Про права, обов’язки та відповідальність спеціаліста з охорони праці: очікування та реалії


Про права, обов’язки та відповідальність спеціаліста з охорони праці: очікування та реалії

Журнал «Охорона праці і пожежна безпека» започатковує цикл матеріалів, зокрема відвертих бесід про охорону праці. Для авторів такі публікації — це можливість поділитися досвідом роботи в сфері охорони праці (ОП) та інженерної діяльності. Тож розпочнемо з визначення прав, обов’язків та відповідальності спеціаліста з охорони праці, бо саме ці три координати забезпечують його положення у просторі діяльності підприємства.


У статті «Про права, обов’язки та відповідальність спеціаліста з охорони праці: очікування та реалії» читайте докладніше: 
1. Спеціаліст з ОП. Хто він насправді?
2. Фахові обов’язки, права та відповідальність — чи можливий баланс?
3. Що заважає утримувати рівновагу в діяльності підприємства з ОП?


Робота з охорони праці є унікальною за спектром знань та вмінь, необхідних для її повноцінного виконання. До того ж, різноманіття завдань та функцій згуртоване благородною місією – захистом життя та здоров’я співробітників. Саме тому для багатьох фахівців навіть тих, які випадково стали на цей шлях, охорона праці стає покликанням.

Унікальна робота потребує унікальних працівників.

Спеціаліст з охорони праці має бути:

  • творчим та винахідливим;
  • з широким інженерним світоглядом, підкріпленим розумінням суті природних явищ, основ них законів фізики, хімії, біології;
  • з вмінням чітко, прозоро та переконливо висловлювати думки як в усній, так і в письмовій формі;
  • з неабияким хистом навчатися та навчати;
  • хорошим психологом, мати авторитет у колективі;
  • відповідальним, акуратним, із залізною ло гікою.

Ці вимоги аж ніяк не є надмірними! До того ж спеціаліст з ОП має бути «не чужою людиною» в галузі, до якої належить його підприємство. Бо розуміння небезпек, що приховані в технології та обладнанні, вкрай важливе.

В ідеалі права, обов’язки, відповідальність спеціаліста з охорони праці випливають з основних цілей та завдань його діяльності.

Звернімося до глави ІІ НПАОП 0.00-4.35-04 Типового положення про службу охорони праці (наказ Державного комітету України з нагляду за охороною праці від 15 листопада 2004 р. № 255, далі — Типове положення; Наказ № 255).

У главі ІІІ Типового положення перелічені функції, виконання котрих службою охорони праці має забезпечувати рішення основних завдань. Цей перелік здебільшого є специфічними фаховими обов’язками спеціаліста з охорони праці, які можна узагальнити таким чином:

  • розроблення спільно з іншими підрозділами підприємства програмних, планових, методичних документів, комплексних заходів для досягнення встановлених нормативів та підвищення існуючого рівня охорони праці, планів, програм надання організаційно-методичної допомоги у виконанні запланованих заходів;
  • інформування працівників, роботодавця, представників державних контролюючих органів та інших зацікавлених сторін за допомогою проведення інструктажів, участі в навчанні з питань охорони праці, організації нарад, семінарів тощо, складання звітності для внутрішнього та зовнішнього використання та іншими методами;…
Повна версія статті — у журналі «Охорона праці і пожежна безпека» №2, 2019.
Автор — Віталій Решетняк, начальник відділу охорони праці та промислової безпеки ПрАТ «Сєвєродонецький ОРГХІМ»

Переконайтеся, що ви передплатили журнал і вся необхідна інформація є під рукою!

Матеріали до теми


Про реалізацію прав працівників на безпечні умови праці
Систематичний і достовірний збір даних про стан охорони праці і травматизм на виробництві є об’єктивним підґрунтям для здійснення аналізу всіх ...