блокування доступу до лікарень, водопостачання, їжі, гуманітарної допомоги;
- перешкоджання вільному переміщенню людей, поверненню біженців та внутрішньо переміщених осіб (ВПО).
Як визначати категорії приміщень з вибухопожежної та пожежної небезпеки — читайте в журналі «Охорона праці і пожежна безпека»
- Соціально-психологічні наслідки:
- відчуття страху, безнадії, депресія, розбиті сім’ї, суїциди;
- підвищення рівня агресії та напруження в суспільстві загалом.
- Економічні наслідки:
- зруйнована інфраструктура та дороги, втрата родючих сільськогосподарських земель;
- витрати на відновлення водопостачання, енергопостачання;
- навантаження на систему охорони здоров’я у зв’язку з пораненнями та збільшенням рівня інвалідизації суспільства;
- додаткові витрати на розмінування;
- втрати туристичної галузі та багато іншого.
- Екологічні наслідки:
- збитки для флори та фауни;
- довгострокові наслідки — зміни в екосистемах регіонів.
Як бачимо, можна стверджувати, що забрудненість територій мінами та ВНП негативно впливає на загальний розвиток країни, і це стосується кожного.
Ідентифікація потенційно небезпечних об’єктів та об’єктів підвищеної небезпеки — читайте в журналі «Охорона праці і пожежна безпека»
Законодавча база, пов’язана з мінною безпекою
Створена в 1997 році Служба ООН із протимінної діяльності (UNMAS — United Nations Mine Action Service) працює над усуненням загрози, яку становлять міни, вибухонебезпечні пережитки війни та саморобні вибухові пристрої, координуючи протимінну діяльність ООН, керуючи оперативними реакціями на рівні країни та підтримуючи мир, а також розробляє стандарти, політики та норми.
Міжнародні стандарти протимінної діяльності (IMAS — International Mine Action Standards) є чинними стандартами для багатьох операцій із протимінної діяльності в усьому світі. Вони надають рекомендації, встановлюють принципи та, в деяких випадках, визначають міжнародні вимоги і специфікації, призначені для підвищення безпеки, ефективності та якості протимінної діяльності, а також для сприяння спільному та послідовному підходу до проведення операцій протимінної діяльності.
Закон України «Про протимінну діяльність в Україні» від 06.12.2018 р. № 2642-VIII (далі — Закон № 2642-VIII) визначає правові та організаційні засади здійснення протимінної діяльності в Україні та особливості державного регулювання у відповідній сфері. Законом № 2642-VIII передбачено, що в Україні діють національні стандарти, які розробляються з урахуванням положень міжнародних стандартів протимінної діяльності (IMAS).
Постанова Кабінету Міністрів України від 10.11.2021 р. № 1207 «Про утворення Національного органу з питань протимінної діяльності» передбачила створення міжвідомчого органу під головуванням міністра оборони, що координує діяльність міністерств, центральних та місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств та організацій незалежно від форм власності, що залучаються до проведення заходів у сфері протимінної діяльності.
Вибухонебезпечне середовище: як гарантувати безпеку та зберегти кошти підприємства — читайте в журналі «Охорона праці і пожежна безпека»
Постанова Кабінету Міністрів України від 26.06.2013 р. № 444 «Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях» визначає механізм організації навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях, його структуру, види та форми.
Лист Міністерства освіти і науки України від 30.07.2014 р. № 1/9-385 «Методичні рекомендації щодо проведення бесід з учнями загальноосвітніх навчальних закладів з питань уникнення враження мінами і вибухонебезпечними предметами» наводить методичні рекомендації для проведення бесід із учнями загальноосвітніх навчальних закладів з питань: уникнення враження мінами і вибухонебезпечними предметами й поведінки у надзвичайній ситуації.
Як відбувається процес розмінування та організація протимінної діяльності
Протимінна діяльність — це заходи, що проводяться з метою забезпечення національної безпеки та спрямовані на зменшення соціального, економічного й екологічного впливу вибухонебезпечних предметів на життя та діяльність населення.
Постанова Кабінету Міністрів України від 03.11.2021 р. № 1150 «Про затвердження Порядку ведення обліку операторів протимінної діяльності» визначає процедуру ведення обліку операторів протимінної діяльності, які мають право на провадження видів господарської діяльності в сфері протимінної діяльності та отримали сертифікат відповідності в установленому законодавством порядку.
Читати далі
Далі у статті:
- Основні складові протимінної діяльності в Україні
- Знищення надлишкових боєприпасів
- Про типи розмінування
- Хто забезпечує протимінну діяльність в Україні
- Види вибухонебезпечних предметів
- Заходи щодо зниження ризиків, пов’язаних із ВНП
- Поради щодо організації інформування працівників
ДОМЕДИЧНА ДОПОМОГА: як зберегти життя/здоров’я потерпілого + практичний кейс про правила в умовах бойових дій
Для довідок: (067) 317-58-86 • E-mail: podpiska@mediapro.com.ua
Джерело: журнал «Охорона праці і пожежна безпека»
Живий журнал «Охорона праці і пожежна безпека»
Доступний 24/7 у смартфоні, на планшеті чи комп’ютері
- зразки документів
- моніторинг законодавства
- роз’яснення
- відповіді на запитання
- досвід провідних компаній
Презентаційний номер: e.oppb.com.ua
0 (800) 219-977