...

Гігієнічні вимоги до навчального процесу у школі


Гігієнічні вимоги до навчального процесу у школі

Гігієнічні вимоги та правила до навчального процесу є науково обґрунтованими заходами, яких потрібно дотримуватися протягом усього періоду навчання. Раціональні режими праці та відпочинку школяра, розклад уроків і виконання домашніх завдань – головні складники навчально-виховної роботи в школі. Навчальний процес повинен забезпечувати належні умови для збереження і зміцнення здоров’я дітей і підлітків.

Важливою умовою також є раціональна організація навчального процесу, яка запобігає втомі та перевтомі. Правильна структура навчального процесу передбачає раціональне чергування різних видів діяльності і відпочинку.

Сучасними науковими дослідженнями встановлено, що найвища активність розумової діяльності у дітей шкільного віку припадає на інтервал з 10.00 до 12.00. Цей час характеризується найбільшою ефективністю засвоєння матеріалу при найменших психофізичних затратах організму. Тому в розкладі уроків для молодших школярів предмети, що вимагають значного розумового напруження, повинні проводитися на 2-3 уроках, а для учнів середнього і старшого віку – на 2, 3, 4 уроках.

Розподіл навчального навантаження протягом тижня повинен бути таким, щоб найбільший його обсяг припадав на вівторок, середу. На ці дні в шкільний розклад необхідно виносити предмети, які потребують великого розумового напруження або ті, які не вимагають значного навантаження, але у більшій кількості, ніж в інші дні тижня. Вивчення нового матеріалу, контрольні роботи найкраще проводити на 2 – 4 уроках посеред тижня. Предмети, які вимагають значних затрат часу для виконання домашніх завдань, не повинні групуватися в один день у розкладі занять.

Для профілактики стомлюваності, порушення статури, зору учнів початкових класів на уроках письма, мови, читання, математики необхідно через кожні 15 хвилин уроку проводити фізкультхвилинки та гімнастику для очей.

У гігієнічному вихованні учнів слід виділити такі основні напрями роботи:

– раціональний режим дня;

– гігієна трудового навчання;

– громадська і особиста гігієна;

– гігієна харчування;

– попередження інфекційних захворювань та отруєнь;

– профілактика травматизму;

– дотримання правил техніки безпеки;

– статеве виховання;

– запобігання формуванню шкідливих звичок та формування здорового способу життя.

Учні не допускаються до виконання робіт, які є небезпечними для їх життя, здоров’я та становлять загрозу зараження інфекційними хворобами. До таких видів робіт відносяться:

– робота із значним фізичним навантаженням;

– робота з електроприладами без нагляду вчителів та батьків;

– миття вікон, очищення даху і проїжджих частин вулиць від снігу, льоду;

– очищення освітлювальної апаратури, вентиляційного обладнання та витяжних шаф;

– перенесення скла;

– прибирання санвузлів, умивальних та кімнат гігієни, медичних та допоміжних приміщень, сходів, майстерень, спортивних приміщень, актового залу, харчоблоку, буфету, обіднього залу;

– винесення та вивезення відходів;

– робота з хімічними речовинами (крім уроків хімії);

– робота у котельнях;

– проведення нічних чергувань.

Загальноосвітні навчальні заклади повинні бути укомплектовані кваліфікованими кадрами середніх медичних працівників, лікарів-педіатрів, психологів.

Учні загальноосвітніх навчальних закладів підлягають медичним оглядам.

Всі працівники шкіл, в тому числі працівники харчоблоку, повинні проходити обов’язкові медичні огляди у відповідності до діючого законодавства та мати особисті медичні книжки єдиного зразка.

Завжди актуальні матеріали в журналі
«Охорона праці і пожежна безпека»
Придбати видання