Міжнародний аеропорт «Бориспіль» називають повітряними воротами України.
Завдання забезпечення його стабільної роботи, гарантування безпеки його пасажирів і персоналу покладає велику відповідальність на службу охорони праці підприємства.
Про це редакція журналу «Охорона праці і пожежна безпека» підготувала інтерв’ю з начальником служби охорони праці ДП «Міжнародний аеропорт «Бориспіль» Віктором ШАТІЛОМ
— Вікторе Віталійовичу, розкажіть коротко про ваше підприємство.
— Аеропорт «Бориспіль» було засновано в 1959 році. Зараз на підприємстві налічується кілька десятків різноманітних підрозділів і служб. Загальна чисельність працівників перевищує 4 тисячі.
Наш аеропорт — найбільший в Україні, це великий та складний транспортний комплекс. Протягом 2016 року обсяг пасажирських перевезень в «Борисполі» перевищив 8,5 млн осіб. Як відомо, в найближчий перспективі планується перетворити аеропорт на великий міжнародний хаб.
— Коли на підприємстві було створено службу охорони праці?
— Нашу службу було створено 2002 року. Вона підпорядковується безпосередньо першому керівникові підприємства. Зараз у штаті служби налічується двоє працівників. Пожежну безпеку підприємства забезпечує інший підрозділ, і ще один підрозділ відповідає за екологічну безпеку.
— До речі, чи не навантажує вас керівництво підприємства якимись «додатковими» функціями, крім власне охорони праці?
— Керівництво аеропорту ставиться до нашої роботи з повним розумінням і не навантажує службу охорони праці виконанням якихось невластивих функцій, як це трапляється в наших колег на інших підприємствах. Загалом стосунки нашої служби з керівництвом підприємства та окремих його підрозділів побудовані на діловій основі, нас сприймають цілком добре, наші приписи завжди беруть до відома та виконання, причому у визначені терміни — і це, звичайно, дуже допомагає в роботі.
— В чому причина такого ставлення?
— На мій погляд, причина такого ставлення в тому, що керівники підприємства усвідомлюють, що послуги для пасажирів і літаків, які надає аеропорт, мають бути якісними — а досягти цього без належної уваги до сфери охорони праці просто неможливо.
— Як побудована система охорони праці на вашому підприємстві?
— На підприємстві створено систему управління охороною праці, в основі якої лежить відома триступенева система контролю. Тобто контроль стану охорони праці проводиться відповідно щодня, щотижня та щомісяця. Наприклад, нещодавно ми завершили перевірку стану роздягалень і кімнат для приймання їжі у різних підрозділах аеропорту.
На моє переконання, найважливіший компонент нашої системи охорони праці — це персональна відповідальність керівників підрозділів підприємства. Тобто за стан охорони праці в кожному структурному підрозділі відповідає не керівник служби охорони праці, а керівник цього підрозділу. Цей принцип встановлено наказом підприємства про адміністративний контроль за станом охорони праці, яким також призначено відповідальних за виконання різних видів робіт.
Крім того, багато уваги приділяється навчанню персоналу підприємства з питань охорони праці. Для цього створено клас з охорони праці з усім необхідним обладнанням. Рівень отриманих в ході навчання знань регулярно перевіряється за допомогою екзаменів. Таким чином у персоналу аеропорту виховується відповідальне ставлення до дотримання вимог охорони праці.
Отже, запорукою ефективної роботи служби охорони праці я вважаю детальне визначення нормативними документами підприємства персональної відповідальності керівників підрозділів, а також навчання та виховання персоналу аеропорту.
Загалом же напрями роботи служби традиційні для більшості підприємств. Ми організуємо та проводимо атестацію робочих місць за умовами праці (із залученням органів СЕС), навчання з охорони праці та інструктажі для персоналу (до речі, минулого місяця завершили чергове навчання керівників підрозділів), періодичні тренування працівників щодо дій в надзвичайній ситуації, розслідування виробничих і невиробничих нещасних випадків, медичні огляди для працівників тощо.
— Наскільки повно фінансуються на підприємстві заходи з охорони праці?
— Я задоволений фінансуванням, його щорічний обсяг в аеропорту перевищує визначені законом 0,2 відсотки.
Звичайно, в разі виникнення якоїсь надзвичайної ситуації — та за належного обґрунтування потреби з боку служби охорони праці — може йтися про певне додаткове фінансування. А загалом вся робота з охорони праці планується на підприємстві на рік, тож і фінансування відповідає цьому плану.
Про те, як же вдається підтримувати систему охорони праці на такому великому підприємстві, у відмінному стані, читайте в інтерв’ю на сторінках журналу «Охорона праці і пожежна безпека» № 2, 2017
Джерело: редакція журналу «Охорона праці і пожежна безпека»