Новина: Програма «Серця й уми»: новітні британські практики формування культури безпеки на підприємстві


Новина: Програма «Серця й уми»: новітні британські практики формування культури безпеки на підприємстві

Програма «Серця й уми» (Hearts and Minds) спрямована на створення культури безпеки, зміну ставлення і звичок людей, містить методи дій в різних ситуаціях, пов’язаних з небезпекою на виробництві.

Програма «Серця й уми» (Hearts and minds) була розроблена Енергетичним інститутом (Energy Institute), Велика Британія, задля розвитку лідерства сучасних підприємств в становленні культури безпеки.

Створення програми ініційовано компанією Shell на підставі більш ніж 20-річного досвіду психологічних досліджень поведінки людини в умовах праці, які проводили університети Лейдена, Манчестера і Абердена. Методологія програми розроблена на основі досліджень вчених-засновників вивчення безпечної поведінки людини в професійній діяльності, зокрема Д. Паркера, Дж. Різона, А. Снеддона, П. Хадсона та ін. На території СНД і в Україні тренінги за програмою «Серця й уми» проводяться компанією виробничого консалтингу «Ямнаска».

Програма успішно запроваджувалася і продо­вжує втілюватися на підприємствах різних галузей: у фармацевтиці, атомній енергетиці, виробництві енергоносіїв, на транспорті тощо. Загалом у більш ніж 500 компаніях різних країн світу, зокрема Shell, Petronas, Vattenfall, Sabic, Sakhalin Energy, Vartsila.

Розробники програми постійно розширюють і вдосконалюють її зміст. У 2018 р. програма містила 11 модулів, в тому числі нові модулі «Витяг уроків з подій» і «Водіння до досконалості».

У статті «Програма «Серця й уми»: новітні британські практики формування культури безпеки на підприємстві» читайте докладніше:

  1. Поняття «культура безпеки» та аналіз стану її розвитку на підприємстві
  2. Розвиваємо навички пошуку небезпек на своєму робочому місці
  3. Планування роботи щодо усунення небезпек або зниження ризиків
  4. Рекомендації щодо впровадження програми «Серця й уми»

Перевагами цієї програми, на думку її розробників, є:

  • запропоновані інструменти розвитку культури безпеки, засновані на академічних дослідженнях;
  • проста і зрозуміла мова теоретичних блоків;
  • інструменти можуть бути використані на практиці не тільки експертами, а й початківцями, що переймаються питаннями охорони праці (ОП);
  • наявність у більшості логічних блоків практикумів, що дозволяє більшу частину навчання співробітників або внутрішніх тренерів підприємства з ОП проводити на їх власному досвіді;
  • проведення навчань за цією програмою в невеликих групах по 20 осіб, оскільки під час практикумів відбувається моделювання і вирішення різних виробничих ситуацій.

Розгляньмо більш конкретно перші і базові модулі цієї програми.

Модуль 1.

«Як ми розуміємо нашу культуру безпеки»

Спрямований на формування в учасників навчання за програмою чітких уявлень про культуру безпеки підприємства, її критерії і рівні, а також практичні вміння діагностувати і визначати ключові проблеми в розвитку культури безпеки власного підприємства.

Однією з переваг зазначеної програми є деталізованість її теоретичних положень. Наприклад, чимало уваги приділяється класичним «сходинкам» зрілості культури безпеки П. Хадсона.

У більшості теоретичних джерел ці рівні описуються максимально стисло, наприклад: «У вашій організації панує «розважливий рівень» культури безпеки, якщо ви кажете: «У нас є відповідні системи управління ризиками та небезпечними ситуаціями»… Якщо спробувати застосувати настільки абстрактний критерій до конкретного підприємства, то точність оцінки становитиме «плюс-мінус трамвайну зупинку».

Повна версія статті — у журналі «Охорона праці і пожежна безпека» № 5, 2019.

Автор — Ольга Гріньова, доктор психологічних наук, практичний психолог, фахівець із психології людини в умовах праці

Переконайтеся, що ви передплатили журнал і вся необхідна інформація є під рукою!

Матеріали до теми


З 1 листопада 2024 року спеціальність «Охорона праці» повернулася у вищі навчальні заклади України
Кабінет Міністрів України постановою від 30.08.2024 № 1021 «Про внесення змін до переліку галузей знань і спеціальностей, за якими здійснюється ...
Як розробити інструкцію з ОП для оператора-гальваніка автоматичних та напівавтоматичних ліній
Дія такої інструкції має поширюватися на працівників підприємства, які працюють на посаді «оператор-гальванік автоматичних та напівавтоматичних ліній» (далі — оператор). ...