Добре, коли ваші співробітники бадьорі й веселі? Безумовно! Та від невеличких неприємностей або виробничих травм ніхто не застрахований. Але ж іноді, щоб урятувати життя людини (хай як пафосно це звучить), досить вчасно дати сердечнику пігулку нітрогліцерину чи при травмі накласти постраждалому джгут. Усе це можливо, якщо на підприємстві є аптечка з елементарним набором медичних препаратів та засобів або ж працює медпункт. Саме про організацію на підприємстві чи то медпункту, чи то просто санітарного куточка йтиметься в цій статті.
Формуємо аптечку
Отже, аптечка — набір лікарських засобів, інструментів і пристроїв, призначених для надання першої медичної допомоги, які зібрані в одному місці. Її вміст залежить від специфіки діяльності підприємства, і його визначає сам роботодавець. Хоча в деяких випадках перелік таких засобів передбачено нормативними актами. А саме:
Стаття 171 КЗпП та стаття 22 Закону України «Про охорону праці» зобов’язують власника підприємства розслідувати нещасні випадки, профзахворювання й аварії.
Як треба проводити розслідування, розповідає «Порядок проведення розслідування та ведення обліку нещасних випадків, професійних захворювань та аварій на виробництві», затверджений Постановою КМУ № 1232 від 30.11.2011. Відповідно до п.8 зазначеного Порядку у разі настання нещасного випадку, безпосередній керівник робіт чи інша особа, яка є свідком нещасного випадку, зобов’язані терміново надати першу медичну допомогу потерпілому.
А ст. 13 Закону «Про охорону праці» вимагає від роботодавця з метою забезпечення додержання законодавства щодо прав працівників у галузі охорони праці вживати термінових заходів для допомоги потерпілим у разі виникнення на підприємстві аварій та нещасних випадків. Саме для цього у ст. 18 Закону «Про охорону праці», зокрема, зазначено, що працівники під час приймання на роботу і в процесі роботи повинні проходити за рахунок роботодавця інструктаж і навчання з питань охорони праці, знадання першої медичної допомоги потерпілим від нещасних випадків і правил поведінки у разі виникнення аварії.
Єдиного нормативно-правового акта з охорони праці, що зобов’язував би підприємства мати медичні аптечки, нині немає, проте необхідність забезпечити робочі місця аптечкамивипливає з вимог законодавства про охорону праці.
Крім того, про обов’язкову наявність аптечок на тих або інших підприємствах згадують й окремі нормативи.
Так, вп.42 Інструкціїпо санітарному утриманню виробничих підприємств №658-66, яка є чинною, визначено, щоаптечкаповиннабутина підприємствах, уцеху, ділянці, де проводяться роботи з токсичними речовинами.
Або от ще:«Санітарні правила для підприємств громадського харчування, включаючи кондитерські цехи й підприємства, що виробляють м’яке морозиво» (СаПіН) від19.03.91 р. говорять: усі підприємства громадського харчування, включаючи кондитерські цехи й підприємства, що виробляють м’яке морозиво, зобов’язані мати аптечки для першої медичної допомоги.
І подібних нормативних актів чимало.
Завершуючи розмову про формування аптечок, додамо кілька слів про документальне оформлення. Так, для закупівлі ліків потрібно видати наказ по підприємству, яким призначити відповідального за формування переліку медичних препаратів та засобів (у наказі підкреслити необхідність узгодження цього питання із лікарем) та їх закупівлю.
Джерело: mk.dsp.gov.ua