Порядок отримання застрахованими особами та членами їх сімей санаторно-курортного лікування, що сплачується за рахунок коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, затверджений постановою Правління Фонду від 25.02.2009 № 12 (останні зміни внесено постановою від 24.04.2013 № 14), зареєстрований в Міністерстві юстиції України 14.04.2009 за № 339/16355.
Порядок визначає умови отримання застрахованими особами і членами їх сімей (а також особами, які навчаються у вищому навчальному закладі) санаторно-курортного лікування, сплаченого за рахунок коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності.
Рішення про виділення путівки застрахованій особі, згідно з пунктом 4.1. Порядку, приймає комісія (уповноважений) із соціального страхування підприємства, установи, організації на підставі поданої нею заяви та довідки для одержання путівки (форма № 070/о, затверджена наказом Міністерства охорони здоров’я України від 27.12.99 № 302).
На підставі прийнятого комісією рішення підприємство, яке є основним місцем роботи застрахованої особи, видає путівку до санаторію в період відпустки.
Путівка видається одному із застрахованих батьків (матері або батькові) за наявності медичних показань на санаторно-курортне лікування та на підставі заяви застрахованої особи та медичних довідок для дорослого та дитини:
- для лікування дитини та дорослого — з частковою оплатою в розмірі 10 відсотків її вартості;
- для лікування двох дітей та дорослого — безкоштовно;
- для самостійного лікування дитини, яка є членом сім’ї застрахованої особи, у санаторно-курортному закладі для дітей — з частковою оплатою в розмірі 10 % вартості путівки.
Путівка згідно з медичними показаннями видається також для спільного санаторно-курортного лікування чоловіка і дружини, які працюють на цьому підприємстві та перебувають у шлюбі, або їх дітей віком від 4 до 18 років, у тому числі для члена сім’ї (дружини або чоловіка), який працює на іншому підприємстві і є застрахованою особою, та члена сім’ї, який навчається у вищому навчальному закладі з денною формою навчання.
Путівка члену сім’ї, який працює на іншому підприємстві (навчається у вищому навчальному закладі з денною формою навчання), видається за умови надання довідки з місця його основної роботи (навчання) про те, що він не користувався цією соціальною послугою протягом календарного року.
Згідно з пунктом 4.11. Порядку комісією із соціального страхування може прийматися рішення про поділ путівки для спільного санаторно-курортного лікування дружини або чоловіка, які перебувають у шлюбі, та працюють, у тому числі на іншому підприємстві, або дитини віком від 4 до 18 років, яка навчається у вищому навчальному закладі з денною формою навчання, за умови попереднього отримання письмового погодження адміністрації санаторно-курортного закладу і терміну лікування кожної особи не менше 12 діб.
Виконавчою дирекцією Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності в листі від 02.08.2011 № 01-16-2214 надано роз’яснення щодо поділу путівок на санаторно-курортне лікування.
На думку дирекції Фонду такий поділ санаторних путівок для лікування в умовах спеціалізованих оздоровниць не відповідає положенням наказу Міністерства охорони здоров’я України від 6.02.2008 № 56 «Про затвердження клінічних протоколів санаторно-курортного лікування в санаторно-курортних закладах (крім туберкульозного профілю) для дорослого населення» з точки зору медичних показань.
Оскільки відповідно до вимог лікувально-відновлювальних процесів передбачено комплекс медичних заходів, до складу яких входять як лікувальні процедури, так і кліматично залежні заходи, що базуються на певному періоді часу, а саме: 18, 21, 24 дні.
Поділ путівок не гарантує і не забезпечує нормативного лікувально-відновлювального процесу, а тому не може бути прийнятним під час здійснення оздоровчого процесу застрахованих осіб та членів їх сімей за рахунок коштів Фонду.
У випадку виникнення спірних ситуацій щодо поділу путівки мають бути застосовані правові норми пункту 4.11. Порядку, затвердженому постановою Правління Фонду та зареєстрованому в Мінюсті, які передбачають таку можливість.
Такий висновок випливає з аналізу положень Закону України від 18.01.2001 № 2240-III «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням» (далі – Закон № 2240), Статуту Фонду, затвердженого постановою правління Фонду від 05.06.2001 № 9 (далі – Статут), Положення про виконавчу дирекцію Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, затвердженого постановою правління Фонду від 5.06.2001 № 10 (далі – Положення).
Відповідно до статті 9 Закону № 2240 фонд соціального страхування з тимчасової втрати працездатності (далі – Фонд) є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням, провадить акумуляцію страхових внесків та інших коштів, призначених для фінансування матеріального забезпечення та соціальних послуг, види яких передбачені статтею 34 цього Закону, та забезпечує їх надання, а також здійснює контроль за використанням цих коштів. Фонд належить до цільових позабюджетних страхових фондів. Діяльність Фонду регулюється цим Законом, іншими законодавчими актами та статутом Фонду, який затверджується його правлінням.
Згідно з пунктом 1.7. Статуту Фонду управління Фондом здійснюють правління та виконавча дирекція Фонду.
Рішення правління Фонду оформляється постановою, яка є обов’язковою для виконання органами Фонду, страхувальниками та застрахованими особами (пункт 4.5. Статуту).
Правління Фонду у межах своїх повноважень приймає нормативно-правові акти, що підлягають державній реєстрації в порядку, встановленому для реєстрації нормативно-правових актів органів виконавчої влади, якщо вони стосуються прав і обов’язків страхувальників та застрахованих осіб. Рішення правління Фонду, які відповідно до закону є регуляторними актами, розробляються, розглядаються, приймаються та оприлюднюються з урахуванням вимог Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності».
Виконавча дирекція Фонду забезпечує виконання рішень правління та надає, зокрема, застрахованим особам і страхувальникам консультації з питань застосування законодавства про загальнообов’язкове державне соціальне страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням (п. п. 5.1.,5.3. Статуту, п. п. 1.1.,1.3. Положення).
* Листи ВД Фонду соціального страхування мають консультаційний характер.
За інформацією Профспілки працівників освіти і науки України