...

Чи повинно бути аварійне освітлення у ліфтових холах?


Чи повинно бути аварійне освітлення у ліфтових холах?

Слід зазначити, що аварійне освітлення поділяється на евакуаційне освітлення та освітлення безпеки.

Підходи до машинного та блочного приміщень та поверхові майданчики повинні мати освітлення інтенсивністю щонайменше 30 люкс згідно з ДБН В.2.5-28:2006 «Природне і штучне освітлення» (п. 6.5.19, НПАОП 0.00-1.02-08).

Освітлення безпеки слід передбачати у випадках, коли відключення робочого освітлення та пов’язане з цим порушення обслуговування устаткування і механізмів може викликати, наприклад, тривале порушення технологічного процесу; порушення роботи таких об’єктів, як електричні станції, вузли радіо- й телевізійних передач і зв’язку, диспетчерські пункти, насосні установки водопостачання, каналізації та теплофікації, установки вентиляції й кондиціонування повітря для виробничих приміщень, в яких неприпустиме призупинення роботи тощо (п.4.73 ДБН В.2.5-28-2006).

Власник ліфта повинен утримувати в належному стані електромережу освітлення підходів до машинного (блочного) приміщення, посадочних майданчиків, переходів через горище тощо, захисні пристрої до головного рубильника ліфта й нести відповідальність за якість та безперебійність подачі електроенергії до ліфтового обладнання (п. 5 Положення про систему технічного обслуговування ліфтів в Україні, затвердженого наказом Держкомітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 10 квітня 2000 р. № 73).

Система керування евакуаційним освітленням, освітленням ліфтових холів, майданчиків перед ліфтами, першого поверху, сходів, вестибюлів, які мають природне освітлення, під’їздів і входів до будинків, а також ліній живлення пристроїв короткочасного ввімкнення, повинна забезпечувати автоматичне або дистанційне з диспетчерських пунктів ввімкнення освітлення та ліній живлення з настанням сутінок та відключення на світанку (п. 9.20 ДБН В.2.5-23-2010 «Інженерне обладнання будинків і споруд. Проектування електрообладнання об’єктів цивільного призначення»).

Кабіна, шахта (за суцільного її обгородження) та приямок ліфта, крім вантажного малого та вантажного тротуарного ліфтів, а також машинне й блочне приміщення, майданчики перед дверима шахти, проходи й коридори, які ведуть до ліфта, до машинного та блочного приміщень приямка, а в багатокабінному підйомнику також приміщення натяжних пристроїв повинні бути обладнані робочим електричним освітленням. Машинне приміщення, крім робочого освітлення, повинно бути обладнане аварійним електричним освітленням. Кабіна ліфта, крім робочого, повинна мати аварійне електричне освітлення в разі підключення робочого освітлення кабіни після автоматичного вимикача силового кабелю або в разі застосування однієї лампи для робочого освітлення кабіни ліфта, в якому дозволяється транспортування людей. Допускається живлення аварійного освітлення кабіни ліфта виконувати від самостійного джерела живлення (акумулятора) (п. 7.7.1, 7.7.2 НПАОП 40.1-1.32-01).

Таким чином, відповідно до вищезазначених нормативних документів аварійне освітлення у ліфтових холах не передбачене. Аварійне освітлення передбачено лише у кабіні ліфта та його машинному приміщенні відповідно до вимог НПАОП 40.1-1.32-01.

Микола Федоренко,
головний державний інспектор з охорони праці
Територіального управління Держгірпромнагляду у Київській обл. і м. Києві

Матеріал надано редакцією журналу «Охорона праці і пожежна безпека»