Проект групи компаній «МЕДІА-ПРО»
Отримувати новини

Новини

Повернутися до переліку новин

Основні напрями та проблеми пожежної безпеки в метрополітенах України

Метрополітен — міський пасажирський транспорт, користування яким пов’язане з підвищеною небезпекою. Діяльність метрополітенів досить чітко регламентується нормативними актами. За визначенням ДБН В.2.3-7-2010 «Споруди транспорту. Метрополітени», метрополітен — це підприємство міського позавуличного підземного або наземного (підземного) електричного транспорту, призначене для масових швидкісних перевезень пасажирів; визначається великою провізною здатністю та регулярністю руху. Своєю чергою, об’єкти метрополітенів — споруди, пристрої та рухомий склад (станції, вестибюлі, тягові та понижуючі підстанції, контактна мережа 825 В, пристрої автоматики, телемеханіки для руху поїздів, зв’язку та інші, електрорухомий склад і рухомий склад господарського призначення).

Актуальність проблематики пожежної безпеки в ХХІ столітті є досить нагальною, це обумовлено високим рівнем небезпеки, що мають споруди та складові метрополітену, а також можливими діями пасажирів та терористичною загрозою (яка, в свою чергу, може викликати пожежу).

Основні причини пожеж у метрополітені: коротке замикання, накопичення горючого сміття на шляхах та об’єктах метрополітену, механічні пошкодження рухомого складу (підвагонний простір), накопичення горючих нашарувань (мастила та пилу) в підвагонному просторі рухомого складу та на тунельному електрообладнанні. Не скидається з рахунків і людський фактор (необережність, некомпетентність, хуліганство чи навмисні дії, які призвели до пожежі).

У статті «Основні напрями та проблеми пожежної безпеки в метрополітенах України» читайте докладніше:
1. Основні причини пожеж у метрополітені
2. Нормативно-правові акти протипожежного захисту
3. Законодавча та технічна проблематика
4. Забезпечення пожежної безпеки в КП «Київський метрополітен»

Одним із головних чинників загрози при пожежі в метрополітені є дим, бо саме тиск продуктів горіння за певних умов може перевищувати тиск повітря, яке генерується за рахунок роботи вентиляційних установок, а включення вентиляційних шахт суміжних станцій та перегонів може призвести до їх задимлення.

Зважаючи, що одним із головних чинників загрози при пожежі в метрополітені є дим, то навіть незначний осередок вогню може нести загрозу життю пасажирам та працівникам метрополітену.

У правовому полі протипожежний захист метрополітенів України регулюється такими нормативними актами: Кодекс цивільного захисту України, НАПБ А.01.001-2014 «Правила пожежної безпеки в Україні», затверджені наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30 грудня 2014 р. № 1417 (далі — Правила пожежної безпеки), НАПБ В.01.039-2012/510 «Правила пожежної безпеки в метрополітенах», затверджені наказом Міністерства інфраструктури України від 20 червня 2012 р. № 335, державні будівельні норми, інші нормативно-правові акти, затверджені постановами Кабінету Міністрів України та наказами Міністерства внутрішніх справ України. Для повного забезпечення пожежної безпеки фахівці, на яких покладено контроль за дотриманням вимог пожежної безпеки на усіх об’єктах та в рухомому складі метрополітену, які здійснюють поточний контроль за утриманням в працездатному стані пожежно-господарського водопроводу, пожежних гідрантів та кран-комплектів; беруть особисту участь у проведенні пожежно-технічних обстежень на закріплених об’єктах та в реконструкції об’єктів метрополітену, розміщують різноманітне обладнання сторонніх організацій, керуються ДБН В.2.3-7-2010, ДБН В.1.1-7-2016 «Пожежна безпека об’єктів будівництва. Загальні вимоги», ДБН В.2.5-56:2014 «Системи протипожежного захисту», Правила улаштування електроустановок (ПУЕ) та значною кількістю чинних ДСТУ, ГОСТів.

Законодавча проблематика

Наразі триває процес інтеграції України до міжнародної спільноти та Євросоюзу. У зв’язку з цим значна кількість нормативно-правових актів (у т.ч. з питань пожежної безпеки) потребують переопрацювання та адаптації до вимог міжнародних стандартів. Але під час втрати чинності одних нормативно-правових актів не вводяться зовсім або не завжди вчасно вводяться в дію документи на їх заміну, не вносяться зміни до пов’язаних з ними документів.

Повна версія статті — в рубриці «Пожежна безпека на підприємстві» журналу «Охорона праці і пожежна безпека» №10, 2018.
Автор — Вадим Росицький, провідний інженер відділу пожежної профілактики служби воєнізованої охорони КП «Київський метрополітен».

Переконайтеся, що ви передплатили журнал і вся необхідна інформація є під рукою!



Розсилка новин