Вимоги до розміщення, влаштування та організації роботи рентгенологічного відділення (кабінету)


Вимоги до розміщення, влаштування та організації роботи рентгенологічного відділення (кабінету)

Гігієнічні вимоги до влаштування та експлуатації рентгенівських кабінетів і проведення рентгенологічних процедур встановлюють основні принципи, вимоги та норми із забезпечення захисту медичного персоналу, пацієнтів і населення при проведенні медичних  рентгенологічних процедур з діагностичною, профілактичною, терапевтичною метою.

Основні приміщення рентгенівського кабінету: кімната управління рентгенівським апаратом (пультова), процедурна, фотолабораторія.

Пультова- приміщення, у якому розташовані дистанційні системи для управління рентгенівським апаратом і з якого ведеться  спостереження за станом пацієнта під час виконання рентгенологічного дослідження.

Процедурна- спеціально обладнане приміщення рентгенівського кабінету, де розміщений випромінювач і проводяться рентгенологічні процедури.

Фотолабораторія – приміщення в рентгенівському відділенні (кабінеті), спеціально обладнане для хіміко-фотографічної обробки плівкових носіїв інформації (знімків).

Рентгенологічне відділення  (кабінет) не дозволяється розміщувати в житлових будинках та дитячих установах, за винятком діагностичних  дентальних рентгенкабінетів (апаратів).

Рентгенівські кабінети доцільно розміщувати централізовано в складі рентгенологічного відділення суміжно із стаціонаром та поліклінікою. Окремо розміщують рентгенівські кабінети інфекційних, туберкульозних та акушерських відділень лікарень та, за необхідності, – флюорографічні кабінети приймальних та поліклінічних відділень. Рентгенологічне відділення, що обслуговує тільки стаціонар чи тільки  поліклініку, має розміщуватися в торцевих частинах будинку. Відділення не може бути прохідним. Не дозволяється розміщувати рентгенівські  кабінети під приміщеннями, звідки можливе протікання води через перекриття  (басейни,  душові, вбиральні  тощо). Забороняється розміщення процедурної рентгенівського кабінету суміжно з палатами (приміщеннями) для вагітних і дітей. Забороняється розміщення флюорографа в  одній  процедурній  з рентгенодіагностичним комплексом  або двох флюорографів разом.

При організації рентгеновідділення, що складається з кількох рентгенкабінетів,  фотолабораторію  слід передбачати єдиною на все відділення.  Її площа дорівнює 10 кв.  м плюс 2 кв.  м  на  кожний  додатковий рентгенапарат. Фотолабораторія  може  складатися  з одного приміщення – “темної кімнати”.  Мінімальна площа фотолабораторії (“темної кімнати”)  для малоформатних знімків – 6 кв.  м. У приміщеннях рентгенологічного  відділення  (кабінету) необхідно  забезпечити  комфортні  умови для пацієнта й персоналу – температура повітря має бути в межах 18-20 град. С. Для обслуговування  амбулаторних  хворих слід передбачати кабіни для роздягання при процедурних. У рентгенівських кабінетах, що будуються, вентиляція має бути автономною. У діючих кабінетах  допускається наявність неавтономної загальнообмінної припливно-витяжної вентиляції,  за винятком відділень комп’ютерної томографії і рентгенологічних відділень інфекційних лікарень. Підлога процедурної, пультової, крім рентген-операційної та фотолабораторії,  має бути виконана з електроізолювальних матеріалів,  що  допускають  вологу санітарну обробку . Поверхні стін і стелі в процедурній і кімнаті управління мають бути гладкими, легко чиститись і допускати вологе прибирання. Стіни фотолабораторії мають бути вкриті кахлями світлих тонів, насамперед  біля раковини  та пристрою  для  фотообробки (кахляний фартух). Стіни врентген-операційній повинні вкриватись матеріалами, які не дають світлових відблисків, наприклад матовими кахлями. У процедурній, крім  процедурної для флюорографії й рентген-операційної, необхідно передбачати встановлення раковини з підведенням гарячої і холодної води.

Пульт управління рентгенівських  апаратів, крім пересувних, палатних, хірургічних, флюорографічних, дентальних,  мамографічних, має розташовуватися в  кімнаті  управління. Для  забезпечення  можливості контролю  за станом пацієнта мають бути передбачені оглядове вікно й переговорний пристрій гучномовного зв’язку.

Не менше одного разу на місяць  має проводитися вологе прибирання з використанням дезінфекційних  засобів. Не допускається проведення вологого прибирання процедурної та кімнати управління рентгенівського кабінету безпосередньо перед початком і під час рентгенологічних процедур.

Джерело: mk.dsp.gov.ua

Завжди актуальні матеріали в журналі
«Охорона праці і пожежна безпека»
Придбати видання