Малий і середній бізнес у 2018 році. Відносини з органами контролю


Малий і середній бізнес у 2018 році. Відносини з органами контролю

Для того щоб домогтися успіху, бізнесмени повинні концентруватися на головному: на реалізації своєї підприємницької діяльності, виконанні вимог клієнтів. І все, що їх відволікає від головного – знищує їх конкурентоспроможність. Про це говорить член групи стратегічних радників з підтримки реформ в Україні Олександр Шкурла у своїй колонці на www.biz.nv.ua.

Мораторій на планові перевірки підприємців був впроваджений для малих і середніх підприємств з 2014 року і діє в якійсь формі і до сьогодні. З 2017 року мораторій став більш формальним, оскільки він не поширюється на 14 органів контролю. Незважаючи на часткову лібералізацію мораторію, кількість перевірок бізнесу за останні роки все-таки істотно знизилася. Якщо порівняти кількість планових і позапланових перевірок у 2016 з даними 2013 року, то їх кількість зменшилася наполовину.

Верховна Рада 7 грудня 2017 року продовжила мораторій на перевірки до 2019 і зобов’язала впровадити систему ризикорієнтованого підходу в першій половині 2018 року. Мораторій дає ще додатковий час на реформування системи контролю, але сподіваємося, він буде вже остаточним етапом на шляху до утворення ефективної та професійної системи контролю, з особливою увагою на управління ризиками і запобігання порушенням законодавства.

Зараз підприємці можуть відмовити інспекторам у проведенні перевірки, якщо:

  • не отримали повідомлення про проведення планової перевірки;
  • не отримали копію погодження регулятора на проведення позапланової перевірки;
  • інспектори не пред’явили посвідчення на реалізацію перевірки;
  • перевірка порушує вимоги по періодичність проведення перевірок;
  • тривалість перевірки перевищує встановлені законом ліміти;
  • орган контролю не затвердив і не опублікував уніфіковану форму акта;
  • орган контролю не опублікував контрольовані законодавчі акти;
  • орган контролю має намір реалізувати позапланову перевірку за тими самими фактами, які були основою для проведення попередньої позапланової перевірки.

Підприємець зараз може фіксувати проведення перевірки за допомогою аудіо- та відеофіксації, запрошувати представників громадських об’єднань або третіх осіб для захисту своїх прав під час проведення перевірки. Уніфіковані форми актів за результатами перевірки вміщають перелік питань про дії або бездіяльності інспекторів. Державний регулятор може перевіряти органи контролю.

Якщо підприємець виконає всі вказівки щодо усунення порушень законодавства, виявлених перевіркою, в повному обсязі і терміні, він не повинен платити штраф. Це особливо стосується підприємців-початківців малого і середнього бізнесу, які не в змозі стежити за величезною кількістю законодавчих актів і всіма їх змінами.

Важливе впровадження ризик-орієнтованого підходу в роботу всіх контролерів. З 2018 року має запрацювати основна частина інтегрованої автоматизованої системи державного нагляду (контролю). У деяких сферах критерії оцінки ризику проведення господарської діяльності та уніфіковані форми актів не прийняті в цілому або не відповідають законодавству. Уряд доручив прискорити впровадження ризик-орієнтованого підходу проведення державного нагляду і контролю відповідно до законодавства.

Джерело: www.biz.nv.ua

Завжди актуальні матеріали в журналі
«Охорона праці і пожежна безпека»
Придбати видання