Відповідно до пунктів 106, 08, 109 Переліку робіт з підвищеною небезпекою (НПАОП 0.00-2.01-05), «монтаж, демонтаж і накачування шин автотранспортних засобів», «ремонт паливної апаратури двигунів внутрішнього згоряння», «управління тракторами і самохідним технологічним устаткуванням» віднесені до Переліку робіт з підвищеною небезпекою. Керування автотранспортним засобом не входить до Переліку робіт підвищеної небезпеки.
Роботи, пов’язані з управлінням наземним транспортом, входять до п. 9 Переліку робіт, де є потреба у професійному доборі, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров’я України та Держнаглядохоронпраці України від 23 вересня 1994 р. № 263/121.
Пункт 1.3 розділу І Правил охорони праці на автомобільному транспорті (НПАОП 0.00-1.61-12) вказує на те, що навчання і перевірка знань з питань охорони праці працівників, які організовують або здійснюють роботи на автомобільному транспорті, проводяться відповідно до вимог Типового положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці (НПАОП 0.00-4.12-05).
Керуючись п. 4.1 НПАОП 0.00-4.12-05, водій транспортного засобу проходить щорічне спеціальне навчання та перевірку знань відповідних нормативно-правових актів з охорони праці. Результат перевірки знань з питань охорони праці оформлюється протоколом засідання комісії з перевірки знань з питань охорони праці за формою додатку 1 (п. 3.14 НПАОП 0.00-4.12-05). Крім того, водії проходять інструктажі з питань безпеки руху, порядок проведення яких регламентує Порядок проведення інструктажів та стажування водіїв колісних транспортних засобів, затверджений наказом Міністерства транспорту та зв’язку України від 5 серпня 2008 р. № 975.
Слід зазначити, що відповідно до п. 8 розділу «Загальні положення» Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників (Випуск 1. Професії працівників, що є загальними для всіх видів економічної діяльності), затвердженого наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 29 грудня 2004 р. № 336, «робітники, робота яких пов’язана з автомобільним транспортом … повинні мати відповідний документ, що засвідчує завершену та успішну спеціальну підготовку до виконання цих робіт та своєчасну перевірку знань з охорони праці».
Микола ФЕДОРЕНКО,
головний державний інспектор з охорони праці
Територіального управління Держгірпромнагляду у Київській обл. і м. Києві
Матеріал надано редакцією журналу «Охорона праці і пожежна безпека»