Рятувати й рятуватися: як працює авіаційна безпека в аеропорту Бориспіль. І чи готові українські служби до надзвичайних подій


Рятувати й рятуватися: як працює авіаційна безпека в аеропорту Бориспіль. І чи готові українські служби до надзвичайних подій

У неділю, 5 травня, у російському аеропорті Шереметьєво сталася авіакатастрофа: пасажирський літак унаслідок жорсткої посадки загорівся. І хоча, за даними аеропорту, служби швидкого реагування прибули на місце події за дві хвилини – врятувати всіх не вдалося: з 78 осіб на борту 41 загинула. Чому сталася аварія та наскільки дії оперативних служб аеропорту були правильними, розбиратиметься слідство. Але відео з місця НП, поширене в соціальних мережах, викликало в читачів багато запитань про рівень безпеки в аеропортах. Mind попросив гендиректора МА Бориспіль Павла Рябікіна розповісти, як організована така безпека в найбільшому аеропорті країни та чому пасажирам варто уважно слухати інструкцію бортпровідників.

З чого складається безпека? Контроль авіаційної безпеки в «Борисполі» здійснюється згідно з нормами Міжнародної організації цивільної авіації (ICAO) та державними нормативами, розробленими на виконання міжнародних стандартів. Це компетенція спеціально уповноваженого органа – Державіаслужби України та профільного відомства – Міністерства інфраструктури. Система безпекових заходів в аеропорту включає також аварійно-рятувальне та протипожежне забезпечення, які регулюється за тим самим принципом.

Контроль авіаційної безпеки – виняткова компетенція аеропорту, вона не може бути переданою на аутсорсинг, на відміну від, скажімо, реєстрації пасажирів або обробки багажу.

Заходи з авіаційної безпеки в «Борисполі» забезпечує Служба авіаційної безпеки (САБ). Це найчисельніший підрозділ аеропорту. Працівники, яких ви бачите на контролі вхідних груп, а також безпосередньо на лінії контролю (це саме той контроль, де слід викладати електронні пристрої з ручної поклажі та знімати ремені й верхній одяг) є саме працівниками САБ. Проте є підрозділи САБ, з якими пасажири стикаються менше. Але від цього їхня роль не є менш значущою, а іноді й навпаки: кінологічний підрозділ, загони воєнізованої охорони, відділ контролю доступу та операційний центр.

Ефективність заходів з авіабезпеки планово відстежують контролюючі органи. Регулярні перевірки ICAO та інших міжнародних інспекторів підтверджують високий рівень стандартів авіабезпеки в «Борисполі». Такого результату вдалося досягти, зокрема, завдяки тісній співпраці з аеропортом ім. Бен-Гуріона (Ізраїль), де регулярно проходять навчання наші представники.

До речі, саме в межах такого обміну й виникла необхідність вхідних пунктів контролю в терміналі D.

Протипожежна варта. Завдяки  наявності в автопарку наших рятувальників спеціалізованого автомобіля «Пантера» вдалося покращити час оперативного реагування команди рятувальників приблизно на 30%. Спеціалізований аеродромний протипожежний автомобіль Rosenbauer Panther 5 – на сьогодні єдиний зразок подібної техніки в Україні. Технічні можливості цього транспорту дозволили зменшити рекомендований норматив виїзду на найвіддаленішу точку аеропорту з рекомендованих 3 хв. до 2 хв. 15 сек.

Щорічно в аеропорту затверджується спеціальний план навчань, на підставі якого підрозділи відпрацьовують різні види реагувань на надзвичайні ситуації відповідно до стандартів ІСАО.

Зокрема, ним передбачено відпрацювання заходів реагування у таких випадках – пожежогасіння при займанні розлитого авіапалива, пневматичних систем шасі та авіадвигуна; відпрацювання реагування на подію за сигналом тривоги в найвіддаленішій точці аеродрому (вдень та вночі). Ці навчання відбуваються щомісячно.

Також один раз на два роки наші  рятувальники проводять повномасштабні навчання аварійно-рятувальних служб із залученням  організацій, що взаємодіють, де відпрацьовуються спільні дії у випадку надзвичайних ситуацій та/або аварійної посадки літака. Навчання передбачають залучення Державної служби надзвичайних ситуацій, Київського обласного центру екстреної медичної допомоги та медицини катастроф, Національної поліції, Повітряних Сил ЗС України, Державної прикордонної служби України, Товариства Червоного Хреста України.

Для прикладу, у спільних навчаннях, які відбулися у вересні 2018 року, брали участь 170 осіб та 35 одиниць техніки, зокрема транспортний літак Ан-26 та гелікоптер Мі-8 Збройних Сил України. Безпосередньо від «Борисполя» було залучено 92 особи та 17 технічних засобів, а як спостерігачі були присутні 120 представників органів управління авіаційною галуззю, аеропортів, авіакомпаній тощо.

Минулого року аеропорт також придбав літак Boeing 737-200, на цьому більш сучасному повітряному судні зараз відпрацьовуються тренування підрозділів служби авіаційної безпеки та аварійно-рятувальної служби.

Медична допомога. Непередбачувані ситуації в аеропорту можуть зачіпати не лише безпеку польотів. І хоча медичне реагування прямо не стосується організації авіабезпеки, проте передбачене при необхідності швидкого реагування.

Оскільки термінал аеропорту є місцем великого скупчення людей (щоденно аеропорт обслуговує понад 40 000 пасажирів. – Mind), цілодобово на чергуванні в аеропорту – медичні пункти в терміналах D, F із загальним штатом із 38 медиків. Представники чергової зміни медпунктів аеропорту надають комплексне обслуговування пасажирам, працівникам аеропорту, компаніям-контрагентам, першу медичну допомогу з оперативним виїздом та входять до аварійно-рятувальної команди аеропорту.

У разі надзвичайних ситуацій персонал медпунктів залучається до ліквідації медичних наслідків у складі бригад для проведення пошуку й рятування в районі відповідальності аеропорту.

У розпорядженні медиків аеропорту є сучасний реанімобіль швидкої медичної допомоги. Згідно з вимогами ICAO в залах очікування терміналів D та F розміщено дефібрилятори. Навчання з використання цього медичного обладнання проходять представники низки підрозділів та структур аеропорту. Зокрема, з роботою дефібриляторів ознайомлені працівники САБ та служб наземного обслуговування, спецтранспорту та представники хендлінгових компаній.

Правила для всіх. Безпека кожного пасажира  – наш головний пріоритет. Контроль на вхідних групах до терміналу, вилучення колючих та ріжучих предметів із ручної поклажі, інструктаж бортпровідників перед початком вильоту – це все заходи безпеки, яких пасажири повинні беззастережно дотримуватися під час перельоту. Нехай навіть, на перший погляд, вони викликають тимчасові незручності. Спокій та комфорт впродовж подорожі залежить саме від виконання усіма без винятку подорожніми вимог системи безпеки.

Наприклад, при скупченні великої кількості людей у приміщеннях аеропорту слід уникати паніки та проявів агресії. До послуг пасажирів у таких випадках: представники авіакомпаній, пасажирських служб аеропорту та чергові працівники поліції, які покликані допомагати в критичних ситуаціях.   

Слід бути особливо уважними під час інструктажу на борту повітряного судна, оскільки всі настанови, які надає бортпровідник перед вильотом, мають серйозне значення. Починаючи від особливостей надягання жилету й кисневої маски до ознайомлення з місцем знаходження аварійних виходів.

На жаль, велика кількість пасажирів досить зверхньо ставиться до цього авіаційного «ритуалу». За надзвичайних же ситуацій принциповим є дотримання настанов працівників аеропорту, представників авіакомпаній та людей у формі. Лише спільні дії в межах регламентованих правил будуть запорукою високого рівня безпеки на авіатранспорті.

Джерело: Mind.ua

Матеріали до теми


Рекомендації щодо перевірки медичного висновку тимчасової непрацездатності та е-лікарняного
Медичний висновок тимчасової непрацездатності (МВТН) та е-лікарняний — це два різні цифрові документи. МВТН — електронний документ, що формується в ...
Як працівника допустити до робіт підвищеної небезпеки: 9 кроків
Робота підвищеної небезпеки та кримінальна відповідальність Алгоритм допуску працівника до роботи підвищеної небезпеки Зразки документів для організації безпечної роботи   ...
Важливі моменти під час встановлення генератора
Генератори забезпечують надійне електроживлення, яке фактично обмежується лише запасом палива для роботи пристрою. Подібну техніку часто використовують у аварійних випадках, ...