Як це – бути пожежниками-добровольцями, які безоплатно рятують людей у Борисполі


Як це – бути пожежниками-добровольцями, які безоплатно рятують людей у Борисполі

Хто такі пожежники-добровольці та як вони поруч з професійними рятівниками борються з вогнем у Борисполі

– Уявіть, ми всі живемо в невеликому селі. Тут наші діти і близькі.

Ми розуміємо, що з міста пожежній автівці довго їхати. Тому організовуємось, скидаємося грошима і призначаємо караул, коли і хто з нас зможе загасити пожежу.

І так забезпечуємо все село. В цьому сенс добровольчої пожежної безпеки, коли кожен спитати себе: “Що я зробив для пожежної безпеки у моєму місті чи селі? – розповідає керівник добровольчої бригади пожежників “Штурм” у Борисполі Андрій.

Їм найважче працювати влітку – спекотно і найбільше викликів.

ХТО ТАКІ ДОБРОВОЛЬЦІ-ВОГНЕБОРЦІ?

Добровольці – нефахівці, які стають першими помічниками професійних пожежників.

Вони проходять підготовку, вчаться надавати домедичну допомогу та швидко реагувати в надзвичайній ситуації.

Після цього можуть виїжджати на виклики разом з пожежною командою.

 

Диспетчер ДСНС повідомляє про лихо і міські бригади, і добровольців.

Так зростають шанси встигнути на кілька пожеж одночасно та врятувати більше людей.

“Штурм” існує в Борисполі 3,5 роки. За останній рік хлопці виїхали на 47 викликів.

 

ПІТИ НА РИБОЛОВЛЮ АБО ВРЯТУВАТИ ЛЮДИНУ

– Основне завдання пожежника – не гасити пожежу, а рятувати людей і тварин, – розповідає член команди Ігор.

Коли підрозділ приїжджає, перше завдання – дізнатись, чи є постраждалі.

Якщо не вистачає сил і людей, аби врятувати постраждалих і загасити пожежу, спершу рятують людей.

Рятівнику важко не лише через задимлення й вогонь.

– Будь-яка пожежа – невдача для когось, горе та втрати: матеріальні, фізичні, моральні. Пожежник повинен бути до цього готовим, – розповідає Ігор.

Ніяка фізпідготовка не допоможе, якщо ти не готовий бачити людей, які помирають, чи вже померли.

 

Усього іншого можна навчитись на практиці: розрізняти спорядження, підкачати руки і так далі.

Він працює пілотом літака.

– Рятувати людей – моє хобі,  каже. – Прилетів з рейсу, сиджу вдома. Можна піти на риболовлю, можна в ігри пограти, погуляти, а можна поїхати і врятувати людину або тварину.

Декілька тижнів тому команда була на пожежі, де горіли сараї.

– Згоріла собака з цуценятами. Приходиш, там запах горілого мяса, залишки органів.

На пожежі і люди, і тварини згоряють повністю. Ідентифікувати можна хіба по годиннику, взуттєвими набойками і так далі.

Ми не могли зрозуміти, чи це залишки людини, чи собаки.

Ти повинен бути готовим виїхати, побачити таке і не розчулитись чи втішати людей, а виконувати роботу.

Одна з найстрашніших пожеж, де ми були: горіли склади і ми побачили, що вогонь перекидається на сусідній бокс, а там – незаконна бочка з пальним.

Ще через паркан – базар, де безліч людей. Поки міські пожежники гасили полум’я, ми охолоджували бочку, аби вона не зайнялась. Тільки через те, що нас було багато  все минулось.

Каже, найстрашніше для пожежника – коли він не може допомогти. Тому пожежники відсіюються на першій пожежі: якщо чогось не змогли, йдуть.

– Є така приказка: “Не бажайте пожежникам удачі”. Бо будь-яка пожежа – уже невдача.

 

ЧЕРГА НА ТЕ, ЩОБ СТАТИ ПОЖЕЖНИКОМ-ДОБРОВОЛЬЦЕМ

– У роботі пожежника-добровольця багато неідеального. Наприклад, коли горить трава, мусимо гупати по ній мокрими ганчірками, прив’язаними на палицю. Це називається “ляпачка”. Ефективності мало.

У всьому світі, аби швидко загасити траву, пожежники користуються мотоприскачем. Він призначений, щоб кропити дерева. Це якісно і зручно.

Український завод-виробник не сертифікував цей прибор як засіб пожежогасіння. Тому ми не маємо права ним користуватись і мусимо далі гупати ганчірками по траві, – обурюється Андрій.

 

Фізпідготовка для добровольця ­– не головне. Головне – здорове серце і дихальні шляхи, пояснює інший член команди Анатолій.

– Перше, що відчуваєш на пожежі – нестача повітря. А ще неймовірний тиск. Мій пульсометр часом показує 180 ударів.

У команді кожен тренується для себе. Сашко плаває та бігає, щоб розвивати дихання.

– Життя людини залежить від твоїх навичок: евакуація, розгортання, швидке реагування. Ми постійно тренуємося командою– розповідає.

Сашка не відпускають на пожежі з основної роботи, він працює менеджером авіакомпанії.

Але хлопці повідомляють один одному свій графік. Якщо вихідний – можна їхати на пожежу.

Анатолій у автівці завжди возить пожежну форму – на всяк випадок.

 

Нещодавно повернувся з Колорадо – спостерігав роботою добровольчих пожежних частин і набирався досвіду.

– Там черга за тим, щоб бути добровольцем. Пожежники платять на 15% менше податків. Стимулює й рівень поваги, – розповідає.

Серед усіх пожежників у США 72% – добровольці. Гасять пожежі безкоштовно, вважаючи, що так допомагають місту або селищу.

Подібні ініціативи є й в інших країнах.

  • В Австрії добровільну пожежну охорону організовують і фінансують муніципальні органи. Підрозділи добровольців організовані за принципом професійних частин.
  • У Німеччині 80% пожежників-добровольців живуть в сільській місцевості. Доїжджають на місце лиха до 8 хвилин.
  • У Швеції добровольців ще більше. За їх роботу відповідають місцеві муніципалітети.
  • В Чилі професійних пожежників взагалі немає – там вогонь гасять лише добровольці.
 

АВТОМОБІЛЬ САМОТУЖКИ

Спочатку хлопці виїжджали на виклики з причепом, де стояла мотопомпа для перекачування води. Тепер самотужки переобладнали бус.

– В Україні потрібне нам нове авто коштує до 100 тисяч доларів. За кордоном за цю ціну можна придбати 10 таких авто. А в ДСНС Борисполя стоїть кількадесят нібито непридатних автомобілів, – каже Анатолій. – З них можна склепати хоча б один гідний. А їх просто шматують і здають на метал. Вони могли б і по селах поїздити, де взагалі немає забезпечення.

 

У ДСНС Борисполя заперечують, що є непридатні автомобілі. Мовляв, є резерв, де автівки незадіяні через ймовірність, що в один час може статись кілька пожеж.

 Ми також хотіли поставити мигалки, а не можемо, бо це приватна машина. Оскільки в законі немає статусу “доброволець”, ми до спецсигналів доступу не маємо, – продовжує керівник команди.

Форма добровольців – спонсорська допомога від канадських колег.

 

Каски лежать на складах митної служби, звідки їх не можуть забрати – не можуть розмитнити.

Цим мають право зайнятись у ДСНС. Втім, добровольці кажуть, що там їм тільки обіцяють, що займуться цим.

– З цієї ж причини не можна дістати ізолюючі протигази. Канадські колеги готові їх нам передати. Але ввезти їх до України і розмитнити – та ж ціна, що купити їх тут. Не існує адекватного механізму передачі деяких видів майна добровільним пожежним бригадам.

 

Канадці готові подарувати й автомобіль, команда навіть готова купити його у Європі, але за встановленими екостандартами їх не можна завезти. Вони – не Євро-5. З 2016 року в Україні діє заборона на ввезення автівок нижче стандарту Євро-5.

– Якісний автомобіль, випущений у 2007 році, вже не можна завезти. Хоча, порівняно із нашими ЗІЛами, із вихлопної труби у таких авто менше шкідливих речовин виходить, – пояснює Ігор.

Нині добровольці можуть гасити пожежу тільки на відкритій території, бо не мають матеріалів для гасіння в приміщенні, де важко дихати.

 

Щоб організувати таку службу, треба закупити кілька ізолюючих сучасних протигазів.

З ними пожежники мусять тренуватись у газодимокамері – імітованому задимленому лабіринті, де пожежник з екіпіровкою, засобами захисту під виття сирен, гуркіт і крики повинен знайти манекени та винести їх назовні.

“Штурм” планує створити ще й таку службу.

СТВОРИТИ ТАКІ БРИГАДИ В РЕГІОНАХ

Людина, яка хоче долучитись до команди, може бути не на самих пожежах: тут потрібен і водій, і диспетчер, і інструктор, і людина, яка б займалась протипожежною агітацією.

– Мало хто знає, що заборонено палити суху траву. Більшість пожеж відбувається через неправильно зроблені димоходи, коли починається сезон опалення, або через неправильне місце забудови. Було б добре, якби пожеж було менше через те, що люди це просто знають, – говорить Влад.

“Добровольці-вогнеборці” проводять кампанію серед регіонів. Розповідають, що не потрібно чекати допомоги зі сторони.

Мовляв, треба мотивувати себе і людей навколо, щоб піклувались про свою безпеку.

 

– Проводжу тренінги з пожежної безпеки у школах. Запитую дітей, чи знають про пожежний гідрант у школі. Ніхто не знає, що це таке.

Якось ми знайшли пожежний рукав у школі, але ще півдня шукали до нього ключ. Директорка потім запитувала з докором, навіщо я це роблю.

Кажу, щоб діти знали. А вона: “Це в житті не знадобиться”.

Або у школі може бути так облаштовано, що пожежна машина не може заїхати, – розповідає Влад.

Наразі добровольці-рятувальники проводять тренінги “Вартові безпеки” для громад, які хочуть створити організацію добровольців-вогнеборців у регіонах.

За словами Андрія, часто там немає власних бригад, доводиться чекати допомоги від обласних центрів. А в пожежі дорога кожна секунда.

Поки фотографую хлопців, поруч зупиняється 6-річна дівчинка.

– Це мого тата друг, – пишається мала. – Він рятує людей і котиків.

 

Автор: Марія Марковська, журналістка, спеціально для УП.Життя

Джерело: УП.Життя

Матеріали до теми


Наказ «Про службу пожежної безпеки в Державній службі спеціального зв’язку та захисту інформації України» (проєкт № 1580)
У пояснювальній записці до проєкту документа вказано, що наказ розроблено з метою забезпечення та дотриманням правил пожежної безпеки в Державній ...
Періодичність проведення вогнезахисту дерев’яних конструкцій
ЗАПИТАННЯ Яка періодичність проведення вогнезахисту дерев’яних конструкцій? Як проводиться перевірка відповідності вогнезахисту?   ВІДПОВІДЬ Насамперед слід керуватися Главою IХ «Правил ...
Протипожежний захист для шкіл і військових ліцеїв: Уряд затвердив розподіл коштів
Кабінет Міністрів України затвердив розподіл субвенції на протипожежний захист для закладів загальної середньої освіти, зокрема військових ліцеїв. Фінансування передбачено з ...
Проєкт наказу № 1563 «Про затвердження Інструкції з оперативного інформування та проведення службових розслідувань щодо пожеж, які стались на об’єктах суб’єктів господарювання паливно-енергетичного комплексу»
Як зазначено у пояснювальній записці документа, метою проєкту наказу Міністерства енергетики України «Про затвердження Інструкції з оперативного інформування та проведення ...