Чек-лист для проведення аудиту з охорони праці на підприємстві: в допомогу спеціалісту


Чек-лист для проведення аудиту з охорони праці на підприємстві: в допомогу спеціалісту

У СТАТТІ:

  • Яка документація потрібна на підприємстві: групи та види.
  • Класифікація інструкцій, положень, інструктажів тощо.
  • Нюанси навчання відповідальних працівників.

 

Чек-лист документації — незамінний інструмент для будь-якого підприємства, незалежно від його розміру та сфери діяльності. Він дозволяє контролювати наявність усіх необхідних документів, оптимізувати робочі процеси, зменшити ризики накладання штрафних санкцій, підвищити рівень відповідальності працівників та забезпечити прозорість діяльності.

Не має значення форма власності, чисельність та вид діяльності підприємства. Якщо є наймані працівники — документація з охорони праці повинна бути розроблена в повному обсязі відповідно до вимог законодавства, штатного розпису та видів виконуваних робіт. На прикладі чек-листа для проведення аудиту з охорони праці розглянемо, яка документація повинна бути на підприємстві.

Засоби індивідуального захисту — завітайте в магазин проєкту «Охорона праці і пожежна безпека»

Яка документація має бути на підприємстві

Документацію, що повинна бути на підприємстві, можна поділити на такі блоки:

  1. Дозвільні документи.
  2. Положення.
  3. Інструкції.
  4. Накази.
  5. Програми.
  6. Навчання відповідальних осіб та працівників.
  7. Інструктажі.
  8. Атестація робочих місць.
  9. Матеріали медоглядів.
  10. Матеріали нещасних випадків.
  11. Інші документи.

Дозвільні документи поділяються на два типи — дозволи та декларації. Вони видаються або на обладнання, або на роботи підвищеної небезпеки. Для того, щоб зрозуміти, чи виконуються на вашому підприємстві роботи, на які необхідно отримати Дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки та/або подавати Декларацію відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці, дивимось постанову Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2011 р. № 1107. Чи експлуатується на вашому підприємстві обладнання, на яке потрібно отримувати Дозвіл та/або подавати Декларацію, дивимось постанову Кабінету Міністрів України від 3 лютого 2021 р. № 77.

АУДИТ ОХОРОНИ ПРАЦІ — незалежна комплексна перевірка підприємства на відповідність законодавству України
0 (800) 219-977 • E-mail: info@mediapro.com.ua

Положення

На кожному підприємстві має бути:

  • Положення про Систему управління охороною праці (СУОП) — передбачено статтею 13 Закону України від 14 жовтня 1992 року № 2694-XII «Про охорону праці» (далі — Закон № 2694). Зокрема, кожне підприємство розробляє його індивідуально, в ньому прописується порядок організації та функціонування СУОП.
  • Положення про Службу охорони праці — передбачено статтею 15 Закону № 2694. Розробляється на підставі Типового положення про службу охорони праці. В положенні прописуються завдання, права та обов’язки служби охорони праці підприємства, а також її склад.
  • Положення про порядок проведення навчання та перевірки знань з питань охорони праці — стаття 18 Закону № 2694. Розробляється на підставі Типового положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці. У ньому прописується порядок організації проведення навчання та інструктажів з охорони праці.
  • Положення про діяльність уповноважених найманими працівниками осіб з питань охорони праці — стаття 42 Закону № 2694. Розробляється на підставі Типового положення про діяльність уповноважених найманими працівниками осіб з питань охорони праці. У ньому прописуються права та обов’язки уповноваженого з охорони праці.

Інструкції

Інструкції — це локальні документи підприємства, вони містять обов’язкові для виконання вимоги з питань охорони праці. Вимоги до оформлення, складання, організації обліку та видачі інструкцій, прописані в Положенні про розроблення інструкцій з охорони праці. Відповідно до п. 2 вимоги цього Положення поширюються на всіх юридичних та фізичних осіб, які на законодавчих підставах використовують найману працю. Це ще раз підтверджує той факт, що інструкції з охорони праці мають бути розроблені на будь-яких підприємствах, де використовують найману працю.

Плакати / стенди / наліпки / знаки — у магазині від журналу «Охорона праці і пожежна безпека»

Відповідно до п. 3 Положення

«Інструкція є актом з охорони праці підприємства, установи, організації незалежно від форми власності та їх видів економічної діяльності, що містить обов’язкові для дотримання працівниками вимоги з охорони праці при виконанні ними робіт певного виду або за певною професією на всіх робочих місцях, у виробничих приміщеннях, на території підприємства, будівельних майданчиках або в інших місцях, де за дорученням роботодавця чи уповноваженого ним органу виконуються ці роботи, трудові чи службові обов’язки».

 

Для організації розроблення інструкцій з охорони праці роботодавець видає відповідний наказ, у якому визначає відповідальних осіб та терміни розробки, узгодження та введення в дію, а також призначає відповідального за методичне керівництво розробленням інструкцій.

Спочатку спеціаліст з охорони праці за участю керівників підрозділів та служб розробляє перелік інструкцій з охорони праці. Розроблений перелік надають на затвердження роботодавцю (п. 2 розділ IV Положення про розробку інструкцій з охорони праці).

«Необхідні інструкції розробляються безпосередніми керівниками робіт (начальниками виробництва, цеху, дільниці, відділу, лабораторії та інших підрозділів підприємства), які є відповідальними за своєчасне їх виконання» (п. 4 розділ IV Положення про розробку інструкцій з охорони праці). «Здійснення систематичного контролю за своєчасним розробленням нових і відповідністю діючих інструкцій вимогам законодавства, їх періодичним переглядом та своєчасним внесенням змін і доповнень до них, надання відповідної методичної допомоги розробникам та організація забезпечення їх текстами нормативно-правових актів з охорони праці, стандартів та інших нормативно-технічних та організаційно-методичних документів з охорони праці покладаються роботодавцем на службу охорони праці підприємства» (п. 5 розділ IV Положення про розробку інструкцій з охорони праці).

 

Зокрема, інструкції з охорони праці бувають двох видів: для професії або виду виконуваних робіт.

Відповідно до Положення про розробку інструкцій з охорони праці, їх має бути розроблено та введено в дію до початку виконання робіт або введення в дію нового обладнання, приладів, пристосувань і т. ін.

Інструкцію з охорони праці підписує особа, яка її розробила (зазвичай це безпосередній керівник), вона ж передає інструкцію на узгодження в кадрову, юридичну службу та службу охорони праці (порядок узгодження визначає роботодавець). Після підписання й узгодження інструкції її вводять в дію наказом керівника підприємства (додаток 2 Положення).

! Після видання наказу інструкцію тиражують у потрібній кількості, реєструють у Журналі реєстрації інструкцій з охорони праці, видають керівникам структурних підрозділів під підпис у Журналі обліку видачі інструкцій.

 

Придбати Журнали реєстрацій від проєкту «Охорона праці і пожежна безпека»
0 (800) 219-977 • E-mail: info@mediapro.com.ua

Потім безпосередні керівники проводять позаплановий інструктаж за введеними в дію інструкціями з подальшою перевіркою знань. Інструктаж реєструють у Журналі реєстрації інструктажів з охорони праці на робочому місці.

Примірники інструкцій розташовують у доступному для працівників місці, витяги з інструкцій можна розмістити у вигляді пам’яток у зоні виконання робіт, біля обладнання.

Письмова консультація — замовте послугу від експертів журналу «Охорона праці і пожежна безпека»
Для довідок: 0 (800) 219-977

Отже, перевіряємо відповідно до чек-листа щодо інструкцій:

  1. Інструкції з охорони праці відносно професій чи/та видів робіт розроблені.
  2. Інструкції в Журналі реєстрації інструкцій з охорони праці зареєстровані.
  3. Інструкції видані під розпис відповідальним особам з реєстрацією про це у Журналі обліку видачі інструкцій з охорони праці.
  4. Посадові інструкції (із зазначенням обов’язків з охорони праці), які регламентують діяльність посадових осіб, наявні.

 

Читати статтю повністю

 

Далі у статті:

  • Накази, які мають бути на підприємстві
  • Які програми розробляються на підприємстві
  • Навчання відповідальних осіб та працівників
  • Інструктажі з охорони праці
  • Атестація робочих місць за умовами праці
  • Які документи, що підтверджують проведення атестації робочих місць за умовами праці, мають бути на підприємстві
  • Медичні огляди працівників
  • Матеріали нещасних випадків
  • Забезпечення спецодягом, спецвзуттям та іншими засобами індивідуального захисту:

Джерело: журнал «Охорона праці і пожежна безпека»

Передплата. Акція 12 за ціною 9

Валерій Закотянський
Валерій Закотянський
Заступник начальника управління — начальник відділу з питань безпеки праці Управління інспекційної діяльності у Хмельницькій області Центрально-Західного міжрегіонального управління Державної служби України з питань праці

Матеріали до теми


Аудит пожежної і техногенної безпеки: наказ № 277 набрав чинності
Міністерство внутрішніх справ затвердило Критерії, яким повинні відповідати організації, що проводять аудит пожежної та техногенної безпеки. Відповідний наказ від 05.04.2023 ...