Партнерство стає нормою між роботодавцями та страховими експертами в повсякденній роботі


Партнерство стає нормою між роботодавцями та страховими експертами в повсякденній роботі

Про профілактику виробничого травматизму в умовах дії постанови Кабінету Міністрів України про тимчасову заборону проведення перевірок підприємств, установ та організацій розповідає начальник відділення виконавчої дирекції Фонду у м. Вінниці Петро Кирильчук:

«Одним із основних завдань робочих органів виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань було та залишається – профілактика виробничого травматизму, допомога страхувальникам, роботодавцям та фізичним особам – підприємцям, які використовують найману працю, у створенні безпечних та нешкідливих умов праці, запобіганню нещасним випадкам на виробництві та професійним захворюванням безпосередньо на робочих місцях.

Мета цієї статті – поділитися певним досвідом роботи з профілактики травматизму на підприємствах, установах, організаціях м. Вінниці та Вінницького району страховими експертами відділення. На превеликий жаль, штат страхових експертів , що обслуговують 20 тисяч роботодавців, складає всього 3 працівника. Протягом останніх років виробничий травматизм залишається приблизно на одному рівні, і це пов’язано з тим, що ряд підприємств скорочують свою діяльність, зменшивши обсяг робіт, або взагалі припиняють роботу. При цьому слід сказати, що до 40% працюючих на підприємствах міста та району працюють по договору – підряду і не підлягають соціальному страхуванню від нещасного випадку на виробництві, або працюють не оформленими і фактично теж не підлягають соціальному захисту при отриманні виробничих травм.

Плануючи свою роботу, основну увагу страхові експерти звертають на надання консультацій роботодавцям та застрахованим і, в першу чергу, спеціалістам з охорони праці. При чому такі консультації стосуються застосування правил та норм, стандартів, СНіП, які застосовуються в тих чи інших галузях народного господарства, а також роз’яснень по Порядку розслідування нещасних випадків. Існує думка, що ніякі консультації не можуть замінити перевірок стану охорони праці безпосередньо на підприємствах, установах та організаціях, що дає можливість усувати недоліки не тільки під час перевірок, а розповсюджувати досвід роботи служб охорони праці.

Магічне слово – перевірка. Кожен з нас хоч раз в своєму житті буває як особою, яку перевіряють, так і самим перевіряючим. А це, як говорять в Одесі, дві великі різниці. Коли перевіряють нас, тобто робочі органи Фонду, а це – інспекція з праці, спеціалісти з ТУ Держгірпромнагляду, фінансова інспекція (колишнє КРУ), прокуратура, рахункова палата, фіскальна служба, то ми вважаємо, що до нас відносяться упереджено. Коли ж перевірку здійснюють працівники робочих органів Фонду, то такі ж претензії до нас мають роботодавці. А все тому, що в основу перевірок покладено одне: найти недоліки, при чому якнайбільше і досягти їх усунення. Це основний показник роботи перевіряючих. І не дай Бог, щоб терміни, які були встановлені в поданні, були перевищені. Тоді винуватий вже не той, кого перевіряють, а той, хто контролює виконання своїх подань і приписів. Багато працівників Фонду отримали дисциплінарні стягнення за недотримання графіків перевірок та несвоєчасну отриману відповідь від роботодавця при перевірках прокуратури. Бо головне не те, як ти проводиш профілактичну роботу, розповсюджуєш передовий досвід, а головне: як ти як контролюючий орган, хоч таким ти на самому ділі і не є, контролюєш дотримання законодавства про охорону праці та про загальнообов’язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку та професійного захворювання.

Якщо цю тему розвивати далі, то якщо недоліків багато, то роботодавцю їх за короткий термін усунути важко, а якщо мало – значить перевірка проведена поверхнево. Саме тому не люблять роботодавці перевіряючих і роблять все можливе, щоб перевірки взагалі заборонити. Хоча в більшій частині так говорять ті, хто нічого не робить щодо покращення безпечних умов праці для своїх працівників.

Але це все лірика. Постановою Кабінету Міністрів України до кінця року, а може і в 2015 році, практично перевірки заборонено. Що повинні робити страхові експерти?

Протягом року страхові експерти відділення беруть участь в розслідуванні до 150 нещасних випадків, в т.ч. не пов’язаних з виробництвом, але сталися на виробництві 25, а також розслідування 5 випадків, що сталися на території відділення, а підприємство зареєстровано в іншому регіоні. Крім цього, страховий експерт в середньому проводить до 50 перевірок, на що складає відповідні подання.

Страхові експерти відділення виконавчої дирекції Фонду практично добилися того, що роботодавці 100% надають до відділення відповіді про виконання всіх заходів щодо усунення недоліків, які спричинили настання нещасного випадку, повідомлення Н-2 про наслідки нещасного випадку та відповіді на подання про усунення недоліків, виявлених при перевірці стану охорони праці підприємств, установ та організацій.

Відділення виконавчої дирекції Фонду при плануванні своєї роботи протягом 3 останніх років намагалося найти нові шляхи та форми проведення профілактичної роботи серед роботодавців. І саме це допомагає нам сьогодні, коли прийнята постанова КМУ про тимчасову заборону проведення перевірок підприємств, установ і організацій. Про які методи профілактичної роботи йдеться мова?

У кожній галузі народного господарства, що ведуть діяльність на території нашого відділення, створені кращі базові підприємства,установи та організації з охорони праці. При проведенні виїзних семінарів, нарад, «круглих столів», в першу чергу, запрошуються представники певної галузі, на підприємстві якої проводиться виїзний семінар чи нарада, та запрошуються спеціалісти з охорони праці базових підприємств.

Першочергово страхові експерти визначають, де буде проводитись семінари, розглядаються питання, які більш чітко можна освітити. Так, останнім часом збільшився травматизм в медичній, освітянській галузях та в установах і організаціях невиробничої сфери. Треба зауважити, ті кошти, що виділяються на охорону праці підприємствами виробничої сфери, значно більші, ніж в бюджетних організаціях, де кошти на охорону праці практично не виділяються.

У 2014 році на базі КЗ «Вінницька обласна психоневрологічна лікарня ім. акад. О.І.Ющенка» було проведено семінар спеціалістів з охорони праці всіх установ охорони здоров’я м. Вінниці і Вінницького району з питань документації, яка повинна бути в службі охорони праці. На базі ПАТ «Вінницяобленерго» відбувся семінар з проведення навчання та перевірки знань з питань охорони праці на роботах з підвищеною небезпекою. На базі КП «Вінницька транспортна компанія» спеціалісти з охорони праці знайомилися з практикою проведення атестації робочих місць зі шкідливими та небезпечними умовами праці.

У минулі роки такі семінари та «круглі столи» проводилися на базі: ПАТ «Вінницька кондитерська фабрика», ТОВ «Вінницький агрегатний завод», ДП «Вінницятрансприлад», ПМПВФ «Панда», концерн «Поділля», ВП «Південно-Західна електроенергетична система» ДП «НАК «Укренерго», ВП «Вінницяелектротехнологія» ДП «НАК «Укренерго», КП ВМР «Вінницяміськтеплоенерго», КП «Вінницяоблводоканал», де розглядалися питання проведення періодичних медичних оглядів на роботах зі шкідливими та небезпечними умовами праці, створення санітарно-побутових умов для працюючих, впровадження СУОП, перенавчання іншим професіям, наочної агітації, проведення контролю за станом охорони праці.

Під час проведення семінарів учасники семінару знайомляться з нормативними актами з охорони праці, що діють на підприємстві, та отримують зразки нормативних актів. Після проведення семінарів повторно направляються листи керівникам підприємств, установ та організацій про те, що проведено семінар та роздані зразки нормативно-правових актів з охорони праці та пропонується в разі необхідності запровадити в своїй організації цей передовий досвід, про що проінформувати відділення. Таким чином, до профілактики травматизму залучається не один страхувальник, як при перевірці, а десятки роботодавців.

Найближчим часом ми готуємо проведення семінару про підготовку дозвільних документів на робочі місця та виробництва, де використовуються шкідливі та небезпечні фактори, на одному з найбільших підприємств «Спільне австрійсько-українське підприємство Аграна-Фрут Україна». Після закінчення семінару буде проведено засідання «круглого столу» про організацію 3-х ступеневої системи контролю за станом охорони праці, бо це питання, як старе забуте, стає як ніколи актуальним сьогодні.

Велику допомогу в питаннях профілактики нещасних випадків надає Всеукраїнський профілактичний практичний журнал «Безпека праці на виробництві». Цей журнал, найбільш з усіх, публікує статті по обміну досвідом роботи, друкує нормативні акти з охорони праці.

Щодо фінансування стану охорони праці. Це не тільки питання Фонду, а й державних органів виконавчої влади, місцевого самоврядування, контролюючих органів, які насамперед за це відповідають.

Державні, галузеві, регіональні програми з охорони праці складаються на період 5-10 років, але вони працюють 1-2 роки і про них всі забувають. Якщо фінансування на охорону праці на підприємстві недостатньо, то результат відповідний. У будь-якій роботі, якщо керівництво чітко розуміє, який кінцевий результат хоче отримати, то відповідно є відношення до служби охорони праці.

На багатьох підприємствах, в бюджетних організаціях обов’язки спеціаліста з охорони праці покладаються на спеціаліста, технічний рівень якого не відповідає вимогам. Також можна сказати протилежне: якщо взяти служби охорони праці підприємств енергетичної, будівельної, переробних галузей, то там створені потужні служби охорони праці, де є керівник служби відповідного рангу, спеціалісти високого рівня, така служба охорони праці може охопити та вирішити більше питань, що пов’язані з охороною праці.

Треба сказати, що у Вінницькій області успішно діє практика проведення виїзних семінарів страхових експертів по районам області, де можна ознайомитися з кращим передовим досвідом самих різних галузей народного господарства.

Велика допомога від виконавчої дирекції Фонду надається страховим експертам у виділенні коштів і на інформування в пресі, на радіо та телебаченні, а також і на закупівлю нормативних актів, наочної агітації, плакатів, брошур. Ми намагаємося мати більшість нормативних актів з охорони праці по всім галузям, щоб надавати методичну допомогу спеціалістам з охорони праці.

Саме таке партнерство стає нормою між роботодавцями та страховими експертами в повсякденній роботі».

Фонд соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України