Гігієнічні вимоги та правила до навчального процесу є науково обґрунтованими заходами, яких потрібно дотримуватися протягом усього періоду навчання. Раціональні режими праці та відпочинку школяра, розклад уроків і виконання домашніх завдань – головні складники навчально-виховної роботи в школі. Навчальний процес повинен забезпечувати належні умови для збереження і зміцнення здоров’я дітей і підлітків.
Важливою умовою також є раціональна організація навчального процесу, яка запобігає втомі та перевтомі. Правильна структура навчального процесу передбачає раціональне чергування різних видів діяльності і відпочинку.
Сучасними науковими дослідженнями встановлено, що найвища активність розумової діяльності у дітей шкільного віку припадає на інтервал з 10.00 до 12.00. Цей час характеризується найбільшою ефективністю засвоєння матеріалу при найменших психофізичних затратах організму. Тому в розкладі уроків для молодших школярів предмети, що вимагають значного розумового напруження, повинні проводитися на 2-3 уроках, а для учнів середнього і старшого віку – на 2, 3, 4 уроках.
Розподіл навчального навантаження протягом тижня повинен бути таким, щоб найбільший його обсяг припадав на вівторок, середу. На ці дні в шкільний розклад необхідно виносити предмети, які потребують великого розумового напруження або ті, які не вимагають значного навантаження, але у більшій кількості, ніж в інші дні тижня. Вивчення нового матеріалу, контрольні роботи найкраще проводити на 2 – 4 уроках посеред тижня. Предмети, які вимагають значних затрат часу для виконання домашніх завдань, не повинні групуватися в один день у розкладі занять.
Для профілактики стомлюваності, порушення статури, зору учнів початкових класів на уроках письма, мови, читання, математики необхідно через кожні 15 хвилин уроку проводити фізкультхвилинки та гімнастику для очей.
У гігієнічному вихованні учнів слід виділити такі основні напрями роботи:
– раціональний режим дня;
– гігієна трудового навчання;
– громадська і особиста гігієна;
– гігієна харчування;
– попередження інфекційних захворювань та отруєнь;
– профілактика травматизму;
– дотримання правил техніки безпеки;
– статеве виховання;
– запобігання формуванню шкідливих звичок та формування здорового способу життя.
Учні не допускаються до виконання робіт, які є небезпечними для їх життя, здоров’я та становлять загрозу зараження інфекційними хворобами. До таких видів робіт відносяться:
– робота із значним фізичним навантаженням;
– робота з електроприладами без нагляду вчителів та батьків;
– миття вікон, очищення даху і проїжджих частин вулиць від снігу, льоду;
– очищення освітлювальної апаратури, вентиляційного обладнання та витяжних шаф;
– перенесення скла;
– прибирання санвузлів, умивальних та кімнат гігієни, медичних та допоміжних приміщень, сходів, майстерень, спортивних приміщень, актового залу, харчоблоку, буфету, обіднього залу;
– винесення та вивезення відходів;
– робота з хімічними речовинами (крім уроків хімії);
– робота у котельнях;
– проведення нічних чергувань.
Загальноосвітні навчальні заклади повинні бути укомплектовані кваліфікованими кадрами середніх медичних працівників, лікарів-педіатрів, психологів.
Учні загальноосвітніх навчальних закладів підлягають медичним оглядам.
Всі працівники шкіл, в тому числі працівники харчоблоку, повинні проходити обов’язкові медичні огляди у відповідності до діючого законодавства та мати особисті медичні книжки єдиного зразка.
Джерело: cn.dsp.gov.ua
Завжди актуальні матеріали в журналі «Охорона праці і пожежна безпека» |
Придбати видання |